  • 11. Data: 2018-02-15 13:35:28
    Temat: Re: Karty PKO B.P nie weryfikują pin przy drugiej próbie?
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu czwartek, 15 lutego 2018 11:05:14 UTC+1 użytkownik Liwiusz napisał:
    > Teraz to już teoretyczne dywagacje, ale pamiętam z czasów lat '90, jak
    > rozkminiano takie tematy, to wniosek był taki, że o uznaniu reklamacji
    > nie świadczyło to, że podpis nie jest twój, tylko to, że podpis na
    > slipie jest inny niż na karcie. A że karta była skradziona, to
    > przeprowadzenie takiego dowodu było zwykle niemożliwe.
    No właśnie - jaki jest więc sens podpisywania karty?
    Żeby ułatwić złodziejowi podrobienie podpisu?
    Więc lepiej na karcie podpisać się w inny sposób niż w banku na wzorze podpisu ;>
    Bo miejsce na podpis podpisane jest "podpis posiadacza karty" - ale również
    "authorised signature". I to "authorised" odnosi się raczej do "signature", a nie że
    to "signarute" należy do kogoś "authorised".
    Więc jakoś się ten podpis powinno weryfikować - a się nie weryfikuje - i farsa z tego
    wychodzi.
    Może dlatego ktoś puknął się w głowę i wymyślił PIN.
    Bo ogólnie banki, np. przy wypłatach, podpis weryfikują - i raz miałem taką sytuację,
    że musiałem przy wypłacie nowy wzór podpisu zrobić, bo na tyle się zmienił, że się
    panu nie spodobało - na szczęście miałem nowy dowód, gdzie podpis był bliższy temu,
    jak się podpisałem, niż temu, jaki miał w komputerze zeskanowany z wzoru.

    > Potem się pojawiły pierwsze ubezpieczenia środków na karcie, co nie
    > miałoby sensu, gdyby rzeczywiście podpis ręką złodzieja miał unieważniać
    > transakcję.
    O, może tu będzie argument o przewadze kredytówek - choć akurat tylko z citi (za to
    akurat w citi można dostać darmową) - citi bierze na siebie fraudy ponad sumę 100zł,
    a nie dopiero od 150 euro - a dla platyn bierze na siebie całość - pod warunkiem
    zgłoszenia do 72h po utracie karty.

  • 12. Data: 2018-02-15 13:44:23
    Od: ń <ń@ń.ń>

    A jaki jest sens podpisywania dowodu osobistego?

    -----
    No właśnie - jaki jest więc sens podpisywania karty?

  • 13. Data: 2018-02-15 13:46:32
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu czwartek, 15 lutego 2018 13:44:44 UTC+1 użytkownik ń napisał:
    > A jaki jest sens podpisywania dowodu osobistego?

    Na nowych dowodach nie ma już podpisu

  • 14. Data: 2018-02-15 13:46:57
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > No właśnie - jaki jest więc sens podpisywania karty?
    > Żeby ułatwić złodziejowi podrobienie podpisu?

    Żeby sprzedawca miał z czym porównać, skoro weryfikacja polegała na tym,
    że porównuje się podpis ze slipa z podpisem na karcie.

    --
    Liwiusz

  • 15. Data: 2018-02-15 13:51:54
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-02-15 o 13:02, J.F. pisze:

    >To nie jest dowodem tego, że podpis taki był w momencie dokonywanej
    >fraudowanej transakcji.

    No to trzeba uznac wine sprzedawcy za niestaranne sprawdzenie czy
    podpisu nie przerobiono.
    Albo oddac za wszystkie inne transakcje, skoro tamte sklepy nie
    sprawdzily podpisu :-)

    >Teraz już raczej nie, jak było prawnie dawniej, to nie pamiętam, ale
    >przekazy marketingowe "weź ubezpieczenie, BO jak nie, to twoje
    >pieniądze nie będą chronione" bywały.

    No coz, jakos to w USA dziala od pol wieku, i to bez komputerow.
    Dawno dawno temu, w umowie z PKO BP byl zapis "reklamacje będą
    rozpatrywane na ogolnie przyjętych zasadach".
    No to przyjąłem, ze chodzi o zasady z USA, skoro w Polsce to byla cos
    trzecia dostepna karta :)

    Potem sie te zapisy zmienialy, zmienialy ustawy ... i prawde mowiac to
    juz nie wiem jaki jest stan obecny - ubezpieczenie mi chcieli wcisnac
    ostatnio z rok temu, wiec na cos liczyli :-)

    J.

  • 16. Data: 2018-02-15 13:59:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    >weryfikuje - i farsa z tego wychodzi.
    >Może dlatego ktoś puknął się w głowę i wymyślił PIN.

    Zdolni ludzie zawsze byli, a kiepsko oplacana kasjerka w supermarkecie
    to nie grafolog z czasem na ekspertyze.
    No i bankomaty podpisu nie odrozniaja.

    Ale jak mozna bylo wyczytac - w USA do tej pory PIN rzadko uzywany.

    Dawno, dawno ... tak ze 25 lat temu, gdy GB/UK bylo jeszcze w sferze
    czekow, to wymyslono cos takiego jak "karte potwierdzajacą".

    Czek byl przyjmowany niezbyt chetnie, bo to nie wiadomo czy sa
    pieniadze na koncie, albo czy nie skradziony, ale po okazaniu karty
    byl autoryzowany do kwoty 50 czy 100 funtow. No i wzor podpisu byl.
    Zalecenie banku - nie trzymac ksiazeczki czekowej razem z karta.
    A w sklepie ... bardzo elegancki "piornik", na ksiazeczke, pioro czy
    dlugopis i karte :)

    A gdyby to byl zlodziej :)

    J.

  • 17. Data: 2018-02-15 14:03:27
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > A jaki jest sens podpisywania dowodu osobistego?
    Pomijając użyteczność (choć mi się to akurat przydało) i to, że już to skasowali, to
    różnica podstawowa była jedna - dowodu nie podpisywałeś, a było na nim faxymile
    Twojego podpisu (tak jak na legitymacji orderu dla jaruzela było faxymile podpisu
    kaczora) - zeskanowane z wzoru podpisu na formularzu dowodowym i wydrukowane na
    dowodzie.
    A kartę podpisujesz sam, bez żadnego sprawdzenia i kopii tego podpisu gdziekolwiek.
    Jakby to miało mieć sens, to albo bank powinien drukować na karcie podpis wg wzoru
    albo karta nie powinna przychodzić pocztą, tylko dostawałoby się ją do łapy po
    podpisaniu w oddziale - i weryfikacji tego przez pracownika banku.
    Bo inaczej pisanie na niej "not valid until signed" jest głupotką.

    Chociaż przejrzałem teraz te, co mam przy sobie (ok. połowy, reszta w domu), i:
    - visa debit z mBąka nie ma tego napisu ani w PL ani w EN!
    - mc debit platinum z lion's ma w ogóle napisy tylko po angielsku - ale ma "not valid
    until signed" (a mimo, że to niby karta z idea banku, to ma napisane "this card is
    issued by egtin noble bank"),
    - mc debit z orange ma "podpis użytkownika/authorised signature", ale już "not valid
    until signed" tylko po angielsku,
    - kredytówki z db i citi mają oba napisy po PL i EN.

  • 18. Data: 2018-02-15 14:14:43
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 15.02.2018 o 13:35, Dawid Rutkowski pisze:

> [...]
    > szczęście miałem nowy dowód, gdzie podpis był bliższy temu, jak się
    > podpisałem, niż temu, jaki miał w komputerze zeskanowany z wzoru.
    Teraz w dowodach nie ma podpisu, zresztą chyba nigdy bank nie wymagał,
    żeby wzór podpisu złożony w banku był zgodny z podpisem w dowodzie.

    Ale już pisałem o tym, że już X razy zmieniałem podpis w banku, bo się
    pani w okienku nie zgadzało. Ta procedura jest idiotyczna.

    MJ

  • 19. Data: 2018-02-15 14:19:06
    Od: ń <ń@ń.ń>

    A w paszportach?

    -----

  • 20. Data: 2018-02-15 14:28:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michał Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Teraz w dowodach nie ma podpisu, zresztą chyba nigdy bank nie
    >wymagał, żeby wzór podpisu złożony w banku był zgodny z podpisem w
    >dowodzie.

    Ale moze sprawdzic, czy wnioskujacy o zmiane, potrafi sie podpisac tak
    jak w dowodzie.
    Tzn mogl, bo faktycznie, nie ma.

    >Ale już pisałem o tym, że już X razy zmieniałem podpis w banku, bo
    >się pani w okienku nie zgadzało. Ta procedura jest idiotyczna.

    Ale co w zamian - odcisk palca ?
    Czy rozpoznawanie twarzy ... tylko ze zdjeciem w dowodzie czy z
    zdjeciem w banku ?

    Od pewnego czasu odciski palca moze nie taka glupie ... ale jak sie
    bankowcy dogadaja ?
    Zrobia kopie ze wzoru, przejdzie przez skaner, pieniadze znikna ...
    mamy pana palec na zleceniu.

    J.