  • 11. Data: 2016-07-01 12:30:01
    Temat: Re: Karta kredytowa do płatności w euro...
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 07/01/2016 07:13 PM, J.F. wrote:

    > Teoretycznie, to teraz przy platnosci za granica powinno sie pojawic
    > pytanie, czy życzę sobie mieć obciażone w walucie oryginalnej, czy w
    > zlotowkach.

    Część terminali tak ma - ale jest to naciąganie i w większości wypadków
    opcja ta nie jest opłacalna dla użytkownika karty.

    Po zakupie na paragonie można przeczytać wtedy: "* prowizja za płatność
    w oryginalnej walucie: 4.5%".

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 12. Data: 2016-07-01 12:33:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 07/01/2016 07:13 PM, J.F. wrote:

> [...]
    >wypadków opcja ta nie jest opłacalna dla użytkownika karty.

    >Po zakupie na paragonie można przeczytać wtedy: "* prowizja za

    A to nie jest tak, ze przelicza wtedy VISA/MC ?

    A kursy Visy ... calkiem niezle, jesli porownac z 6% za
    przewalutowanie :-)

    J.

  • 13. Data: 2016-07-01 12:44:39
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-07-01 o 12:13, J.F. pisze:

> [...]
    > zlotowkach.
    > Tylko, ze ostatnio nic takiego sie nie pojawilo i obciazyło od razu w Euro.

    Takie coś znalazłem:
    http://wyborcza.biz/biznes/1,147879,17073021,Plastik
    owe_pulapki_za_granica__Jaka_karta_na_wyjazd_.html

    "Coraz częściej zagraniczne bankomaty, "widząc", że przychodzi klient
    mający polską kartę (np. zwykłą "debetówkę" przypiętą do ROR-u w
    złotych) - nie zaś kartę w walucie "miejscowej" - proponują przy
    wypłacie pieniędzy, np. w euro, przewalutowanie transakcji na złote od
    razu, na miejscu, teraz-zaraz. To tzw. procedura DCC - dzięki temu na
    przewalutowaniu zarobi nie twój bank, lecz operator zagranicznego
    bankomatu. I prześle do twojego banku złotówki, a nie euro. Zanim
    zgodzisz się na tę procedurę, sprawdź, jaki kurs wymiany proponuje
    operator bankomatu - bywa, że wcale nie jest on taki atrakcyjny. Podobna
    propozycja może cię zaskoczyć przy płatności kartami w sklepie - tu
    dostawcą i beneficjentem usługi DCC jest firma rozliczająca sklep, to
    ona zgarnia spread wynikający z wymiany waluty."

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 14. Data: 2016-07-01 12:55:36
    Od: Tomasz Chmielewski <t...@n...example.com>

    On 07/01/2016 07:33 PM, J.F. wrote:
    > Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup

    > A to nie jest tak, ze przelicza wtedy VISA/MC ?

    A niech przelicza nawet po najlepszym kursie - co z tego, skoro dowala
    kilka procent za usługę (o czym terminal nie informuje w momencie
    transakcji - dopiero po fakcie na wydruku).

    > A kursy Visy ... calkiem niezle, jesli porownac z 6% za przewalutowanie :-)

    Takie banki to z daleka omijać (a przynajmniej do płatności za granicą w
    różnych "egzotycznych" walutach).

    Jeżeli ktoś często płaci za granicą w walutach innych niż PLN czy EUR,
    to najlepiej nadadzą się:

    - karta Alior kantor USD (MC)

    - karta Pekao USD (Visa)

    Po prostu nie ma żadnych prowizji za przewalutowanie.

    Oczywiście trzeba mieć USD :)

    A jak się nie ma - można stosunkowo korzystnie nabyć w aliorowym
    kantorze, czy na przykład w walutomacie.

    Tomasz Chmielewski
    http://www.ptraveler.com

  • 15. Data: 2016-07-01 13:11:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Chmielewski" napisał w wiadomości grup
    On 07/01/2016 07:33 PM, J.F. wrote:

    >A niech przelicza nawet po najlepszym kursie - co z tego, skoro
    >dowala kilka procent za usługę (o czym terminal nie informuje w
    >momencie transakcji - dopiero po fakcie na wydruku).

    A to nie powinno dzialac inaczej - tzn jak przelicza VISA po swoim
    kursie, to juz zadnych dodatkowych % ?

    >Takie banki to z daleka omijać

    Coraz trudniejsze zadanie.
    Bankom zlikwodowanie koszenie na rodzimym rynku, to sie chyba
    przestawily na zagranice.

    >(a przynajmniej do płatności za granicą w różnych "egzotycznych"
    >walutach).

    A to juz chyba w kazdym banku drogo wychodzi :-(

> [...]
    >- karta Alior kantor USD (MC)
    >- karta Pekao USD (Visa)
    >Po prostu nie ma żadnych prowizji za przewalutowanie.

    Pomijajac to pierwsze - z ezgotycznej waluty na USD.

    Chyba ze wyskoczy taka opcja na terminalu ... i +4.5% :-)

    J.

  • 16. Data: 2016-07-01 13:16:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    a.pl...

> [...]
    >zgodzisz się na tę procedurę, sprawdź, jaki kurs wymiany proponuje
    >operator bankomatu - bywa, że wcale nie jest on taki atrakcyjny.

    Biorac pod uwage 6% prowizje naszych bankow, to raczej atrakcyjny.
    No chyba, ze to przeliczenie wcale nie kasuje polskiej oplaty za
    przewalutowanie :-)

    spodziewam sie, ze w jakis egzotycznych krajach przelicznik na PLN
    moze byc faktycznie jeszcze gorszy, i tu by warto miec karte
    rozliczana w EUR lub USD.
    Z ryzykiem, ze nam terminal przeliczy na PLN, a potem bank na USD .. i
    znow na PLN :-)

    J.

  • 17. Data: 2016-07-01 14:06:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    O rany, trzeba jednak wyjaśnić po kolei, bo motacie i dajecie się na pasku bankom
    wodzić - oprócz p. Tomasza Chmielewskiego oczywiście :)

    Także uwaga - przy płatności kartą za granicą można wpaść na 4 miny - czasem razem,
    więc można się nieźle dać skroić.

    Dla uproszczenia najpierw o kartach złótkowych - czy to kredytowych czy debetowych do
    konta złotówkowego.

    1) Prowizja banku za transakcję w walucie innej niż PLN - zwykle nazywana "prowizją
    za przewalutowanie", choć często bank już żadnego przewalutowania nie robi, gdyż
    rachunek od organizacji dostaje w złotówkach. Dynks polega jednak na tym, że z
    organizacji przychodzą do transakcji dwie sumy - w walucie orginalnej i w walucie
    rozliczeniowej - i jeśli choć jedna z tych walut jest różna od PLN to bank sobie
    prowizję policzy - i to słoną, np. mBank dla kart visa 5,9% (dla mc "tylko" 2% albo
    3%, ale nie cieszcie się, bo dla visy to jedyna opłata dla banku, a dla mc dochodzi
    jeszcze kolejny punkt, czy spread przy zakupie w banku waluty - sumarycznie wychodzi
    podobnie, dla troszkę lepiej dla mc - a szczególnie dla płatności w euro, wtedy jest
    taniej o 1pp), w citku 5,8%, w VW 5%.
    Są też banki, które tego nie biorą - np. db (ale tam jest jeszcze spread), albo biorą
    tylko troszkę - jest chyba debetówka eurobanku z prowizją 1% - a nawet nie biorą w
    ogóle - podobno kredytówka pocztowego (ale ona z kolei jest bezwarunkowo płatna
    4,5zł/mc).

    2) Spread banku przy zakupie u nich waluty rozliczeniowej. Polskie karty mają bowiem
    taką ciekawą cechę, że mogą mieć więcej niż jedną walutę rozliczeniową. Uwaga - w
    stwierdzeniu "waluta rozliczeniowa" chodzi o walutę, w jakiej bank rozlicza się z
    organizacją płatniczą, a nie o walutę, w jakiej została dokonana transakcja.
    Ta opcja już nie występuje dla polskich kart visa - niedawno upadł ostatni bastion,
    czyli debetówka db - i wszystkie polskie karty visa mają już walutę rozliczeniową PLN
    - co wiązało się z podniesieniem prowizji opisanych w punkcie 1 (np. vw podniósł z 2%
    do 5% - raczej nie trudno zgadnąć, że wcześniej te 3pp kosili na kursie euro).
    Dla MC jest różnie - są banki, w których karty mc są rozliczane w złotówkach - np.
    citi - ale w większości (i tutaj następuje regres, np. raifi już rozliczał w
    złotówkach, ale w nowej TOiP wrócili do euro) karty mają dwie waluty rozliczeniowe -
    PLN dla transakcji w złotówkach oraz euro dla pozostałych walut - choć są i karty z
    kilkoma walutami, podobno aliorowe mogą być rozliczane w PLN, GBP albo w EUR.
    I jeśli z organizacji przychodzi rozliczenie w innej walucie niż PLN to musimy kupić
    tą walutę po kursie banku - a bank zwykle kosi na tym 3%, choć rekordzista alior
    bierze 7,5% !!!

    3) DCC - tutaj walutę kupujemy w banku akceptanta, po jego kursie - także jeśli ta
    opcja wyskoczy, warto się proponowanemu kursowi przyjrzeć, bo może być taniej niż np.
    6%. W tym wypadku odpadają opłaty z punktów 1 i 2, gdyż walutą transakcji oraz walutą
    rozliczeniową jest PLN - chyba że bank się uprze i jednak uzna to za transakcję
    zagraniczną - kto ich tam wie - i wtedy można być podwójnie stratnym.

    4) dodatkowe opłaty za skorzystanie z karty - w Polsce zabraniają tego umowy z visa i
    mc (tzn. nie wolno im tego zabraniać, ale jeśli nie zgodzisz się na tak zapis w
    umowie to po prostu nie dostaniesz terminala) - ale za granicą za płatność kartą może
    być np. doliczone do ceny 2% - a także swoje opłaty mogą pobierać operatorzy
    bankomatów, niezależnie od tego, że polski bank zapewnia, że "wypłaty za granicą za
    0zł" - bo te 0zł bierze polski bank, a to, co bierze operator bankomatu, ich nie
    obchodzi. W UE bankomat musi poinformować o opłacie, więc warto czytać to, co
    wyświetla - bo może też proponować DCC - ale poza UE może być marnie.

    Także łatwo nie jest.
    Aha, jeszcze słowo o przewalutowaniu w ramach organizacji - to raczej drogie nie
    jest, ale oczywiście przed wyjazdem w egzotykę należy sprawdzić kursy organizacji dla
    tej waluty (oraz oczywiście to, jak tam w ogóle jest z dostępnością płatności kartą
    albo choć bankomatów).
    Organizacja przelicza z waluty transakcji na walutę rozliczeniową.
    Czyli dla kart visa jest zawsze tylko jedno przewalutowanie - z waluty transakcji na
    PLN - po kursie visa.
    Dla mc może nie być przewalutowania - jeśli transakcja jest w EUR (albo, dla aliora,
    również w GBP) - albo jedno po kursie mc - z waluty transakcji na EUR.
    Kursy MC są lepsze - również dlatego, że przeliczamy na euro, z czego korzysta ok.
    500mln obywateli unii, a cwaniara visa zmusiła banki do rozliczania w PLN i sobie
    spready podniosła, bo niecałe 40mln Polaków niewiele ich obchodzi ;P

    Jako alternatywę mamy debetówki walutowe oraz wielowalutowe.
    Tutaj jednak też trzeba uważać !
    Szczególnie na DCC - bo choć karta jest do konta walutowego, to bankomaty czy
    terminale potrafią ją rozpoznać jako wydaną przez polski bank i proponować konwersję
    na PLN - tracimy wtedy podwójnie, raz na kursie DCC a drugi raz na kursie polskiego
    banku, gdzie za walutę musimy kupić złotówki :(
    Prowizji ani spreadu banku nie będzie.
    Opłaty za bankomat czy płatność kartą mogą być takie same.
    Ważny hint dla kart z internetowego kantoru aliora - płatności w euro robimy zawsze
    kartą do konta w euro, płatności w GBP kartą do konta w funtach, a dla pozostałych
    walut TYLKO kartą do konta w $. Inaczej organizacja przeliczy walutę transakcji na
    dolary- tu jeszcze nie stracimy za wiele - ale potem alior przeliczy dolary na
    złotówki, kosząc 7,5% - a potem złotówki na walutę rachunku - kosząc kolejne 7,5% !!!
    Jeśli o tym pamiętamy, to pozostają zalety - dobre kursy walut i darmowa karta (o ile
    zrobimy jedną transakcję w okresie 6 miesięcy od wydania) oraz jedna miesięcznie
    darmowa wypłata z bankomatu za granicą.

    I na koniec karty wielowalutowe - z citi i pekao (wczoraj w wyborczej było chyba o
    jeszcze jednym banku, ale zapomniałem, jakim) - tylko tu już nie będzie łatwo o
    darmowość.
    W citku niestety trzeba kartę przełączać ręcznie w systemie transakcyjnym lub apce -
    można ją podłączać do konta złotówkowego, dolarowego lub w euro. Jeśli płacimy w
    walucie konta, do którego aktualnie mamy podłączoną kartę, to nie ma żadnych prowizji
    i spreadów. Oczywiście trzeba uważać na DCC i dodatkowe opłaty.
    W pekao jest jeszcze milej - pełen automat - jeśli płacimy w euro, chf, gbp czy euro
    - oraz oczywiście w pln - i jest odpowiednia suma na koncie w tej walucie to pobierze
    z tego konta i już. DCC jednak wciąż groźne ! No i ta karta brzydka jak
    nieszczęście...

    I na samiutki koniec o kredytówkach walutowych - póki co to egzotyka, ale jak ktoś
    chce, to może wziąć np. w niemieckim banku DKB - choć tak naprawdę będzie to
    debetówka, bo kredytu dadzą 100 euro, ale kartę można nadpłacać.

  • 18. Data: 2016-07-05 02:57:49
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    > O rany, trzeba jednak wyjaśnić po kolei, bo motacie i dajecie się na pasku bankom
    wodzić

    Ja się tam nie znam, na takich drobiazgach,
    ale siedziałem teraz 2 tyg. w Chorwacji ... i zaglądnę na wyciąg ;)

    W tym czasie kuna w kantorach "chodziła" w okolicach ~ 0,62 - 0,65 PLN

    NBP - średni kurs kuny na 24.06 - 0,5914

    W tym dniu wypłacilem z bankomatu
    (bez proponowanego g.przewalutowania przez euronet) 1000 kun

    24.06.16
    22.06.16
    Kwota: 1000,00 HRK
    Wypłata kartą 4455 xxxx xxxx xxxx (VISA)
    -586 ,95 PLN
    Prowizja 5,87 PLN - to jest 1% haraczu dla VISA ;)
    czyli 1000 kun kupiłem w po kursie ## 0,5928
    IMO - dramatu nie ma ;)

    No chyba ze ja cóś liczyć nie umiem ?

    To popatrzmy teraz na MC (Eur) i płatność bezgotówkową

    23.06.16
    21.06.16
    Kwota:71,00HRK Kwota w EUR:9,38 Kur
    Zakup kartą 5117 xxxx xxxx xxxx
    -42,28 PLN
    ## Tu 1 kuna kosztowała mnie 0,5954
    DROŻEJ (o 0,003 ) LOL

    Tak rozliczał Kune EUROBANK - żałuje że nie zapłaciłem Visą
    również bezgotówkowo - dla porównania ;)

    ==

    OK - to luknijmy jeszcze na wyciąg RAJFIEGO
    kiedy KK była jeszcze rozliczana w złotowkach
    - bo od 27.06 JUŻ NIE JEST :/

    Data ksiegowania 23.06
    KONZUM P-0595, PROMAJNA, HR
    kurs organizacji: 0,5832 HRK/PLN

    -------------
    Jak widać RAIFI do 27.06 -= BYŁ =- najlepszy ... ale teraz
    już w Euro więc pewnie o kant d. rozbić - po 27.06 nim nie płaciłem

    Kart innych banków, nawet nie wyciągałem z portfela ;)

    Pozdrawiam

  • 19. Data: 2016-07-05 09:12:04
    Od: l...@g...com

    Panowie, proszę doradźcie mi konkretnie najlepszą jedną albo dwie kredytówki (w jakim
    banku - Visa czy MC)!!!!

    Czas mi się kończy... za tydzień jadę na 2 miesiące za granicę....

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2016-07-05 09:27:08
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >-586 ,95 PLN
    >Prowizja 5,87 PLN - to jest 1% haraczu dla VISA ;)
    >czyli 1000 kun kupiłem w po kursie ## 0,5928

    A dobrze popatrzyles ?
    Co to za karta ? Bo mnie juz przyzwyczaili, ze wyplata z bankomatu
    zagranicznego to np 3% minimum 10 zl, plus za przewalutowanie nawet i
    6% ... czy moze przewalutowania juz nie ma, skoro Visa przelicza ?

> [...]

    >już w Euro więc pewnie o kant d. rozbić - po 27.06 nim nie płaciłem
    >Kart innych banków, nawet nie wyciągałem z portfela ;)

    Czyli co - nie bac sie platnosci kartami za granica, czy wyrabiac
    karte w eurobanku ?

    J.