  • 1. Data: 2008-10-20 12:29:39
    Temat: Zapisy w umowach kredytowych na wypadek spadku wartosci zebezpieczenia
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy w umowach o kredyty (np. hipoteczne) w polskich bankach jest cos
    napisane (a jesli tak, to co), co sie dzieje, jesli rynkowa wartosc
    nieruchomosci bedacej zabezpieczeniem kredytu spadnie ponizej
    aktualnej kwoty kredytu do splaty?

    Pewnie tak, tylko co? Bank bedzie sie domagal dodatkowego
    zabezpieczenia? A jak klient nie ma? Wypowiedza kredyt i zabiora
    nieruchomosc (na czym bank straci i upadnie)? Nic sie nie bedzie
    dzialo, dopoki raty placone w terminie? Jeszcze inaczej?

    Nie znam sie na tym kompletnie i do tej pory mnie nie interesowalo za
    bardzo, ale wobec ogolnego kryzysu...

    MJ

  • 2. Data: 2008-10-20 13:48:25
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Michal Jankowski <m...@f...edu.pl> wrote:
> [...]
    > zabezpieczenia? A jak klient nie ma? Wypowiedza kredyt i zabiora
    > nieruchomosc (na czym bank straci i upadnie)?

    Zazwyczaj to co piszesz, czyli bank w umowie sobie zastrzega, że może
    w takim przypadku zażądać dodatkowych zabezpieczeń lub wypowiedzieć umowę.
    Teoretycznie. Jak się to ma do praktyki, nie wiem.

    > Nic sie nie bedzie dzialo, dopoki raty placone w terminie? Jeszcze inaczej?
    >
    > Nie znam sie na tym kompletnie i do tej pory mnie nie interesowalo za
    > bardzo, ale wobec ogolnego kryzysu...

    Sądzę, że w przypadku prawidłowej obsługi i posiadania zdolności
    kredytowej bank nie będzie się wygłupiał z wypowiedzeniem, bo straci
    na tym interesie.

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 3. Data: 2008-10-21 08:17:14
    Od: "george" <g...@v...pl>

    "Michal Jankowski" <m...@f...edu.pl> wrote in message
> [...]
    > dzialo, dopoki raty placone w terminie? Jeszcze inaczej?
    >
    > Nie znam sie na tym kompletnie i do tej pory mnie nie interesowalo za

    Takie zapisy oczywiscie sa.
    Bank zada wniesienia dodatkowego zabezpieczenia np w terminie 30 dni od
    zawiadomienia, po czym ma prawo wypowiedziec umowe.
    Ma tez prawo sprzedac 'kredyt' firmie windykacyjnej ( kodeks cywilny , wiec
    o tym nie ma mowy bezposrednio w umowie kredytowej ).
    -george

  • 4. Data: 2008-10-21 10:31:45
    Od: Tomasz Nowicki <t...@s...com>

    Dnia Mon, 20 Oct 2008 13:48:25 +0000 (UTC), Piotr Auksztulewicz napisał(a):

    > Sądzę, że w przypadku prawidłowej obsługi i posiadania zdolności
    > kredytowej bank nie będzie się wygłupiał z wypowiedzeniem, bo straci
    > na tym interesie.

    To źle sądzisz - czasem bank jest zmuszony do takich kroków. Oczywiście,
    najpierw poprosi o dodatkowe zabezpieczenia.
    Dlaczego zmuszony? Bo też jest kontrolowany ze względu na sumę udzielonych
    kredytów i sumę zabezpieczeń. Jesli nieruchomości lecą na pysk, to
    zabezpieczenia kredytów topnieją en masse i bank musi coś z tym zrobić,
    prawda? Dlatego kredyty na 100% hipoteki są tak ryzykowne

    T.

  • 5. Data: 2008-10-21 11:41:44
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Tomasz Nowicki <t...@s...com> writes:

    > Dlaczego zmuszony? Bo też jest kontrolowany ze względu na sumę udzielonych
    > kredytów i sumę zabezpieczeń.

    Aaaa, i tu mamy winowajce tego calego kryzysu...

    MJ

  • 6. Data: 2008-10-21 12:27:40
    Od: Piotr Auksztulewicz <w...@h...net>

    Tomasz Nowicki <t...@s...com> wrote:

> [...]
    > zabezpieczenia kredytów topnieją en masse i bank musi coś z tym zrobić,
    > prawda? Dlatego kredyty na 100% hipoteki są tak ryzykowne

    Ale co to bankowi daje? Uznaje kredyt za stracony, sprzedaje jakiejś
    firmie krzak nie odzyskując kapitału, mimo że do tej pory kapitał
    był spłacany zgodnie z planem i bank zarabiał na odsetkach?

    --
    Piotr Auksztulewicz i...@n...net

  • 7. Data: 2008-10-21 13:02:54
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Piotr Auksztulewicz <w...@h...net> writes:

    > Ale co to bankowi daje? Uznaje kredyt za stracony, sprzedaje jakiejś
    > firmie krzak nie odzyskując kapitału, mimo że do tej pory kapitał
    > był spłacany zgodnie z planem i bank zarabiał na odsetkach?

    No ale wlasnie chyba (czesciowo) tak dziala ten kryzys w Ameryce -
    banki _zmuszone przepisami_ wypowiedzialy klientom umowy, nie
    odzyskaly kapitalu i upadly?

    MJ

  • 8. Data: 2008-10-21 13:44:20
    Od: "george" <g...@v...pl>

    > No ale wlasnie chyba (czesciowo) tak dziala ten kryzys w Ameryce -
    > banki _zmuszone przepisami_ wypowiedzialy klientom umowy, nie
    > odzyskaly kapitalu i upadly?

    No cóż większośc amerykanskich kredytów hipotecznych jest zabezpieczone
    tylko i wyłącznie hipoteka.
    Klient nie placi = bank zabiera dom i na tym koniec.
    W Polsce bank zabierze dom, sprzeda a reszte zobowiazań bedzie dochodzil
    przez komornika na
    CALYM pozostalym majatku klienta. Wiec o bank bym sie o to nie obawiał.

  • 9. Data: 2008-10-21 17:43:09
    Od: " 666" <u...@w...eu>

    Upadły z powodu inwestowania w ryzykowne instrumenty, przepowiednia z "Money as debt"
    sprawdziła się co do joty.
    JaC

    -----