  • 21. Data: 2010-03-14 17:02:04
    Temat: Re: KK Citi a PIN
    Od: Jan Kowalski <v...@g...com>

    > W czterech literach mam taki "prestiż", ichniejszy tytuł "founder member" i
    > zniżki.
    >
    > A ci którzym pin nie przeszkadza, zmienia zdanie po pierwszym fraudzie. Ja
    > już miałem.

    A ty zmienisz zdanie jak ci pierwszy raz ukradna portfel ze wszystkimi
    kartami.

    Juz raz tak mialem.
    Spokojny bylem tylko o te autoryzowane PINem, a dobra godzine zajelo
    mi zastrzezenie wszystkich kart :>.

    V.

  • 22. Data: 2010-03-15 06:33:21
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Valdi (<V...@v...pl>) ma odwage pisac:
    > "sam jestem" news:hng7t7$pp0$1@opal.icpnet.pl

    > nie.
    > Jedynie na co możesz liczyć, że trafisz w czasie zakupów na żubrowy
    > terminal, w którym transakcja będzie autoryzowana podpisem a nie PINem.

    W UK, mimo niemal powszechnego wprowadzenia Chip & PIN, jest w obrocie
    kilkadziesiąt tysięcy kart Chip & Signature. Są to w zasadzie: (1) karty
    "ekskluzywne", (2) karty dla pewnej kategorii osób niepełnosprawnych, które
    nie są w stanie wprowadzić PIN-u.

    Ciekawe czy w PL bankierzy uwzględnią tę drugą kategorię osób, czy też
    będzie urawniłowka - po polsku, jak zwykle.

    k.

  • 23. Data: 2010-03-15 16:09:49
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Sun, 14 Mar 2010 14:12:22 +0000 (UTC), Olgierd napisał(a):
    > Bodajże w połowie 19 wieku twierdzono, że jeśli kolej żelazna będzie
    > pędziła szybciej niż coś kole 20 mil na godzinę, to pasażerom grozi
    > śmierć z uduszenia. Okazało się to nieprawdą.

    I jakiś związek z rzeczywistością karcianą? Bo wiesz pewnie, że przy
    transakcji autoryzowanej podpisem bank przerzuca ryzyko na sprzedawcę
    a przy autoryzacji PINem nie ma na kogo (poza ubezpieczycielem, który
    sam ustala warunki współpracy)? A przy chciwości naszych banków oznacza
    to tylko "proszę udowodnić że nie przekazał pan nikomu swojego PINu"...

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 24. Data: 2010-03-15 16:46:34
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> had the courage to write:

    > Neste omijam z daleka właśnie z powodu PINu - wcześniej miałem karty bez
    > tego dziadostwa i w ogóle nie miałbym jak zapłacić na neste...
    /ciach/

    Karty na podpis (dawna Citi Visa) też działały na Neste, trzeba było
    zadzwonić na linię i poprosić u ustawienie PINu. Ale to w żaden sposób nie
    zmieniało sposobu autoryzacji w POS-ach - nadal wszystko inne było na
    podpis.

  • 25. Data: 2010-03-15 16:50:12
    Od: "kashmiri" <n...@n...com>

> [...]
    > sam ustala warunki współpracy)? A przy chciwości naszych banków oznacza
    > to tylko "proszę udowodnić że nie przekazał pan nikomu swojego PINu"...

    Brytyjskie banki też na początku przerzucały odpowiedzialność na klienta.
    Ale w listopadzie 2009 wyszła ustawa przerzucająca odpowiedzialność na bank
    i problem się skończył.

    Nad Wisłą też zapewne takie prawo się pojawi prędzej czy później, kiedy
    tylko problem odpowiedzialności stanie się powszechny. Tak że nie
    panikowałbym.

  • 26. Data: 2010-03-15 21:01:15
    Od: Jacek Osiecki <j...@c...pl>

    Dnia Mon, 15 Mar 2010 20:50:12 +0400, kashmiri napisał(a):
    > Jacek Osiecki <j...@c...pl> had the courage to write:
    > Brytyjskie banki też na początku przerzucały odpowiedzialność na klienta.

    Więc nasze będą robiły tak samo, tylko ów "początek" potrwa "nieco"
    dłużej...

    > Ale w listopadzie 2009 wyszła ustawa przerzucająca odpowiedzialność na bank
    > i problem się skończył.

    Czyli u nas dobrych parę lat. Tym bardziej warto unikać PINowych kart póki
    jest to możliwe.

    > Nad Wisłą też zapewne takie prawo się pojawi prędzej czy później, kiedy
    > tylko problem odpowiedzialności stanie się powszechny. Tak że nie
    > panikowałbym.

    Na razie "panika" jak najbardziej jest wskazana - bo właśnie jest niemal
    pewne, że banki będą okradały klientów często i gęsto.

    Pozdrawiam,
    --
    Jacek Osiecki j...@c...pl GG:3828944

  • 27. Data: 2010-03-16 00:05:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Jacek Osiecki <j...@c...pl> writes:

    > I jakiś związek z rzeczywistością karcianą? Bo wiesz pewnie, że przy
    > transakcji autoryzowanej podpisem bank przerzuca ryzyko na sprzedawcę

    Nic z tych rzeczy. Bank nie ma prawa tak sobie po prostu przerzucic
    ryzyka na sprzedawce, jesli wina lezy po jego stronie (a tak jest, jesli
    fraud zostal dokonany skradziona lub podrobiona karta).

    > a przy autoryzacji PINem nie ma na kogo (poza ubezpieczycielem, który
    > sam ustala warunki współpracy)?

    Bez zartow, ubezpieczyciel sam ustala warunki wspolpracy z takim
    klientem, jak bank?

    Jesli w ogole jest naprawde jakis ubezpieczyciel (a ubezpieczenie nie
    jest po prostu dodatkowa skladka, majaca bezposrednio pokryc straty
    banku i pewnie troche zarobic na siebie), to na pewno nie ustala sam
    warunkow wspolpracy z bankiem.

    > A przy chciwości naszych banków oznacza
    > to tylko "proszę udowodnić że nie przekazał pan nikomu swojego PINu"...

    RTF ustawa, ta okresla ze sam PIN to zdecydowanie za malo.
    Pomijajac ustawe, dokladnie tak samo banki moga zachowywac sie - i robia
    to - przy fraudzie z podpisem. Malo tego, niektore probuja nawet bez
    PINu i bez podpisu.

    Przeciez to jest proste: ktos musi pokryc koszty fraudy. Chwilowo
    zapomnijmy o ubezpieczycielu, bo to jest lekka fikcja. Koszty musi
    pokryc a) sprzedawca (mozliwe tylko w niektorych przypadkach,
    najbardziej powszechne to transakcje zdalne), b) klient (jesli
    sprzedawca nie moze pokryc kosztow to banki probuja bardzo czesto tej
    opcji, nawet jesli wiedza ze to jest fraud), c) jesli nie pozostalo nic
    innego, to bank.

    Z tym, ze glupie banki potrafia rezygnowac z a), choc moglyby tego uzyc.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 28. Data: 2010-03-16 08:24:04
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 01:05:46 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Nic z tych rzeczy. Bank nie ma prawa tak sobie po prostu przerzucic
    > ryzyka na sprzedawce, jesli wina lezy po jego stronie (a tak jest, jesli
    > fraud zostal dokonany skradziona lub podrobiona karta).

    Ale przerzuci to ryzyko także w przypadku złożenia podpisu przez osobę
    nie będącą posiadaczem karty.
    I to jest jedyna różnica między potwierdzeniem transakcji przy pomocy
    pinu i podpisu. Jednakowoż wyciek pin wskutek okoliczności, za które
    klient nie ponosi odpowiedzialności nie powoduje przerzucenia nań
    odpowiedzialności.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    [reklama] dobry fotograf w mieście Wrocław ==> http://foto-krzyki.pl

  • 29. Data: 2010-03-16 09:12:44
    Od: Sebastian <n...@n...com>

    W dniu 2010-03-16 09:24, Olgierd pisze:
    > Dnia Tue, 16 Mar 2010 01:05:46 +0100, Krzysztof Halasa napisał(a):
    [...]
> [...]
    > pinu i podpisu. Jednakowoż wyciek pin wskutek okoliczności, za które
    > klient nie ponosi odpowiedzialności nie powoduje przerzucenia nań

    Jakie to okoliczności? I jak chcesz to udowodnić?
    Klient *ZAWSZE* ponosi odpowiedzialność za transakcje wykonane z użyciem
    PIN.

    Sebastian

  • 30. Data: 2010-03-16 10:35:15
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Tue, 16 Mar 2010 10:12:44 +0100, Sebastian napisał(a):

    > Jakie to okoliczności? I jak chcesz to udowodnić? Klient *ZAWSZE* ponosi
    > odpowiedzialność za transakcje wykonane z użyciem PIN.

    Nonsens.
    Po pierwsze ponosi tę odpowiedzialność tylko w przypadku naruszenia
    obowiązków z art. 16 ust. 1 lub art. 27 ust. 2 EIP (przy czym naruszenie
    obowiązku z art. 27 ust. 2 samo w sobie nie jest podstawą do przerzucenia
    odpowiedzialności za takie transakcje na posiadacza karty).

    Po drugie *posiadacz karty NIGDY nie ponosi odpowiedzialności jeśli
    operacja została przeprowadzona przy użyciu podrobionej lub sfałszowanej
    karty* (art. 28 ust. 2 i ust. 4 EIP są wyjątkami od zasady "bank
    odpowiada" a nie pójściem na rękę posiadaczowi "tu ograniczamy jego
    odpowiedzialność". (Do licha -- za sposób zabezpieczenia kart użytkownik
    nie odpowiada!)
    Fakt użycia kodu pin nic tu nie zmienia.

    Po trzecie przepis, na który jak sądzę chciałbyś się powołać (art. 28
    ust. 1 EIP) brzmi "Posiadacza obciążają operacje dokonane przez osoby,
    którym udostępnił kartę płatniczą lub ujawnił kod identyfikacyjny".
    Tam nie jest napisane "przy użyciu kodu" albo "przy użyciu karty
    sfałszowanej" -- odpowiedzialność będzie tylko wówczas, kiedy użyto
    *udostępnionej* karty lub przy pomocy *ujawnionego* kodu.

    Ergo: pociągi potrafią rozwijać prędkość nawet ponad 300 km/h, ale
    przecież nie w Polsce, gdzie każdy wie, że przy tej prędkości pasażerowie
    by się podusili.
    Podobnie jest z kartami na czipa.