  • 1. Data: 2018-02-14 17:04:46
    Temat: Karty PKO B.P nie weryfikują pin przy drugiej próbie?
    Od: Marek <f...@f...com>

    https://niebezpiecznik.pl/post/z-archiwum-x-zaplacil
    -karta-choc-celowo-podal-bledny-pin/

    Dobre. Najbardziej mi się podoba ten komentarz:

    "Geneza sięga czasów gdy banki zaczęły wystawiać karty z PINem a
    klienci dotychczas przywyczajeni jedynie do weryfikacji przez podpis
    najzwyczajniej na świecie tych numerów jie pamiętali :) Skała
    problemu w UK była tak wielka że sprzedawcy wymogli na bankach
    możliwość pomijania pinu."

    --
    Marek

  • 2. Data: 2018-02-14 19:00:31
    Od: ń <ń@ń.ń>

    Kiedyś w Szwecji musiałem wbić PIN, podpisać się i jeszcze pokazać dokument
    (paszport)...
    ;-)

    -----

  • 3. Data: 2018-02-14 19:51:18
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 14 lutego 2018 17:04:50 UTC+1 użytkownik Marek napisał:
    > https://niebezpiecznik.pl/post/z-archiwum-x-zaplacil
    -karta-choc-celowo-podal-bledny-pin/

    > Dobre. Najbardziej mi się podoba ten komentarz:

    Nie ma pewności że facet nie ściemnia i wpisywał prawidłowy pin
    A niebezpiecznik jak to niebezpiecznik artykuł pod klikalność spreparował

> [...]
    > najzwyczajniej na świecie tych numerów jie pamiętali :) Skała
    > problemu w UK była tak wielka że sprzedawcy wymogli na bankach

    A co w tym dziwnego
    Podpis bezpieczniejszy od PINu
    W tym chociażby przypadki gdyby była reklamacja odpowiedzą ze PIN prawidłowy i nie
    udowodnisz ze nie mają racji
    W przypadku podpisu łatwo jednozancznie zweryfikować czy transakcje robił
    "właściciel" karty czy jakaś przypadkowa osoba.

  • 4. Data: 2018-02-14 20:39:06
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2/14/2018 7:51 PM, Kris wrote:
    > Podpis bezpieczniejszy od PINu

    Dla kogo?

  • 5. Data: 2018-02-14 21:24:22
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kris <k...@g...com> writes:

    > A co w tym dziwnego
    > Podpis bezpieczniejszy od PINu

    Jasne jasne. A patyk w skoblu bezpieczniejszy od stalowych drzwi.

    > W tym chociażby przypadki gdyby była reklamacja odpowiedzą ze PIN
    > prawidłowy i nie udowodnisz ze nie mają racji

    A skąd wiesz co by odpisali "gdyby była reklamacja"? Rozpatrujesz takie
    może? W jakim banku?
    Słyszałeś o tym, że takie przypadki są uregulowane ustawowo?
    A może myślisz że banki normalnie autoryzują transakcje ze złym PINem?

    > W przypadku podpisu łatwo jednozancznie zweryfikować czy transakcje
    > robił "właściciel" karty czy jakaś przypadkowa osoba.

    Wątpię, podpis można łatwo podrobić, a nawet grafolodzy mają w takich
    przypadkach mniej-więcej 50% wątpliwości. Nie żeby banki korzystały
    w takich przypadkach z usług grafologów - ale jeśli wiesz co bank by
    odpowiedział na reklamację, to o tym też doskonale wiesz.

    Poza tym, pytanie jest inne - na jakiej karcie łatwiej zrobić fraud?
    Odpowiedź, oczywista dla logicznie myślących, jest jedna - na karcie,
    która nie wymaga PINu. Dużo, dużo łatwiej.

    To teraz zastanów się kto w efekcie płaci za fraudy, i w związku z tym
    która karta jest bezpieczniejsza dla klienta banku.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2018-02-14 21:52:24
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Kiedyś sprzedawca (czy raczej recepcjonista hotelowy, kartą w sklepie tak łatwo nie
    było) dzwonił przy kliencie do banku i kartę sprawdzał.
    A ja dziś probowałem zapłacić z chipa moją ostatnio wymienioną visą z citka i zonk,
    nie chciał się odczytać. Zapomniałem po drodze do domu zrobić test w bankomacie, żeby
    sprawdzić, czy to chip karty czy czytnik w POSie tej kasy w biedronku nawalił.
    Pokazuje to dwie rzeczy - że pikaczuje się powszechnie (fajny sposób widziałem -
    kładzie się kartę na POSie i pakuje zakupy ;) i można nie zauważyć, że padł czytnik -
    i/lub że można używać karty z niesprawnym "stykowo" chipem - ta visa ma już ponad
    miesiąc, sporo popłacone, a wszystko pikaczem - nie wymagała nawet pierwszej
    transakcji z chipa! A zawsze sprawdzam nową kartę najpierw na pikacza - i
    niespodzianka, myślałem, że napisze "uzyj paska lub chip" (wtedy jeszcze sprawdzam
    pasek - ale wtedy pisze już "użyj chip" ;), a tu transakcja zaakceptowana.
    Oczywiście on-line - i w sumie stąd dzisiejszy test chipa, bo chciałem, żeby zaczęła
    chodzić offline dla pikacza na mniej niz 50zł - bo niesprawny chip to by mi do głowy
    nie przyszedł.

  • 7. Data: 2018-02-15 10:48:19
    Od: Kris <k...@g...com>

    W dniu środa, 14 lutego 2018 20:39:26 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Dla kogo?

    Przy ew fraudzie z Twojego konta łatwiej będzie Tobie udowodnić ze to nie Twój podpis
    na slipie czy że nie udostępniałeś nikomu PINu a zły tylko zły człowiek pin podejrzał
    i transakcję potwierdził?

  • 8. Data: 2018-02-15 11:05:12
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-15 o 10:48, Kris pisze:

    > Przy ew fraudzie z Twojego konta łatwiej będzie Tobie udowodnić ze to nie Twój
    podpis na slipie czy że nie udostępniałeś nikomu PINu a zły tylko zły człowiek pin
    podejrzał i transakcję potwierdził?

    Teraz to już teoretyczne dywagacje, ale pamiętam z czasów lat '90, jak
    rozkminiano takie tematy, to wniosek był taki, że o uznaniu reklamacji
    nie świadczyło to, że podpis nie jest twój, tylko to, że podpis na
    slipie jest inny niż na karcie. A że karta była skradziona, to
    przeprowadzenie takiego dowodu było zwykle niemożliwe.

    Potem się pojawiły pierwsze ubezpieczenia środków na karcie, co nie
    miałoby sensu, gdyby rzeczywiście podpis ręką złodzieja miał unieważniać
    transakcję.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2018-02-15 13:02:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >podpis na slipie jest inny niż na karcie. A że karta była skradziona,
    >to przeprowadzenie takiego dowodu było zwykle niemożliwe.

    Mozna miec kserokopie, nawet poswiadczona notarialnie ... albo sie
    zwrocic do dwoch innych sklepow, w ktorych kupowano wczesniej, i na
    ich slipach jest podpis taki jak na karcie :-P

    >Potem się pojawiły pierwsze ubezpieczenia środków na karcie, co nie
    >miałoby sensu, gdyby rzeczywiście podpis ręką złodzieja miał
    >unieważniać transakcję.

    A teraz bedzie w PL tak, ze "klient mogl zawrzec umowe ubezpieczenia,
    ale odmowil, czyli chcial wziąc odpowiedzialnosc na siebie" :-P

    J.

  • 10. Data: 2018-02-15 13:13:49
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2018-02-15 o 13:02, J.F. pisze:
> [...]
    > zwrocic do dwoch innych sklepow, w ktorych kupowano wczesniej, i na ich
    > slipach jest podpis taki jak na karcie :-P

    To nie jest dowodem tego, że podpis taki był w momencie dokonywanej
    fraudowanej transakcji.

    > A teraz bedzie w PL tak, ze "klient mogl zawrzec umowe ubezpieczenia,
    > ale odmowil, czyli chcial wziąc odpowiedzialnosc na siebie" :-P

    Teraz już raczej nie, jak było prawnie dawniej, to nie pamiętam, ale
    przekazy marketingowe "weź ubezpieczenie, BO jak nie, to twoje pieniądze
    nie będą chronione" bywały.

    --
    Liwiusz