  • 101. Data: 2017-10-10 12:48:40
    Temat: Re: Bitcoin
    Od: z <...@...pl>

    "fikcyjne wpisanie do systemu bankowego wytworzonych pieniędzy - po
    podpisaniu z kredytobiorcą umowy kredytowej. Następnie wykonanie szeregu
    transakcji czyli wielorakiego udzielania kredytów. Dopiero zakończenie
    tego procesu daje lewar 1:28 przy rezerwie 3,5% lub 1:10 przy rezerwie 10%."

    https://geopolityka.robertbrzoza.pl/finansjera/potez
    ne-oszustwo-bankow-kreacja-pieniadza/

    I nie udaj że nie rozumiesz zarzutu :-)

  • 102. Data: 2017-10-10 13:11:39
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 12:48, z pisze:
> [...]
    > transakcji czyli wielorakiego udzielania kredytów. Dopiero zakończenie
    > tego procesu daje lewar 1:28 przy rezerwie 3,5% lub 1:10 przy rezerwie

    To jakieś bzdury.

    Bank może udzielić tylko tyle kredytów, ile ma lokat i środków własnych.

    Kreacja polega na czymś innym - że pieniądze otrzymane z kredytu
    kredytobiorca wpłaca do banku (tego samego lub innego) powiększając jego
    stan lokat, i umożliwiając udzielenie kolejnego kredytu. Nie oznacza to
    jednak bynajmniej, że bank przyjmując 1000zł, może od razu udzielić 10
    000zł, czy 28 000zł kredytu.

    Zawsze jest tak, że nawet wówczas bank może udzielić tylko tyle
    kredytów, ile ma lokat.

    A sama zasada kreacji pieniądza nie jest przypisana do banków - takie
    same operacje mogliby (gdyby nie było zakazu) prowadzić prywatni
    Kowalscy, czego przykład już podałem.

    Natomiast ta "zła" rezerwa cząstkowa, to właśnie ograniczenie kreacji -
    bo gdyby jej nie było, to teoretycznie z 1000zł cały system (już bez
    znaczenia, czy bankowy, czy niebankowy) mógłby wykreować nieskończoną
    liczbę zł, co jest możliwe do wykonania przez zwykłego Kowalskiego,
    jeśli tylko nie przejmie się zakazami wynikającymi z prawa bankowego.

    --
    Liwiusz

  • 103. Data: 2017-10-10 13:26:46
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    pl...
> [...]
    >szeregu transakcji czyli wielorakiego udzielania kredytów. Dopiero
    >zakończenie tego procesu daje lewar 1:28 przy rezerwie 3,5% lub 1:10

    Pomijajac cale niezrozumienie mechanizmu bankowej kreacji pieniadza -
    w artykule jest zasadniczy blad - NBP nie pozycza bankom komercyjnym
    pieniedzy, tak jak to .

    Moze to zrobic, ale zazwyczaj nie robi - patrz raporty miar pieniedzy
    NBP.
    To banki komeryjne "pozyczaja" NBP - w rezerwach obowiazkowych i jakis
    tam bonach.

    W naszym systemie gdzies tam obok NBP jest rzad, ktory ma potezne
    zadluzenie, wpompowal w spoleczenstwo solidna ilosc pieniedzy, ktore
    to pieniadze spoleczenstwo zanioslo do bankow.
    Przy czym ten rzad dziala niczym bank - znow pozycza od spoleczenstwa
    pieniadze i wydaje je poraz drugi, trzeci ... a moze i 28-my.

    J.

  • 104. Data: 2017-10-10 14:11:32
    Od: j...@j...org

    On Tuesday, October 10, 2017 at 6:31:52 PM UTC+9, z wrote:

    > Wyborne :-)
    >
    > Jeśli banki nie mogłyby pożyczać tego, co mają na
    >
    > Dobrze wiesz że nie chodzi o pożyczanie z lokaty. Nie manipuluj.
    >
    > To że w okrągłych słowach używając "mądrych" terminów bronisz zgrai
    > bankowej przez chwilę nie zastanawiając się nad szkodliwą patologią
    > prowadzącą do wszechogarniającego zadłużania się nikogo nie dziwi.
    >
    > Sęk w tym że prowadzi to do zagrożeń porównywalnych do lokalnych
    > konfliktów zbrojnych.
    > Doczytaj, doucz się, otwórz trochę te klapki z oczu. :-)

    No właśnie, wystarczyłoby się dokształcić.

    Naprawdę kiedyś _myślałeś_, jak działa system rezerwy cząstkowej, zamiast powielać
    czyjeś ułomne i błędne wnioski?

    Pomyślałeś, czym się różni pożyczanie pieniądza przez banki od dajmy na to -
    pożyczania sztabek złota, czy ton węgla? Co się stanie, jak pożyczę dalej pożyczoną
    wcześniej sztabkę złota czy tonę węgla?

  • 105. Data: 2017-10-10 14:35:18
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-10-10, z <...@...pl> wrote:
> [...]
    > tego procesu daje lewar 1:28 przy rezerwie 3,5% lub 1:10 przy rezerwie 10%."

    Ten artykuł to jest takie "nie wiem to się wypowiem".
    Jak dostajesz lokatę 100 zł, to możesz (przy rezerwie 10%) udzielić kredytów na 90
    zł.
    I na tym koniec.

    Mechanizm kreacji działa dlatego, że osoby które dostają kredyty wydają te pieniądze
    i one znowu (zazwyczaj) w jakiś sposób trafiają do banku (w postaci kolejnych lokat,
    czy innych osadów).

    Czyli, przy 10% rezerwie:

    1) Lokata 100 zł
    2) Kredyt 90 zł
    3) Lokata 90 zł
    4) Kredyt 81 zł itd.

    I działa to w ten sposób. A nie że z 1 lokaty masz jakieś "lewary" kredytów.

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 106. Data: 2017-10-10 14:36:37
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    > Czyli, przy 10% rezerwie:
    >
    > 1) Lokata 100 zł
    > 2) Kredyt 90 zł
    > 3) Lokata 90 zł
    > 4) Kredyt 81 zł itd.

    To w idealnym przypadku. Bo wiadomo, że w praktyce te 90zł z ad 2) nie
    trafia w całości do systemu bankowego.

    --
    Liwiusz

  • 107. Data: 2017-10-10 14:41:00
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-10-10, Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl> wrote:

    [...]

    > To w idealnym przypadku. Bo wiadomo, że w praktyce te 90zł z ad 2) nie
    > trafia w całości do systemu bankowego.

    Oczywiście. To tylko taki przykład modelowy, używany do zobrazowania
    zjawiska. :)

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com

  • 108. Data: 2017-10-10 14:43:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 14:35, Wojciech Bancer pisze:

    >To w idealnym przypadku. Bo wiadomo, że w praktyce te 90zł z ad 2)
    >nie trafia w całości do systemu bankowego.

    Ludzie w skarpecie trzymaja ? W koncu chyba trafi.

    Gdzies tam jeszcze jest handel zagraniczny i inwestycje zagraniczne, i
    wymiana walutowa.

    J.

  • 109. Data: 2017-10-10 14:44:47
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 14:43, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup
    >>> 2) Kredyt  90 zł
    >>> 3) Lokata  90 zł

    > Ludzie w skarpecie trzymaja ? W koncu chyba trafi.

    W skarpecie, w portfelu, w sejfie, w kasie sklepu itp. itd.

    Jednym z powodów tego, że banki tak stręczą nam płatności kartami i
    online i rugują gotówkę jest właśnie to, że im więcej płatności przez
    banki, tym więcej pieniędzy jest w bankach, tym lepiej dla banków.

    > Gdzies tam jeszcze jest handel zagraniczny i inwestycje zagraniczne, i
    > wymiana walutowa.

    Wymiana walutowa jest co do zasady neutralna - złotówki zawsze zostają w
    Polsce.

    --
    Liwiusz

  • 110. Data: 2017-10-10 14:59:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-10-10 o 14:43, J.F. pisze:

    >W skarpecie, w portfelu, w sejfie, w kasie sklepu itp. itd.

    Sklep wplaci do banku.

    >Jednym z powodów tego, że banki tak stręczą nam płatności kartami i
    >online i rugują gotówkę jest właśnie to, że im więcej płatności przez
    >banki, tym więcej pieniędzy jest w bankach, tym lepiej dla banków.

    Mowisz ? A mnie sie wydaje, ze dla tych 2-3% prowizji.
    Tzn tyle bylo dawniej, teraz jest mniej, to sie juz nie oplaca :-)

    No bo jaki zysk ma bank z tego, ze ja place KK, a pensje trzymam na
    lokacie ?
    No i pewnie gdzies im sie tam marzy, ze ja im nie splace i oni mi 10%
    :-)

    No ale patrzac na te najwieksze polskie banki ... dobrze
    oprocentowanych lokat to tam nie ma.
    Ludzie "drobne" trzymaja na kontach biezacych, czy firmy drobne
    trzymaja ?

    >Wymiana walutowa jest co do zasady neutralna - złotówki zawsze
    >zostają w Polsce.

    W zasadzie tak, tylko ze jak ja za zlotowki koreanski telewizor kupie,
    to pieniadzie ida na wschod.
    Albo wymiana jest zbilansowana, albo kurs wkrotce pojdzie w gore :)

    Zlotowki jednak niewatpliwie wracaja do bankow.

    J.