  • 1. Data: 2021-08-17 20:29:39
    Temat: Cena przelewu SEPA
    Od: cef <c...@i...pl>

    Czy ktoś wie z czego wynika różnica
    w cenie przelewu walutowego (w euro) realizowanego
    na rachunek klienta zagranicznego i krajowego?
    Przykładowo w Santanderze z firmowego rachunku jak przelewam
    sobie euro z firmowego na prywatny (BNP) albo płacę w kraju fakturę w
    walucie
    przelewem krajowym na rachunek walutowy to opłata jest 10zł a jak
    płacę do Niemiec to jest 1,30zł.
    To taka polityka (nie wiem czy tylko Santandera, nie wiem jak w innych
    bankach)
    czy jest jakiś koszt, który to uzasadnia?

  • 2. Data: 2021-08-17 21:50:34
    Temat: Re: Cena przelewu SEPA
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2021-08-17 o 20:29, cef pisze:
> [...]
    > bankach)
    >  czy jest jakiś koszt, który to uzasadnia?

    IMO widzi_mi_się banku
    ustalają sobie cennik jak chcą

  • 3. Data: 2021-08-17 22:27:28
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 20:29:41 UTC+2 cef napisał(a):
> [...]
    > bankach)
    > czy jest jakiś koszt, który to uzasadnia?

    Rzeczywiście bajer.
    Spytałbym jeszcze, jakie masz to konto firmowe, ale niekonieczne - w TOiP stoi, że
    przelew euro do krajów EOG innych niż Polska 1,30zł - a do Polski 10zł.

    Coś w tym jest - jak w kantorze aliora robi się szablon przelewu, to jak wpiszesz
    konto w Finlandii to pojawia się (schowany pod "opcje") "przelew europejski" - a jak
    polski IBAN, to tego nie ma.

    Widać w PL nie ma SEPA - może jest ten mityczny EuroElixir?

    Dla konsumentów UE wymogło, że przelew SEPA nie może być droższy niż krajowy. Widać
    dla firm nie ma tak dobrze.

    Hmm, to SEPA w PL to też zbytek łaski, z IKA do citka SEPA (jeśli to było SEPA - w
    każdym razie euro) SHA/pilny doszedł D+1, a dolary SWIFT SHA/express tego samego dnia
    - i oba za darmo.

  • 4. Data: 2021-08-17 23:29:45
    Od: cef <c...@i...pl>

    > Rzeczywiście bajer.
    > Spytałbym jeszcze, jakie masz to konto firmowe, ale niekonieczne - w TOiP stoi, że
    przelew euro do krajów EOG innych niż Polska 1,30zł - a do Polski 10zł.

    Również za przyjęcie SEPA na rachunek firmowy są opłaty dla walutowego
    z Polski a zagraniczny (z EOG) za darmo.

> [...]
    >
    > Widać w PL nie ma SEPA - może jest ten mityczny EuroElixir?
    >
    > Dla konsumentów UE wymogło, że przelew SEPA nie może być droższy niż krajowy. Widać

    Nie chodzi o samą opłatę.
    Konto firmowe, więc opłaty nie dziwią,
    ale zastanawia mnie to zróżnicowanie.
    Z prywatnego walutowego (BNP) płaciłem mandaty czy zasilałem konto w DE
    i bez opłat - przyjęcie też bezkosztowe.

  • 5. Data: 2021-08-18 12:38:32
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 23:29:48 UTC+2 cef napisał(a):
> [...]
    > Z prywatnego walutowego (BNP) płaciłem mandaty czy zasilałem konto w DE
    > i bez opłat - przyjęcie też bezkosztowe.

    Zróżnicowanie pewnie jest dlatego, że unia zostawiła dziury w przepisach - może ktoś
    zapomniał, że są jeszcze tak debilne kraje jak PL, które mimo należenia do UE i
    zobowiązań traktatowych nie tylko jeszcze euro nie wprowadziły, ale nawet nie
    próbują. Więc pewnie nie zajmowali się krajowymi przelewami, a jedynie
    transgranicznymi.
    Więc kto wie, może być i tak, że przelew euro do Niemiec z prywatnego w PL będzie
    darmowy (darmowy w krajach poza strefą euro od niedawna, unia wymusiła, wcześniej
    standardem było 5zł opłaty - ale też coś mi się kołacze, że gdzieś jeszcze widziałem
    opłatę), ale do Polski już niekoniecznie...
    Bo np. do zakwalifikowania przelewu jako SEPA wymagane jest podanie rachunki w IBAN -
    jak zapomnisz o dwóch literach PL i podasz w NRB, to już nie będzie SEPA tylko SWIFT
    ;P
    A tańszy niż inne SWIFT tylko dlatego, że idzie euroelixirem - ale SEPA to już nie
    będzie.

    Poleciłbym konto biznesowe w N26, ale właśnie przeczytałem, że nie można mieć
    jednocześnie "prywatnego" i "biznesowego" - to jakaś straszliwa padaka.

    Ciekawe, jak jest w innych polskich bankach - nie chce mi się sprawdzać TOiP, nawet
    prywatnego, a co dopiero firmowe.
    Ale ten zapis w santander "EOG oprócz Polski" to wcale nie jest tylko wyjątek na
    Polskę - okazuje się, że SEPA obejmuje 36 krajów, w tym terytoria zamorskie Francji,
    a EOG tylko 30 krajów - i ZTCP bez terytoriów zamorskich Francji.
    Więc "SEPA spoza EOG" to również SEPA ze Szwajcarii i UK (a oprócz tego z popierdółek
    Andory, Monako, San Marino i Watykanu - popierółki, ale euro mają).