  • 181. Data: 2022-12-01 23:19:34
    Temat: Re: Euro. kacyk Kaczyński nie może.
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Thu, 1 Dec 2022 21:15:55 +0100, w <63890b7c$0$561$65785112@news.neostrada.pl>,
    Marek <k...@o...pl> napisał(-a):

    > A po co nam jakieś EURO? Słowacy i inni plują sobie że nie mają korony !
    > Nie chcemy komuny w wydaniu EURO !

    "Od momentu wprowadzenia euro w roku 2009 łączny realny wzrost PKB na Słowacji
    wyniósł 20 proc., wobec średnio 18 proc. w Polsce, Czechach i na Węgrzech - z
    pewnością więc wprowadzenie euro nie zubożyło Słowacji. W latach 2010-2017 kraj
    ten odnotował też szybsze tempo wzrostu produkcji przemysłowej (łączny wzrost o
    60 proc. - wobec ok. 40 proc. w Czechach i na Węgrzech oraz 46 proc. w
    Polsce)."

    "64% Słowaków jest zadowolonych z przyjęcia przez ich kraj wspólnej
    europejskiej waluty - wynika z sondażu Transatlantic Trends"

    Ale wy wiecie lepiej, gospodarcze szury :D

  • 182. Data: 2022-12-02 07:58:41
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-12-01 o 23:19, r...@k...pl pisze:

> [...]
    > europejskiej waluty - wynika z sondażu Transatlantic Trends"
    >

    > Ale wy wiecie lepiej, gospodarcze szury :D

    No widzisz a w tym filmie Pan wziął inne wskaźniki
    i z nich wynika, że Słowacja straciła na euro.
    I wziął do porównania z Czechami - z jednej strony
    dobrze bo kraje podobne wielkościowo i geograficzno-historyczne
    uwarunkowania podobne, ale z drugiej strony wyniki trudne do interpretacji,
    bo wszystko biegnie mniej więcej
    równolegle, więc łatwo wykazać, że euro hamuje gospodarki.
    A co mówi TVP w tym temacie?

  • 183. Data: 2022-12-02 11:03:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Dec 2022 07:58:41 +0100, cef wrote:
> [...]

    O wzrost latwo, jak poziom poczatkowy byl niski.
    Na Slowacji sie zainstalowali producenci samochodow ... pewnie
    dlatego, ze praca byla tania, a rzad sklonny do ulg.
    Euro z tym nie mialo nic wspolnego ... chyba, ze w kolejnych latach
    latwiej o robotnika z Polski i Ukrainy :-)

> [...]
    > I wziął do porównania z Czechami - z jednej strony
    > dobrze bo kraje podobne wielkościowo i geograficzno-historyczne

    No wlasnie nie bardzo. Po co sie rozwodzili ...
    Ba - słowacki bardzo podobny do polskiego ... wiec czy nie bardziej
    niz do czeskiego?

    > ale z drugiej strony wyniki trudne do interpretacji,
    > bo wszystko biegnie mniej więcej
    > równolegle, więc łatwo wykazać, że euro hamuje gospodarki.
    > A co mówi TVP w tym temacie?

    Ze Tusk by juz wam (nam) dawno euro narzucil :-P

    J.

  • 184. Data: 2022-12-02 11:09:45
    Temat: Re: Euro. po co nam byłoby Euro?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 1 Dec 2022 20:38:17 +0100, Akarm wrote:

    > Jeśli chodzi o płacę minimalną, to jakiś czas temu pani minister rodziny
    > Marlena Maląg chwaliła się, jak to w czasie ich rządów wzrosła.

    W zlotowkach.
    Przeliczyla na euro?

    Albo przeliczyla przez inflacje?

    No i argument ostateczny: za Tuska ludzi bylo stac na węgiel :-P

    > Wszędzie
    > bolszewicy krzyczą, jak to tragiczne były pensje w czasie rządów Tuska,
    > że dopiero teraz jest dobrobyt. I tępa hołota w te idiotyzmy wierzy! bo
    > liczyć nie potrafi.
    > Zatem teraz będzie trochę faktów.
    > Wynagrodzenie minimalne w czasie rządów PiS w roku 2007 wynosiło 936
    > złotych.
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    061711227/O/D20061227.pdf
    > Rząd koalicji PO-PSL podniósł tę kwotę do 1750 złotych, czyli nastąpił
    > wzrost o 87%.
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    140001220/O/D20141220.pdf

    > Gdy PiS obejmowało rządy w 2015 r., minimalne wynagrodzenie kształtowało
    > się na poziomie 1750 zł brutto. Od stycznia 2022 r. wynosi 3010 zł
    > brutto. To wzrost o 72 proc. - wskazała minister rodziny Marlena Maląg.
    > https://isap.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20
    210001690/O/D20211690.pdf

    > Warto przypomnieć, że w czasach rządów koalicji PO-PSL inflacja malała
    > aż do deflacji, co dodatkowo zwiększało wartość wynagrodzenia.
    > W czasach rządów PiS inflacja rośnie, podwyżki wynagrodzeń nie są w
    > stanie jej doścignąć. Inflacja rosła również w okresie ich poprzednich
    > rządów, w latach 2005 - 2007. Przypadek?

    Chyba przypadek.
    Akurat w 2005 i 2015 trafili na okres dobrej koniunktury na swiecie.

    Nieprzypadkową inflację mamy w ostatnich latach, ale coz - Covid
    wymagal dzialan specjalnych.

    J.

  • 185. Data: 2022-12-02 11:15:28
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Fri, 2 Dec 2022 11:03:22 +0100, w <p...@4...net>,
    "J.F" <j...@p...onet.pl> napisał(-a):

> [...]
    > Euro z tym nie mialo nic wspolnego ... chyba, ze w kolejnych latach
    > latwiej o robotnika z Polski i Ukrainy :-)

    Pewnie przypadek, że wprowadzenie euro przyciągnęło tych producentów :D

  • 186. Data: 2022-12-02 11:35:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 02 Dec 2022 11:15:28 +0100, r...@k...pl wrote:

    > Pewnie przypadek, że wprowadzenie euro przyciągnęło tych producentów :D

    Przypadek - producenci i tak przyzwyczajeni do roznych walut,
    zreszta w EU i tak w euro sie rozliczają.

    Ale ... pierwsze fabryki to tam otwarli przed euro.
    W 2003 to i mysmy mieli miec euro juz niedlugo ...

    P.S.
    https://francuskie.pl/przyszlosc-fabryki-psa-na-slow
    acji-zagrozona-to-tu-powstaja-nowy-peugeot-208-i-cit
    roen-c3/

    2020
    "Okazuje się, że koszty produkcji są tutaj wyższe niż w Portugalii i
    bardzo zbliżone do hiszpańskich. Powód to rosnące koszty energii
    (podobne zjawisko występuje w Polsce) oraz rosnące płacy. Dużym
    zmartwieniem dla tutejszych firm są również rozbudowana biurokracja i
    podatki. Słowacki rząd stara się coś zmienić, ale na pewno nie obniży
    płacy minimalnej. To zaś potęguje obawy o zwolnienia."

    To co - Slowak zarabia wiecej niz Hiszpan?
    Cos nie wierzę. Czy w Hiszpanii i Portugalii to Murzyni i Arabowie
    pracują?

    Kolejna sprawa - robotyzacja tych fabryk rosnie ... i mogą stac
    gdziekolwiek.

    A moze po prostu Hiszpania i Portugalia zainwestowaly w solary i prad
    mają tani?
    W solary moze tez zainwestowac fabryka, o ile panstwo w słońce
    zainwestowało :-)

    J.

  • 187. Data: 2022-12-02 13:49:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 01 Dec 2022 20:15:39 +0100, r...@k...pl wrote:

    > Głupie to jest myślenie, że euro nie jest skorelowane ze złotym. Najwyraźniej
    > nawet jak kogoś inflacja kopie w dupie, to tego nie czuje.

    No ba - budzisz sie rano i slyszysz/czytasz, ze kurs euro skoczyl.
    Znaczy sie - zlotowka potaniala/zdewaluowala sie.

    Idziesz do sklepu, a tam ceny takie same. W złotówkach.
    Takze na towary importowane. I jutro tez takie same.
    I tak miesiącami.

    To o co tu chodzi ?

    J.

  • 188. Data: 2022-12-02 13:57:10
    Od: Akarm <a...@w...pl>

    W dniu 02.12.2022 o 13:49, J.F pisze:

    > Idziesz do sklepu, a tam ceny takie same. W złotówkach.
    > Takze na towary importowane. I jutro tez takie same.
    > I tak miesiącami.
    >
    > To o co tu chodzi ?

    O co tu chodzi, to najłatwiej się zorientujesz na stacji paliw.

    --
    -
    Akarm

  • 189. Data: 2022-12-02 14:27:14
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 2 Dec 2022 13:57:10 +0100, Akarm wrote:

    > O co tu chodzi, to najłatwiej się zorientujesz na stacji paliw.

    A tam tez bezwladnosc.

    Szczegolnie jak rzad miesza podatkami lub Obajtkiem, bo paliwo za
    drogie.

    Plus gieldowe wahania ropy ...

    J.

  • 190. Data: 2022-12-02 14:51:29
    Od: Eneuel Leszek Ciszewski <Z...@d...czytania.fontem.Lucida.Console>

    W dniu 2 gru 2022 o 11:09, J.F pisze:

    > W zlotowkach.

    Owszem -- W złotówkach płaconych do ZUS...

    > Przeliczyla na euro?

    Po co? Toż ZUS nie pobiera składek w euro.

    > Albo przeliczyla przez inflacje?

    Przez którą? -- bazową, konsumencką, producencką, rzeczywistą?...

    Wzrosły ceny żywności, więc ludzie z Chortenów, Społem itp. przenieśli
    się do Biedronek, dlatego kefir drożeje w czasie obniżania inflacji...
    Mnie interesują ceny w Biedronce i Lidlu; GUS jest zainteresowany czym
    innym... (droższe sklepu musiały obniżyć ceny z uwagi na odpływ części
    dotychczasowych klientów, więc inflacja zmalała -- tymczasem Biedronka
    i Lidl podniosły ceny z uwagi na dopływ klientów...)

    To tylko sytuacyjny zarys, szkic...

    > No i argument ostateczny: za Tuska ludzi bylo stac na węgiel :-P

    Qpowany w Rosji?

    Dobrobyt miałem 30 temu. [lecz brakowało mi rozumu,
    choć trochę zarobków poszło na mieszkania i samochód]
    Najwięcej wydawałem 22 lata temu -- średnia z 40 dni to dziennie 1 kpln.
    (na tak zwane nic -- niczego nie qpiłem sobie wówczas trwałego)

    Potrafi. :)

    Jakie to ma przełożenie na rzeczywistość?!
    Najlepiej żyli ,,kiedyś'' w Polsce bezrobotni.
    Na Suwalszczyźnie ponoć było największe w Polsce oficjalne
    bezrobocie -- tam też najszybciej rosły domy, czy raczej rezydencje...

    W tamtych czasach gołym okiem [nawet moim] widać było dni wolne
    od pracy -- jakaś dziwna siła [żadna z czterech?] przenosiła
    samochody z miasta [jestem z miasta -- to czuć?] na pojezierza,
    nad morze itp...

    Dziś podczas wolnych od pracy dni łatwiej zaparkować w mieście
    niż podczas dni niewolnych, ale niewiele łatwiej. Zdecydowanie
    mniej (; niż jeden z dziesięciu ;) samochód wyjeżdża poza swój
    stały rewir... ;)

    061711227/O/D20061227.pdf
    140001220/O/D20141220.pdf

    210001690/O/D20211690.pdf

    ,,Rodzinne firmy'' płacą składki ZUS swym pracownikom (nierzadko
    rekrutowanym spośród swojej najbliższej rodziny) od najniższej...
    Wyższa najniższa --> wyższe składki ZUS -- realnie niższe zarobki.

    Biedronki czy Lidle (ZTCW -- może źle wiem) płaciły zwykle większe
    pensje niż najniższe...

    Postęp musi dać inflację -- ileż musiała kosztować kiedyś budowa
    lampowego telewizora a ile dziś kosztuje?! By zapobiec inflacji,
    celowo rozwadnia się pieniądze, gdyż deflacja jest niekorzystnym
    zjawiskiem...

    Teoretycy przewidywali to rośnięcie.

    Dościgną DOPIERO wówczas, gdy wzrośnie produktywność.
    (przy założeniu ogólnej uczciwości)
    Z czego ma wypływać/wynikać ta produktywność? -- z machania
    rękami MMorawieckiego?!

    --