  • 1. Data: 2022-10-26 21:38:41
    Temat: Możecie mi pomóc to zrozumieć?
    Od: "kawalerka poznan.winogrady" <k...@g...com>

    Od banku (jeśli to istotne: PEKAO), udzielającego mi kredyt hipoteczny otrzymałam
    taki komunikat:

    "proszę podpisz bezpłatny aneks do umowy, który dotyczy pożyczek gotówkowych/pożyczki
    w koncie/ kredytu mieszkaniowego. Aneks ustala zasady postępowania w przypadku, gdy
    wskaźnik referencyjny np. WIBOR, zgodnie z którym ustalane jest oprocentowanie
    zmienne Twojego kredytu zmieni się w istotny sposób lub nie będzie już opracowywany
    przez administratora tego wskaźnika."

    Czegoś tu nie rozumiem. Aneks ustala i są dwie możliwości oddzielone w komunikacie
    słowem 'lub', a to moje pytania do tych możliwości:

    1. Jakie może być inne "postępowanie" gdy zmieni się WIBOR niż to określone w umowie?

    Wg umowy jest WIBOR plus marża, i to jest wysokość oprocentowania.

    2. Jeśli nie będzie WIBOR opracowywany przez administratora tego wskaźnika, to będzie
    opracowywany przez kogoś innego, kto przecież będzie w momencie opracowywania właśnie
    administratorem.
    Poza tym, kto inny może/mógłby ustalać wysokość WIBOR?

    Proszę pomóżcie mi to zrozumieć, lub uniknąć kłopotów.

    Jeśli jest to ważna wiadomość/ważna zmiana, to dlaczego bank "przemyca" taką istotną
    rzecz w wiadomościach w interfejsie www, gdzie nikt ni zagląda i wciska to pomiędzy
    setkę wiadomości marketingowych. Coś mi tu śmierdzi.

    Majka

  • 2. Data: 2022-10-27 09:47:06
    Temat: Re: Możecie mi pomóc to zrozumieć?
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2022-10-26 o 21:38, kawalerka poznan.winogrady pisze:
> [...]
    istotną rzecz w wiadomościach w interfejsie www, gdzie nikt ni zagląda i wciska to
    pomiędzy setkę wiadomości marketingowych. Coś mi tu śmierdzi.

    Politycy coś kombinują aby ustawowo zmienić, że wszystkie kredyty
    liczone dotychczas wg WIBOR mają być liczone wg czegoś innego.
    Możliwe, że bank chce być jakoś na to przygotowany.

    Nie wiem nic dokładniej bo nie mam KH.
    P.G.

  • 3. Data: 2022-10-27 12:08:44
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 26.10.2022 o 21:38, kawalerka poznan.winogrady pisze:
> [...]
    istotną rzecz w wiadomościach w interfejsie www, gdzie nikt ni zagląda i wciska to
    pomiędzy setkę wiadomości marketingowych. Coś mi tu śmierdzi.

    tak w skrócie, nie musisz tego podpisywać oraz tak naprawdę to nie ma
    znaczenia czy podpiszesz czy też nie

    vide LIBOR i SARON

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 4. Data: 2022-10-27 13:40:47
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 26 Oct 2022 12:38:41 -0700 (PDT), kawalerka poznan.winogrady
    wrote:
> [...]
    właśnie administratorem.
    > Poza tym, kto inny może/mógłby ustalać wysokość WIBOR?
    >
    > Proszę pomóżcie mi to zrozumieć, lub uniknąć kłopotów.

    Przeciez rzad grzmi, ze wprowadzi nowy, lepszy wskaznik.
    Co Ty - TVPis nie ogladasz, Radia Maryja nie sluchach,
    tweetow nie czytasz? Toz nawet TVN mowi
    https://tvn24.pl/biznes/z-kraju/kredyt-hipoteczny-wi
    ron-zastapi-wibor-pko-bp-komentuje-6176525

> [...]
    istotną rzecz w wiadomościach w interfejsie www, gdzie nikt ni zagląda i wciska to
    pomiędzy setkę wiadomości marketingowych. Coś mi tu śmierdzi.

    Bo zmiany chyba jeszcze nie ma, a banki nauczone doswiadczeniem,
    chyba wolą sie przygotowac.
    Bo umowe masz na WIBOR, i zmienic to odgornie ... chyba tylko w trybie
    ustawowym.

    Swoja drogą to ciekawe kto bedzie ten WIRON ustalal i jak - i w czym
    on lepszy od WIBOR.

    J.

  • 5. Data: 2022-10-27 16:54:42
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 27.10.2022 o 13:40, J.F pisze:

> [...]
    > ustawowym.
    >
    > Swoja drogą to ciekawe kto bedzie ten WIRON ustalal i jak - i w czym

    był LIBOR i nie ma, bez znaczenia czy ktoś podpisał aneks czy też nie...

  • 6. Data: 2022-10-27 17:37:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 16:54:42 +0200, Robert_DF wrote:

    > był LIBOR i nie ma, bez znaczenia czy ktoś podpisał aneks czy też nie...

    I co sie stosuje? Nic, bo wszyscy frankowicze juz w sądzie?

    Umowe miałes na LIBOR, bank moze zaproponowac zmiane, sie zgodzisz,
    to najlepiej (dla banku) w formie aneksu, sie nie zgodzisz ...
    rozwiązanie umowy?

    J.

  • 7. Data: 2022-10-27 17:51:21
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 27.10.2022 o 17:37, J.F pisze:

    > Umowe miałes na LIBOR, bank moze zaproponowac zmiane, sie zgodzisz,
    > to najlepiej (dla banku) w formie aneksu, sie nie zgodzisz ...
    > rozwiązanie umowy?
    >

    > J.
    no i właśnie NIC, to nie była decyzja banku tylko organu nadrzędnego
    (rozporządzenie Komisji Europejskiej)

    oczywiście każdy może iść do sądu, ale ilu poszło, ilu nie chce, ilu
    podpisało ugody?

    jak zmienią WIBOR na inny wskaźnik to również każdy może zaprotestować,
    w sądzie

    nikt nie pytał czy ktoś chce czy nie, a rozwiązanie umowy skutkowałoby
    tym, że kredyt stałby się wymagalny

  • 8. Data: 2022-10-27 18:51:51
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 17:51:21 +0200, Robert_DF wrote:

    > no i właśnie NIC, to nie była decyzja banku tylko organu nadrzędnego
    > (rozporządzenie Komisji Europejskiej)

    Ciekawe, czy sprawa nie jest w unijnym trybunale do wygrania :-)

    Ale jednak polska ustawa to nie KE.

> [...]
    > w sądzie
    >
    > nikt nie pytał czy ktoś chce czy nie, a rozwiązanie umowy skutkowałoby

    Nie sugerowales pare razy, ze mozna
    refinasowac/konsolidowac/przenosic?

    Tylko nie wiem, czy moment dobry ... a ciekawe, czy by sie nie
    okazalo, ze na spłaty starego to zdolnosc musisz miec, a na
    refinansowanie, to juz nie masz :-)

    J.

  • 9. Data: 2022-10-27 21:20:53
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 27.10.2022 o 18:51, J.F pisze:

    > Ciekawe, czy sprawa nie jest w unijnym trybunale do wygrania :-)
    >
    > Ale jednak polska ustawa to nie KE.

    ta zmiana dotyczyła całej Europy, nie słyszałem że były jakieś pozwy,
    ale przecież nie o wszystkim muszę wiedzieć

    > Nie sugerowales pare razy, ze mozna
    > refinasowac/konsolidowac/przenosic?

    kredyt? można jeżeli ktoś zdolność posiada i dostanie lepszą ofertę

    > Tylko nie wiem, czy moment dobry ... a ciekawe, czy by sie nie
    > okazalo, ze na spłaty starego to zdolnosc musisz miec, a na
    > refinansowanie, to juz nie masz :-)

    to jest tak, że nikt już nie bada czy masz na spłatę obecnego zobowiązania

    ale jak chcesz refinansować to zdolność mieć już musisz, nawet jeżeli
    warunki są lepsze
    .

  • 10. Data: 2022-10-28 11:24:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 27 Oct 2022 21:20:53 +0200, Robert_DF wrote:

    > ta zmiana dotyczyła całej Europy, nie słyszałem że były jakieś pozwy,
    > ale przecież nie o wszystkim muszę wiedzieć

    Ale piszesz o LIBOR. Mimo, ze decyzja Unii ... to UE/KE przed
    trybunaly tez mozna skarzyc :-)
    No ale moze nie ma za co, bo lepszy ten nowy, niz ten stary.

    No ale to decyzja Unii, w przypadku WIBOR to bedzie decyzja
    PiS/Polski, to zabraknie "unijnego parasola".
    No ale skoro ma to byc lepszy wskaznik, to moze bedzie lepszy dla
    klienta ... a co z bankami ?

> [...]
    >
    > to jest tak, że nikt już nie bada czy masz na spłatę obecnego zobowiązania
    >
    > ale jak chcesz refinansować to zdolność mieć już musisz, nawet jeżeli

    No wiec moment moze byc zly na zmiane, ale moze niektorych stac ..

    J.