  • 1. Data: 2008-10-20 12:16:27
    Temat: Kredyty w przypadku upadłości banku
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Witam !

    Wszyscy martwią się wypłacalnością banków i bezpieczeństwem swoich
    lokat. Natomiast mnie bardzo zastanawia jedna kwestia - co się stanie z
    kredytobiorcami banków, które stracą płynność finansową ?

    Czego może oczekiwać posiadacz mieszkania kupionego na kredyt
    hipoteczny ? Zakładam że bank będzie ratował swoją płynność w każdy
    możliwy sposób. Czy więc może np. zażądać natychmiastowej spłaty kredytu
    hipotecznego ? Czy może zlicytować komuś dom ? Czy może w dowolny sposób
    zmienić warunki udzielonego kredytu ? Co z posiadaczami kart
    kredytowych, kredytów gotówkowych etc. ?

    Na jakie działania mogą być narażeni kredytobiorcy a czego nie powinni
    się bać ? Mam nadzieję że znajdzie się tu grupa mądrych ludzi, którzy to
    wyjaśnią.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 2. Data: 2008-10-20 12:21:55
    Temat: Re: Kredyty w przypadku upadłości banku
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 20 Oct 2008 14:16:27 +0200, Sebcio <s...@n...com> wrote:

> [...]
    >zmienić warunki udzielonego kredytu ? Co z posiadaczami kart
    >kredytowych, kredytów gotówkowych etc. ?

    Ciekawe, czy ludzie naprawdę nei czytają umów, jakie zawierają?
    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 3. Data: 2008-10-20 12:29:11
    Od: Sebcio <s...@n...com>

    Adam Płaszczyca pisze:

    > Ciekawe, czy ludzie naprawdę nei czytają umów, jakie zawierają?

    Doprecyzuję - pytanie nie dotyczyło umów, lecz obowiązującego prawa
    które jest wobec umów nadrzędne i nie zależy od banku w którym udzielono
    kredytu. No a odpowiadając na Twoje pytania - tak, większość ludzi nie
    rozumie umów jakie podpisują w stopniu wystarczającym na rozumienie praw
    i obowiązków obu stron.

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio

  • 4. Data: 2008-10-20 12:33:42
    Od: Adam Płaszczyca <t...@o...spamnie.org.pl>

    On Mon, 20 Oct 2008 14:29:11 +0200, Sebcio <s...@n...com> wrote:

    > Doprecyzuję - pytanie nie dotyczyło umów, lecz obowiązującego prawa
    >które jest wobec umów nadrzędne i nie zależy od banku w którym udzielono
    >kredytu.

    No właśnie nie jest nadrzędne.

    --
    ___________ (R)
    ___________/ GG: 3524356

  • 5. Data: 2008-10-20 12:42:17
    Od: "Andrzej" <z...@p...onet.pl>

    Lokata może przepaść - kredyt nigdy.
    Znam przypadek zaciągnięcia kredytu przed II wojną światową:
    -do wojny spłacany,
    - w czasie okupacji niemieckiej spłacany,
    -po wojnie spłacany.
    Nigdy nie zginęła dokumentacja, kolejni właściciele banków uwzględniali
    wczśniesze spłaty.
    Andrzej

  • 6. Data: 2008-10-20 12:48:19
    Od: "Piotr" <p...@c...cz>

    > hipoteczny ? Zakładam że bank będzie ratował swoją płynność w każdy
    > możliwy sposób. Czy więc może np. zażądać natychmiastowej spłaty kredytu

    nie

> [...]

    > zmienić warunki udzielonego kredytu ? Co z posiadaczami kart

    nie

    > kredytowych, kredytów gotówkowych etc. ?

    nic

    > Na jakie działania mogą być narażeni kredytobiorcy a czego nie powinni

    na zadne

    > się bać ? Mam nadzieję że znajdzie się tu grupa mądrych ludzi, którzy to
    > wyjaśnią.

    niczego nie trzeba sie bac, tylko dalej splacac - nowemu wlascicielowi,
    syndykowi, itp.

    Pozdr.,
    Piotr

  • 7. Data: 2008-10-20 13:43:26
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Sebcio <s...@n...com> wrote:
    > Wszyscy martwią się wypłacalnością banków i bezpieczeństwem swoich
    > lokat. Natomiast mnie bardzo zastanawia jedna kwestia - co się stanie z
    > kredytobiorcami banków, które stracą płynność finansową ?

    Nic, co nie jest zapisane w umowie. Tam jest wyraźnie napisane, kiedy
    bank może wypowiedzieć umowę i inne takie rzeczy. Cokolwiek się
    stanie, podmiot przejmujący majątek upadłego banku wstępuje w jego
    zobowiązania.

    Na przykład nowy wierzyciel może podnieść oprocentowanie, oczywiście
    o ile wynika to z umowy, dlatego bezpieczniejsze są umowy kształtujące
    oprocentowanie według wskaźników rynkowych (np. WIBOR + x% marży).
    W wielu starszych umowach oprocentowanie jest ustalane zarządzeniem
    prezesa... i może sobie nowy prezes ustalić jakie chce (w granicach
    prawa i umowy).

    Poza tym może zmienić się taryfa prowizji i opłat, co spowoduje,
    że kredyt będzie droższy w obsłudze (np. prowizja od wcześniejszej
    spłaty).

    Innych ryzyk raczej nie widzę, chyba że jakaś pokrętna umowa.
    W typowych przypadkach jest zastrzeżenie, że zmiany oprocentowania
    czy opłat nie stanowią zmiany umowy.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 8. Data: 2008-10-20 14:49:39
    Od: "Pester" <p...@o...pl>

    "Adam Płaszczyca" <t...@o...spamnie.org.pl> wrote in message

    > No właśnie nie jest nadrzędne.

    I tak, i nie.
    Jesli umowa jest zawarta niezgodnie z prawem (tzn. krzywdzaca dla klienta)
    moze zostac uniewazniona.
    Ale tylko wtedy.

    Pester

  • 9. Data: 2008-10-20 15:37:32
    Od: "Darek" <n...@p...maila.pl>

    > Wszyscy martwią się wypłacalnością banków i bezpieczeństwem swoich lokat.
    > Natomiast mnie bardzo zastanawia jedna kwestia - co się stanie z
    > kredytobiorcami banków, które stracą płynność finansową ?

    Najprawdopodobniej znajdzie się kupiec na taki upadły bank, który to
    (kupiec) wejdzie w prawa upadłego (lub też moze się nic nie zmienic bo może
    np. kupić wszystkie akcje za 1pln)

    jednak jeżeli nie znajdzie się kupiec na cały bank to syndyk będzie musiał
    spieniężyć aktywa banku. I najprawdopodobniej pakietami będzie sprzedawał
    kredyty chętnym na nie. Przy czym warunków umów się nie zmienia.
    Najgorzej będą mieli ci niespłacający kredytów - nie będzie ugód i
    restrukturyzacji - syndyk wypowie umowy (o ile nie są już wypowiedziane) i
    zaspokoi się z nieruchomości (a jak nie starczy to pójdzie dalej)

    Nawet nie wyobrażam sobie jak długo będzie trwała upadłość likwidacyjna
    banku i ile na tym zarobiłby syndyk

    Sprawy upadłości banku reguluje Prawo Bankowe at. od 142 jak i prawo
    upadłościowe.

    Ps. zaden z klientów upadłego banku nie jest ubezwłasnowolniony - zawsze
    może się refinansować w innym.

    --
    Darek

  • 10. Data: 2008-10-20 16:35:30
    Od: "MK" <m...@i...pl>

    "Sebcio" <s...@n...com> wrote in message

    > Na jakie działania mogą być narażeni kredytobiorcy a czego nie powinni się
    > bać ? Mam nadzieję że znajdzie się tu grupa mądrych ludzi, którzy to
    > wyjaśnią.

    W takim przypadku prawdopodobnie calosc prawidlowo obslugiwanych kredytow
    zostalaby zsekurytyzowana. AFAIR od momentu wejscia w zycie smian w prawie
    bankowym regulujacych sekurytyzacje nie bylo w Polsce przypadku upadlosci
    banku, wiec nie mozna tego przesledzic, ale IMHO w obecnym stanie prawnym
    jest to pewne.
    Kredyty nie splacane do czasu egzekucji pozostalyby u syndyka, a kredyty
    uznane za stracone zostalyby sprzedane firmom windykacyjnym.

    MK