  • 1. Data: 2005-02-09 17:29:27
    Temat: Certyfikaty Elektroniczne
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Heyah grupa,

    Co sądzicie o wykorzystaniu Certyfikatów Elektronicznych (np
    komercyjne/kwalifikowane) podczas operacji bankowych w bankowości
    internetowej? Obecnie mamy 4 centra certyfikacji: KIR, Unizeto, Sigillum,
    Signet. Widzicie w tym jakąś przyszłość dla was (zakładam że w większości
    jesteście pracownikami banków).

    Robert

  • 2. Data: 2005-02-09 18:17:02
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cudh0r$gfg$1@shodan.interia.pl>,
    T...@i...pl says...
> [...]
    > Signet. Widzicie w tym jakąś przyszłość dla was (zakładam że w większości

    Byloby fajnie .... ale kwestia jest w tym ze certyfikaty te sa
    stosunkowo drogie. Wydaje sie tez dosyc skomplikowana sprawa wydawania
    certyfikatow (w wiekszosci przypadkow osobiste zgloszenie do centrum
    certyfikacyjnego ... a ich nie jest zbyt duzo) Pewnei sprawe ulatwilby
    fakt: obizenia kosztow, jesli banki zostalyby filiami centrow
    certyfikacyjnych (punktami przyjmowania wnioskow o certyfikaty)

    Certyfikat wkalifikowany to fajna rzecz, przynajmniej mi sie tak wydaje,
    gdyby byl bardziej powszechny. Obecnie wlasciwie prawie nigdzie sie go
    nie da wykorzystac. Teoretycznie instytucja rzadowe i samorzadowe od
    poczatku 2006 powinny dac obywatelom mozliwosc szerokiego wykorzystania
    certyfikatu ale jakos czarno widze ten 2006

    AP

  • 3. Data: 2005-02-09 18:25:05
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    AP (news:MPG.1c740f9437cd0c7198984f@news.dallas.sbcglob
    al.net)
    Napisał(a):
    > Byloby fajnie .... ale kwestia jest w tym ze certyfikaty te sa
    > stosunkowo drogie.

    około 300 zeta. Odnowienie od 60-90 w zależności gdzie.

> [...]
    > fakt: obizenia kosztow, jesli banki zostalyby filiami centrow
    > certyfikacyjnych (punktami przyjmowania wnioskow o certyfikaty)

    Nie da rady, inspektorzy za bardzo odpowiadają za wydany certyfikat. Mogą
    jechać do klienta jeśli ma wieksze zamówienie - np kilku pracowników.

> [...]
    > poczatku 2006 powinny dac obywatelom mozliwosc szerokiego wykorzystania
    > certyfikatu ale jakos czarno widze ten 2006
    Też czarno widzę. Dlatego szukam pomysłów jak to poprawić, co zrobić, jak
    usprawnić system. Więcej, od 2006 będzie można wysłać CIT,PIT,SAD drogą
    elektroniczną - teoretycznie. (więcej na www.egov.pl). Do tego dochodzi
    jeszcze e-faktura, opłaty skarbowe, mikropłatności w obrębie wawy, chipy w
    dowodzie(np) z wgraną np strukturą kwalifikowanego certyfikatu, możliwość
    złożenia pisma przy pomocy infokiosku i podpisania kwalifikowanym
    podpisem.... temat rzeka.

    Robert.

  • 4. Data: 2005-02-09 18:40:31
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

> [...]
    > komercyjne/kwalifikowane) podczas operacji bankowych w bankowości
    > internetowej? Obecnie mamy 4 centra certyfikacji: KIR, Unizeto, Sigillum,

    Moja prywatna opinia: technika certyfikatów została totalnie
    s*******na przez jej autorów i nie nadaje się do użycia w jakimkolwiek
    szerszym celu. Tego typu technologia powinna dawać Kowalskiemu choćby
    trochę szans na zrozumienie co robi i w jakim celu. Powstała natomiast
    makabryczna czarna magia niezrozumiała nawet dla wielu specjalistów.

    > Widzicie w tym jakąś przyszłość dla was (zakładam że w większości
    > jesteście pracownikami banków).

    Nie jestem.

  • 5. Data: 2005-02-09 18:53:38
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Marcin Kasperski (news:87r7jppof4.fsf@cauchy.softax.local)
    Napisał(a):
> [...]
    > trochę szans na zrozumienie co robi i w jakim celu. Powstała natomiast
    > makabryczna czarna magia niezrozumiała nawet dla wielu specjalistów.

    Nie jestem specjalistą, a uważam że rozumiem tą czarną magię. W której
    części tkwi problem?

    R.

  • 6. Data: 2005-02-09 19:07:35
    Od: Marcin Kasperski <M...@s...com.pl>

    "Robert" <T...@i...pl> writes:

    > Marcin Kasperski (news:87r7jppof4.fsf@cauchy.softax.local)
    >
    > Nie jestem specjalistą, a uważam że rozumiem tą czarną magię. W której
    > części tkwi problem?

    Na początek wytłumacz - w języku Kowalskiego - co to właściwie są te
    certyfikaty, co z nich trzeba chronić a co nie i jak właściwie z nich
    korzystać.

  • 7. Data: 2005-02-09 19:36:39
    Od: AP <c...@e...dyndns.org>

    In article <cudk9j$tpm$1@shodan.interia.pl>,
    T...@i...pl says...
> [...]
    >
    > Nie da rady, inspektorzy za bardzo odpowiadają za wydany certyfikat. Mogą
    > jechać do klienta jeśli ma wieksze zamówienie - np kilku pracowników.

    No widzisz..... a mowimy a "przecietnym" Kowalskim. 300PLN to chyba sam
    certyfikat (a chyba jeszcze na poczatku trzeba kupic sprzet)
    Tak z laickiego punktu widzenia to dla banku powinno byc lepiej kiedy
    przecietny kowalski podpisuje sie przy transakcjach certyfikatem
    kwalifikowanym zamist jakimis tam PINami .... ale jak mowilem....
    kwestia dystrybucji i kosztow.
    Kiedys sie interesowalem tym .... chcialem nawet tak dla zabawy zalozyc
    sobie taki certyfikat, ale ze wzgledu na fakt, ze nie mieszkam w Polsce
    dalem sobie siana, gdyz wiekszosc instytucji wymaga osobistego
    stawiennictwa. Co ciekawe powolujac sie na te same przepisy jdni
    twierdza ze nie mozna drogo korespondecyjna wydac certyfikatu
    kwalifikowanego a inni nawet sa bardzo chetni.

> [...]
    > dowodzie(np) z wgraną np strukturą kwalifikowanego certyfikatu, możliwość
    > złożenia pisma przy pomocy infokiosku i podpisania kwalifikowanym

    Wiesz..... uwierze ze jak zobacze te PITy w przyszlym roku z
    certyfikatem kwalifikowanym, to samo jesli chodzi o inne mozliwosci
    "kontaktu" z instytucjami samorzadowymi i rzadowymi.

    Jesli chodzi o chip w dowodzie ..... to mysle, ze nawet zapomnij o tym.
    Wiekszosc bedzie krzyczala, ze to sposob na inwigilacje poczynan
    przecietnego obywatela.
    Pisma do urzedow? hmm... byloby milo ...ale biorac pod uwage fakt, ze
    nasze urzedu umarylyby jakby nie wymagala conajmniej kilku zalacznikow z
    conajmnije 10-cioma pieczeciami i podpisami naookolo - to raczej kwestia
    przyszlosci (mniej wiecej 3000 rok)

    Troche nie na temat. Mieszkam obecnie w Stanach i musze powiedziec, ze
    przezylem szok jak zorientowalem sie, ze 90% czynnosci moge wlasciwie
    zrobic przez telefon albo internet. POczawsze od uzgodnienia formalnosci
    z urzedem skarbowym a skonczywszy na otwarciu rachunku w banku /bez
    wizyty w oddziale... bez 10 zaswiadczen ze nie jestem wielbladem, itp/
    ...ale to juz chyba zupelnie inna grupa

    AP

  • 8. Data: 2005-02-09 19:52:48
    Temat: Re: Certyfikaty Elektroniczne<przydługie)
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    Marcin Kasperski (news:87fz05pn60.fsf@cauchy.softax.local)
    Napisał(a):
    > Na początek wytłumacz - w języku Kowalskiego - co to właściwie są te
    > certyfikaty, co z nich trzeba chronić a co nie i jak właściwie z nich
    > korzystać.

    Certyfikat elektroniczny to pewien unikalny ciąg znaków. Do certyfikatu masz
    przyporządkowany klucz: publiczny i prywatny.

    Kejs 1: Certyfikat Kwalifikowany

    Zgodnie z Ustawą o podpisie elektronicznym, musi być przechowywany na
    bezpiecznym nośniku - jest nim chip na karcie (wykonany w podobnej
    technologii jak sim w komórce). Została tam wgrana specjalna struktura,
    która umożliwia dostęp do certyfikatu tylko po podaniu PINu. PIN chronimy
    jak oka w głowie (tak jak do karty bankomatowej).

    Podpisujemy dokument:
    Mamy jakiś dokument w formie elektronicznej. Na podstawie skomplikowanych
    funkcji matematycznych tworzony jest skrót tego dokumentu. Skrót ten ulega
    diametralnej zmianie, nawet po dodaniu przecinka w dokumencie. Skrót
    następnie "trafia" na kartę chipową, gdzie są dokonywane obliczenia, którego
    efektem jest znowóż unikatowy ciąg znaków, tyle że jest on już powiązany z
    naszym certyfikatem i dokumentem.

    Odczytujemy dokument:
    Otwieramy dokument i widzimy że jest podpisany. Automatycznie następuje
    weryfikacja CRLi (sprawdzenie czy certyfikat nie uległ wygaśnięciu), oraz
    następują te same operacje -dokonanie skrótu i sprawdzenie czy jest zgodny.

    Sprawdzenie Certyfikatu kwalifikowanego może nastąpić przy pomocy katalogu
    LDAP, przy okazji. Są tam umieszczone m.in. Imię,Nazwisko, PeSEL - jak się
    to ma do ustawy o ochronie danych osobowych?

    Kejs2 Certyfikat Komercyjny

    Służy do szyfrowania. Takie Sigillum, Unizeto lub inny czort, przechowuje
    klucze publiczne delikwentów (Repozytorium). Każdy ma klucz prywatny (swój
    spersonalizowany) i go chroni (np na tym samym chipie co kwalifikowany).

    Zasada jest taka: szyfrujesz publicznym (mniejsza o to jak), odszyfrowujesz
    prywatnym - innej drogi nie ma.
    Podobnie działają stronki https, a więc szyfrowane po SSL (podobnie - bo na
    odwrót).

    Pytania?
    Mam nadzieję że nie namieszałem zbytnio.

    Robert.

  • 9. Data: 2005-02-09 19:57:21
    Od: g...@p...onet.pl (Piotr Gralak)

    On Wed, 9 Feb 2005 20:52:48 +0100, "Robert"
    <T...@i...pl> wrote:

    >Pytania?
    >Mam nadzieję że nie namieszałem zbytnio.

    Pytanie. Dlaczego, mimo ze minelo juz tyle czasu od wejscia w zycie
    ustawy, podpis elektroniczny nie znalazl praktycznie zadnego
    zastosowania? :)

    G.

  • 10. Data: 2005-02-09 19:57:37
    Od: "Robert" <T...@i...pl>

    AP (news:MPG.1c742241f803633a989850@news.dallas.sbcglob
    al.net)
    Napisał(a):
> [...]
    > przecietny kowalski podpisuje sie przy transakcjach certyfikatem
    > kwalifikowanym zamist jakimis tam PINami .... ale jak mowilem....

    Za wszystko: Czytnik, karta, wgranie, certyfikat.

    Co ciekawe powolujac sie na te same przepisy jdni
    > twierdza ze nie mozna drogo korespondecyjna wydac certyfikatu
    > kwalifikowanego a inni nawet sa bardzo chetni.

    Nooooo, nie bardzo można. Wyobrażasz sobie wysłanie dowodu pocztą?

    > Jesli chodzi o chip w dowodzie ..... to mysle, ze nawet zapomnij o tym.
    > Wiekszosc bedzie krzyczala, ze to sposob na inwigilacje poczynan
    > przecietnego obywatela.

    A co to ma do inwigilacji?

> [...]
    > nasze urzedu umarylyby jakby nie wymagala conajmniej kilku zalacznikow z
    > conajmnije 10-cioma pieczeciami i podpisami naookolo - to raczej kwestia

    raczej góra 3 lat

> [...]
    > z urzedem skarbowym a skonczywszy na otwarciu rachunku w banku /bez
    > wizyty w oddziale... bez 10 zaswiadczen ze nie jestem wielbladem, itp/

    Wiem, że można. W USA jest inaczej. W zasadzie i tak wszędzie identyfikują
    cie po SSN i po danych tam zawartych ustalają że ty to TY, a nie ja.

    R.