    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Wed, 18 Aug 2021 03:38:32 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Cena przelewu SEPA
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 23:29:48 UTC+2 cef napisał(a):
> [...]
    Widać dla firm nie ma tak dobrze.
    > Nie chodzi o samą opłatę.
    > Konto firmowe, więc opłaty nie dziwią,
    > ale zastanawia mnie to zróżnicowanie.
    > Z prywatnego walutowego (BNP) płaciłem mandaty czy zasilałem konto w DE
    > i bez opłat - przyjęcie też bezkosztowe.

    Zróżnicowanie pewnie jest dlatego, że unia zostawiła dziury w przepisach - może ktoś
    zapomniał, że są jeszcze tak debilne kraje jak PL, które mimo należenia do UE i
    zobowiązań traktatowych nie tylko jeszcze euro nie wprowadziły, ale nawet nie
    próbują. Więc pewnie nie zajmowali się krajowymi przelewami, a jedynie
    transgranicznymi.
    Więc kto wie, może być i tak, że przelew euro do Niemiec z prywatnego w PL będzie
    darmowy (darmowy w krajach poza strefą euro od niedawna, unia wymusiła, wcześniej
    standardem było 5zł opłaty - ale też coś mi się kołacze, że gdzieś jeszcze widziałem
    opłatę), ale do Polski już niekoniecznie...
    Bo np. do zakwalifikowania przelewu jako SEPA wymagane jest podanie rachunki w IBAN -
    jak zapomnisz o dwóch literach PL i podasz w NRB, to już nie będzie SEPA tylko SWIFT
    ;P
    A tańszy niż inne SWIFT tylko dlatego, że idzie euroelixirem - ale SEPA to już nie
    będzie.

    Poleciłbym konto biznesowe w N26, ale właśnie przeczytałem, że nie można mieć
    jednocześnie "prywatnego" i "biznesowego" - to jakaś straszliwa padaka.

    Ciekawe, jak jest w innych polskich bankach - nie chce mi się sprawdzać TOiP, nawet
    prywatnego, a co dopiero firmowe.
    Ale ten zapis w santander "EOG oprócz Polski" to wcale nie jest tylko wyjątek na
    Polskę - okazuje się, że SEPA obejmuje 36 krajów, w tym terytoria zamorskie Francji,
    a EOG tylko 30 krajów - i ZTCP bez terytoriów zamorskich Francji.
    Więc "SEPA spoza EOG" to również SEPA ze Szwajcarii i UK (a oprócz tego z popierdółek
    Andory, Monako, San Marino i Watykanu - popierółki, ale euro mają).