  • 21. Data: 2016-04-29 19:24:56
    Temat: Re: Kolejny wyrok - mBank musi oddać
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:m...@p...waw.pl...
    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:
    >Rozwiąże bardzo ładnie.

    Smiem twierdzic, ze nie - o ile nie bedzie mial kanalu lacznosci z
    banku.

    >A po co kolejny telefon. Dostęp radiowy, niepotrzebny i
    >niebezpieczny.

    Bo to moze byc w praktyce lepsze rozwiazanie niz QR-kod czy inne
    podobne rozwiazania.
    Niewrazliwe na oswietlenie, male ekrany itp.

    >No nie, bez przesady. Jasne że skaner QR kodu.
    >Nie musi być zresztą szyfrowania - wystarczy podpisanie przez bank.

    Na jedno wychodzi - podpis dlugi, a danych malo :-)

    >Wynik może być kilkucyfrowym "PINem", nie trzeba tego wtykać do
    >żadnego
    >USB.

    Chodzilo mi o to, ze dane z banku do tokena moga byc przekazane przez
    USB.

    >Wszystkie powyższe są niebezpieczne, w sensie takim, że narażają
    >"telefon" na ataki za pośrednictwem skomplikowanych, potencjalnie
    >(i praktycznie) wadliwych bezprzewodowych metod dostępu.

    Zamierzam tak przekazac to samo co QR kodem - czyli i on moze byc
    niebezpieczny.
    Tzn zakladam nieslusznie ze bank wie co sie dzieje w jego urzadzeniu -
    ale to dotyczy tak samo dzialania USB, jak i dekodowania i obslugi QR
    kodu :-)

    >Nie można jednak nie zauważyć, że sposób dostępu do banku został
    >ustalony przez bank. Bank jest "pro" i przecież przeprowadził analizę
    >ryzyka.

    kradziez tokena i podstawienie falszywego bank tez powinien
    przewidziec czy wystarczy zapis, ze klient jest zobowiazany
    przechowywac w bezpiecznym miejscu, tzn co najmniej w sejfie klasy 7 ?
    :-)

    J.

  • 22. Data: 2016-04-29 19:40:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 29 Apr 2016 14:12:36 +0200, Imka <s...@g...pl>

    >PKO BP tak ma taki limit kwoty powyżej której dzwonią. Niestety
    >oficjalnie nie mówią jaki to limit. Kiedyś zrobiłem test i wyszło że
    >zaczynają dzwonić gdy przelew był pow. 18k.

    Taa - przelewam grubsza kwote miedzy oszczednosciowym a ROR ... i cos
    nie przechodzi.
    No to przelalem mniejszymi kwotami.

    Za pare godzin telefon czy autoryzuje przelew.
    A nawet kilka przelewow, bo probowalem kilka razy :-)

    Ale pochwalic - jak autoryzowalem, to nie przeszedl, z braku srodkow
    :-)

    J.

  • 23. Data: 2016-04-29 19:50:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Imka" napisał w wiadomości grup
    Dnia Fri, 29 Apr 2016 15:13:47 +0200, J.F. napisał(a):

    >Każda operacja na zabezpieczeniach potwierdzana hasłem jednorazowym.
    >SMSowym, z odpowiednią treścią SMSa typu "Potwierdzenie
    >blokady/zdjęcia
    >blokady logowania spoza Polski". Sądzę, że takiej treści nawet
    >roztargniony user by nie przegapił.

    A przeczytalas od czego sie zaczelo ?
    Telefon klienta sam zaczal sms obslugiwac.

    >Lub jeszcze lepiej hasłem z listy TAN - chyba mniej jest kradzieży
    >list
    >TAN niż zhackowanych telefonów. Aczkolwiek zaporowa cena TAN w mBanku
    >odstrasza i wymusza niejako przejście na (IMO!) mniej bezpieczny
    >system
    >potwierdzania.

    Bardziej bezpieczny pod jednym wzgledem - podajac haslo z listy tak
    naprawde nie wiesz co autoryzujesz.
    SMS zawiera informacje.
    Czyli najlepiej jakby byly oba hasla, albo np do przelewow sms, a do
    zmian limitow TAN.

    Ale mbank o tym slyszec nie chce :-)

    >No cóż, Twoja kasa, Twoje zasady. Albo dbasz o swoją kasę i
    >pamiętasz,
    >albo masz to gdzieś. Ostatecznie tak zupełnie wszystkiego na bank bym
    >nie zwalała ;->

    Ja tez nie, ale hasla podanego raz wiele lat temu na pewno nie
    zapamietam.
    A korzystac z banku "bez hasla nie oddamy pana pieniedzy" to bym sie
    troche bal skorzystac :-)
    Bank tez to rozumie, i w rezultacie ta dodatkowa autoryzacja jest taka
    sobie ...

    J.

  • 24. Data: 2016-04-29 20:12:44
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Smiem twierdzic, ze nie - o ile nie bedzie mial kanalu lacznosci z
    > banku.

    Ależ będzie miał, oczywiście. Jednokierunkową.

    > Bo to moze byc w praktyce lepsze rozwiazanie niz QR-kod czy inne
    > podobne rozwiazania.
    > Niewrazliwe na oswietlenie, male ekrany itp.

    QR kod działa w praktyce bezproblemowo. Także w przypadku małego ekranu,
    tych danych tam nie musi być nie wiadomo ile (bank na ekranie 4,3" jest
    IMHO praktycznie nieużywalny, ale kod QR nie jest tu żadnym problemem).

    Jeśli już w obecnych czasach bank proponuje nowe rozwiązanie, to powinno
    to być rozwiązanie bezpieczne i wygodne. Zwłaszcza że można to zrobić
    bez problemu.

    > Chodzilo mi o to, ze dane z banku do tokena moga byc przekazane przez
    > USB.

    Ta koncepcja mi się nie podoba :-)

    > Zamierzam tak przekazac to samo co QR kodem - czyli i on moze byc
    > niebezpieczny.

    Nie, skaner QR kodu jest prosty, stosy np. WiFi, GSM, TCP/IP itd. takie
    nie są.

    > Tzn zakladam nieslusznie ze bank wie co sie dzieje w jego urzadzeniu -
    > ale to dotyczy tak samo dzialania USB, jak i dekodowania i obslugi QR
    > kodu :-)

    USB ma jeszcze tę dodatkową wadę, że zmusza użytkownika do ufania
    bankowemu tokenowi. Skąd wiadomo, jako co się ten USB przedstawi, i co
    każe zainstalować. Kamera tego nie zrobi.

    Poza tym tablety, kioski bez dostępu do USB itd.

> [...]
    > przewidziec czy wystarczy zapis, ze klient jest zobowiazany
    > przechowywac w bezpiecznym miejscu, tzn co najmniej w sejfie klasy 7 ?

    Kradzież - PIN przy starcie tokena.
    Fałszywy bank - podpis cyfrowy komunikatu dla tokena.
    Wszystko powinien przewidzieć.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 25. Data: 2016-04-29 21:36:27
    Od: "forestdumb" <...@...z>

    Tez potwierdzam ze ok 20k powoduje ze juz beda dzwonic a przele wyglada jakby
    "poszedl" (PKO BP).

    Dzwonia od 7 rano i budza... trzeba uwazac. Zreszta kto trzyma tam wieksza
    gotowke gdy oprocentowania prakrycznie nie ma?

  • 26. Data: 2016-04-29 21:39:01
    Od: Imka <s...@g...pl>

    Dnia Fri, 29 Apr 2016 19:50:38 +0200, J.F. napisał(a):

    > A przeczytalas od czego sie zaczelo ?
    > Telefon klienta sam zaczal sms obslugiwac.

    A.
    No to jeszcze lepiej - kolejny kamyczek do ogródka jakie to
    bezpieczeństwo takie hasła SMS na super nowoczesnych smartfonach ;-P

    > Bardziej bezpieczny pod jednym wzgledem - podajac haslo z listy tak
    > naprawde nie wiesz co autoryzujesz.

    A tutaj to nie wiem czy się zgodzić. Oczka mam. Czytać nauczyli jeszcze
    przed podstawówką. Czy hakerzy są w stanie podesłać mi takiego wirusa,
    żeby podczas jakiejś normalnej *mojej* operacji na stronie banku wymusić
    autoryzację nie tej operacji a jakiejś innej? (od czasu wirusa ctrl+c,
    ctrl+v numery kont sprawdzam zawsze, żeby nie było ;)

    Wydaje mi się że dość istotne, to być na bieżąco i wiedzieć co w trawie
    piszczy i czym mogą zaskoczyć.
    Zacznę się bać po donosach, że zaufanym odbiorcom "coś" pozmieniało
    numery kont...

    Ok, zgoda, na Banatrix rady nie widzę. Ale na niego chyba(?) i SMS nie
    poradzi, skoro nawet w historii rachunku widać prawidłowy numer konta, a
    dopiero na potwierdzeniu przelewu ten złodziejski.
    Swoją drogą - jak to możliwe? Trzyma historię w cache czy co?
    http://samcik.blox.pl/2015/05/Kradna-SMS-y-autoryzac
    yjne-podmieniaja-numery.html
    Szkoda że nie napisał jaki to bank.

    > SMS zawiera informacje.
    > Czyli najlepiej jakby byly oba hasla, albo np do przelewow sms, a do
    > zmian limitow TAN.
    >
    > Ale mbank o tym slyszec nie chce :-)

    Jeszcze parę takich wyroków to może słuch mu się poprawi ;->

    > Ja tez nie, ale hasla podanego raz wiele lat temu na pewno nie
    > zapamietam.

    E? Cyfrowe tobym jeszcze rozumiała, ale słowne? To w ilu bankach trzeba
    mieć konta żeby zapomnieć? :)

    > A korzystac z banku "bez hasla nie oddamy pana pieniedzy" to bym sie
    > troche bal skorzystac :-)

    No, zawszeć możesz zaszczycić osobą własną jakiś oddział, wylegitymować
    się dowodem osobistym (sprawdzić czy jeszcze ważny! ;) i sobie zwrot
    kasy wynegocjować :)

    > Bank tez to rozumie, i w rezultacie ta dodatkowa autoryzacja jest taka
    > sobie ...

    Była fajna dziesięć lat temu, teraz kod pocztowy adresu
    korespondencyjnego i/lub nazwisko panieńskie matki po prostu mnie
    rozczulają.

    --
    Imka

  • 27. Data: 2016-04-29 21:42:01
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 4/29/2016 11:24 AM, Krzysztof Halasa wrote:

    > Zasadniczo to było jasne od zawsze. Nie dla banków pewnie.

    no na tej grupie to chyba dalej nie wszyscy zauwazyli.

  • 28. Data: 2016-04-29 21:44:32
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 4/29/2016 11:33 AM, Krzysztof Halasa wrote:
    > No nie, bez przesady. Jasne że skaner QR kodu.
    > Nie musi być zresztą szyfrowania - wystarczy podpisanie przez bank.

    tak zupełnie obocznie mi sie przypomnialo.

    Wyobrazacie sobie bezpieczny internet bez loginów i haseł?
    Wliczając w to dostęp do bankowosci rowniez bez loginów i haseł.

  • 29. Data: 2016-04-29 21:45:36
    Od: MarcinF <m...@i...pl>

    W dniu 2016-04-29 o 20:12, Krzysztof Halasa pisze:

    > Ależ będzie miał, oczywiście. Jednokierunkową.

    Dwukierunkową: klawiaturę i wyświetlacz.

  • 30. Data: 2016-04-29 22:51:43
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2016-04-29 o 12:45, J.F. pisze:

    > Mbank ma/mial karty kodow jednorazowych, ale postanowil je wycofac.

    Ja jeszcze takowe posiadam (czynne) - zdrapki do inteligo tyż :)
    - co zupełnie nie przeszkadza mi w korzystaniu np. z NFC ;)

    Pozdro