    From: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Kredyty w przypadku upadłości banku
    Date: Mon, 20 Oct 2008 13:43:26 +0000 (UTC)

    Sebcio <s...@n...com> wrote:
    > Wszyscy martwią się wypłacalnością banków i bezpieczeństwem swoich
    > lokat. Natomiast mnie bardzo zastanawia jedna kwestia - co się stanie z
    > kredytobiorcami banków, które stracą płynność finansową ?

    Nic, co nie jest zapisane w umowie. Tam jest wyraźnie napisane, kiedy
    bank może wypowiedzieć umowę i inne takie rzeczy. Cokolwiek się
    stanie, podmiot przejmujący majątek upadłego banku wstępuje w jego
    zobowiązania.

    Na przykład nowy wierzyciel może podnieść oprocentowanie, oczywiście
    o ile wynika to z umowy, dlatego bezpieczniejsze są umowy kształtujące
    oprocentowanie według wskaźników rynkowych (np. WIBOR + x% marży).
    W wielu starszych umowach oprocentowanie jest ustalane zarządzeniem
    prezesa... i może sobie nowy prezes ustalić jakie chce (w granicach
    prawa i umowy).

    Poza tym może zmienić się taryfa prowizji i opłat, co spowoduje,
    że kredyt będzie droższy w obsłudze (np. prowizja od wcześniejszej
    spłaty).

    Innych ryzyk raczej nie widzę, chyba że jakaś pokrętna umowa.
    W typowych przypadkach jest zastrzeżenie, że zmiany oprocentowania
    czy opłat nie stanowią zmiany umowy.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net