  • 1. Data: 2016-04-28 10:04:05
    Temat: Paypal "oszalał" a tu cisza...
    Od: Marek <f...@f...com>

    Niektóre portale od kilku dni grzmią jakoby paypal oszalał bo teraz
    przy doładowaniu salda (za pomocą pośrednika Trustly) pyta o login i
    hasło do banku użytkownika by zrobić przelew doładowujący.
    Usługa znana i popularna na zachodzie p.t. "sam się zaloguj i pobierz
    potrzebne środki" ponownie wzbudziła u nas oburzenie i
    niedowierzanie. Ponownie, bo pierwsza fala oburzenia była kilka lat
    temu przy okazji wejścia na masz rynek niemieckej firmy SOFORT
    obsługującej ten sam mechanizm płatności w ponad 35 tys sklepach w
    Europie.
    Mechanizm jest bardzo prosty. W czasie dokonywania płatności np. w
    sklepie internetowym podajemy dane do zalogowania się do naszego
    banku automatowi pośrednika, który za nas w kolejnych krokach
    dokonuje przelewu (i pyta o hasło smsowe, jeśli jest wymagane). Jak
    przysięga SOFORT dane autoryzacyjne użytkownika nie są nigdzie
    zapisywane a tylko użyte w bieżącej sesji płatności. Na marginesie:
    chwalą się, że przez cały okres ich wieloletniej działalności (1.5mln
    transakcji miesięcznie) nie mieli ani jednego przypadku fraudu.
    Oczywiście takie zachowanie jest potępiane przez nasze banki, gdyż
    łamie jeden z warunków regulaminu korzystania z usługi bankowośc
    elektronicznwe (ten o zakazie udostępniania danych autoryzacyjnych).
    Jednak banki będą musiały zmienić zdanie, gdyż istnieje dyrektywa
    PSD2 Komisji Europejskiej, która ma wejść w życie w 2018 r a reguluje
    ona m.in. pewne obszary usług płatności elektronicznych. Tak w
    skrócie: ma powstać zunifikowany interfejs (api) udostępniany przez
    banki tzw. trzeciej stronie by płatności lub zapytania o historię
    rachunku (do profilowania użytkownika) odbywały się tym kanałem
    dedykowanym ale bez danych autoryzacyjnych użytkownika. Oczywiście ma
    się to odbywać gdy użytkownik wyrazi zgodę na taką usługę. Te banki,
    które nie doszlosują w tym czasie z tym api będą musiały dopuszczać
    metodę klasyczną "na zalogowanie za użytkownika" co w konsekwencji
    prowadzi do tego, że nie będą mogły nie uznawać reklamacji z powodu
    udostępnienia danych autoryzujących.

    --
    Marek

  • 2. Data: 2016-04-28 10:19:05
    Temat: Re: Paypal "oszalał" a tu cisza...
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Marek <f...@f...com> writes:

    [...]
    > Oczywiście takie zachowanie jest potępiane przez nasze banki, gdyż
    > łamie jeden z warunków regulaminu korzystania z usługi bankowośc
    > elektronicznwe (ten o zakazie udostępniania danych autoryzacyjnych).
    I słusznie.
> [...]
    > klasyczną "na zalogowanie za użytkownika" co w konsekwencji prowadzi
    > do tego, że nie będą mogły nie uznawać reklamacji z powodu

    Odróżniasz podawanie danych do logowania od stworzenia dedykowanego
    kanału?
    KJ

    Your canceled check is your receipt.

  • 3. Data: 2016-04-28 10:47:51
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Apr 2016 10:19:05 +0200, null<k...@p...onet.pl> wrote:
    > Odróżniasz podawanie danych do logowania od stworzenia dedykowanego
    > kanału?

    W którym miejscu wyraziłem się o braku różnicy?? Przedstawiłem
    jedynie konieczną (z pkt. widzenia psd2} alternatywę do tego kanału
    w postaci "zalogowania za".
    Albo nie umiesz czytać ze zrozumieniem albo nie przeczytałeś dalej
    skoro nie zauważyłeś mojego neutralnego podejścia do tematu.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2016-04-28 10:54:53
    Od: k...@p...onet.pl (Kamil Jońca)

    Marek <f...@f...com> writes:

    > W którym miejscu wyraziłem się o braku różnicy?? Przedstawiłem jedynie
    "Jednak banki będą musiały zmienić zdanie" (z kontekstu wynikało, że
    odnoście podawania danych do logoania osobom trzecim) - nie będą.

    KJ

    Where it is a duty to worship the sun it is pretty sure to be a crime to
    examine the laws of heat.
    -- Christopher Morley

  • 5. Data: 2016-04-28 10:56:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    trada.pl...
> [...]
    >marginesie: chwalą się, że przez cały okres ich wieloletniej
    >działalności (1.5mln transakcji miesięcznie) nie mieli ani jednego

    Tym niemniej ... dziwna to metoda. Podaj login i haslo ... co za
    wariat to wymyslil ?
    I co za wariat podal ?

    I ile roznych bankow musza obslugiwac, i co bedzie, jak bank nowy,
    lepszy interfejs wdrozy ?

    Z rodzimych pomyslow to Kontomierz.

    Nie wiem - moze i sa ludzie, co maja koncie wieczny debet, i sie nie
    boja o tych kilkaset zl/euro.

> [...]
    >dedykowanym ale bez danych autoryzacyjnych użytkownika. Oczywiście ma
    >się to odbywać gdy użytkownik wyrazi zgodę na taką usługę.

    Ale to bedzie osobny kanal i odpowiednio zabezpieczony. Przynajmniej
    tak zakladam.
    Przydalby sie chocby dla naszego "polecenia zaplaty".

> [...]
    >konsekwencji prowadzi do tego, że nie będą mogły nie uznawać
    >reklamacji z powodu udostępnienia danych autoryzujących.

    Albo stana okoniem. Lub wymysla dodatkowe hasla jednorazowe :-)
    Jest tez wersja, ze odesla klienta do sadu, aby dochodzil swego od KE
    :-)

    J.

  • 6. Data: 2016-04-28 12:30:36
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Apr 2016 10:54:53 +0200, null<k...@p...onet.pl> wrote:
    > "Jednak banki będą musiały zmienić zdanie" (z kontekstu wynikało, że
    > odnoście podawania danych do logoania osobom trzecim) - nie będą.

    A jednak nie czytasz ze zrozumieniem. Ten fragment dotyczył TYLKO
    tych banków, które z różnych powodów api nie wdrożą a udostępnianie
    autoryzacji przez login będą nadal zabraniać klientom. Zresztą
    Sofort wygrał sprawę w niemieckin sądzie przeciwko bankowi, który
    właśnie swoim klientom zabraniał udostępniania danych do logowania
    podmiotom trzecim. Sąd uznał to za niedopuszczalne praktyki
    monopilistyczne.

    --
    Marek

  • 7. Data: 2016-04-28 12:37:24
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 Apr 2016 10:56:55 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Tym niemniej ... dziwna to metoda. Podaj login i haslo ... co za
    > wariat to wymyslil ?
    > I co za wariat podal ?

    Proszę tylko nie mów, że o sofircie nie słyszałeś wcześniej. Na
    rynku niemieckim ten sposób płatności to 15% wszystkich dokonywanych
    transakcji. Podobnie jest w innych cywilizowanych krajach.

    > Albo stana okoniem. Lub wymysla dodatkowe hasla jednorazowe :-)
    > Jest tez wersja, ze odesla klienta do sadu, aby dochodzil swego od
    KE
    > :-)

    Sofort wygrał sprawę w sądzie z bankiem, który właśnie stanął
    okoniem. Sąd uznał, że to są praktyki monopolistyczne banku
    (utrudnianie klientowi możliwości swobodnego podawania loginu do
    wykonywania usługi przez trzecią stronę).

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-04-28 13:10:31
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > uznał, że to są praktyki monopolistyczne banku (utrudnianie klientowi
    > możliwości swobodnego podawania loginu do wykonywania usługi przez trzecią

    To ma ręce i nogi pod warunkiem, że klient wie, że jak ktoś użyje jego
    danych bez jego zgody to problem dla niego sprowadza się do jednego
    telefonu. Być może w cywilizowanym świecie tak jest.
    Kojarzą mi się karty zbliżeniowe i czasami dziesiątki transakcji ukradzioną
    kartą bo bankowi się nie chciało włączyć zabezpieczeń a potem twierdził, że
    transakcje zostały prawidłowo autoryzowane więc o co biega.
    P.G.

  • 9. Data: 2016-04-28 13:14:04
    Od: Wojciech Bancer <p...@p...pl>

    On 2016-04-28, Marek <f...@f...com> wrote:

    [...]

> [...]
    > dedykowanym ale bez danych autoryzacyjnych użytkownika. Oczywiście ma
    > się to odbywać gdy użytkownik wyrazi zgodę na taką usługę.

    A czy mTransfer i podobne nie spełnia warunku takiego "kanału"?

    --
    Wojciech Bańcer
    p...@p...pl

  • 10. Data: 2016-04-28 13:18:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > uznał, że to są praktyki monopolistyczne banku (utrudnianie klientowi
    > możliwości swobodnego podawania loginu do wykonywania usługi przez trzecią

    Ale z drugiej strony. Klient nie mógł pójść do innego banku jak nie godził
    się na zaproponowaną umowę?
    Wariant w którym dwie strony się umawiają, a potem nagle wtrąca się ktoś
    trzeci i zmienia treść tej umowy wydaje mi się jakiś nie halo.
    Ale jak u nas załatwią problem kredytów frankowych tak jak chcą to będzie
    dokładnie to. Jeśli tak jak rozumiem z mediów mają zmienić kredyty frankowe
    na złotowe z datą wsteczną (wzięcia kredytu) przy pozostawieniu pozostałych
    warunków takich samych to chyba będę żałował, że wziąłem w złotówkach bo
    warunki (poza płynnością kursów) dla frankowych były chyba lepsze.
    P.G.