  • 1. Data: 2017-09-19 22:17:41
    Temat: kaucja - blokada srodkow przy uzyciu numerow karty?
    Od: jg <f...@f...pl>

    hej,

    w hiszpanii bedac doswiadczylem w wielu wypozyczalniach, ze aby wypozyczyc
    samochod musialem podac panu za ladą numer karty platniczej (nie
    kredytowej). spisali tez date waznosci karty. w roznych wypozyczalniach
    roznie to tlumaczyli, a to niby na wypadek zwrotu auta bez paliwa, a to na
    wypadek wywiezienia auta za granice. wspominali o 300euro. kaucji w gotowce
    nie chcieli. co istotne - cvv wydrapany, wiec nie mieli mozliwosci go
    spisac, zapamietac, ale tez o nim nie bylo mowy (ani wczesniej, ani po
    zobaczeniu karty). plastiku nie zblizalem, zadnego pinu nie wpisywalem,
    tylko pokazalem karte do spisania numerow i tyle. w moim przypadku minal
    tydzien i nic nie bylo blokowane.

    czy to jakis blef ze strony wielu wypozyczalni (to obstawiam), czy moze
    rzeczywiscie moga zablokowac, sciagnac z konta jakas kwote? jak to niby
    jest technicznie mozliwe, dysponujac tylko numerem karty? a jesli jest to
    mozliwe to jaki limit kwoty wchodzi w gre? jakby co to zadnej zgody na
    takie ekscesy, przynajmniej swiadomie, nie podpisywalem.

    z tego co czytam to jest to powszechny obyczaj, ale nie natknalem sie na
    technikalia.

    dzieki.

    --
    jg

  • 2. Data: 2017-09-19 22:27:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 19 Sep 2017 22:17:41 +0200, jg napisał(a):
> [...]

    > czy to jakis blef ze strony wielu wypozyczalni (to obstawiam), czy moze
    > rzeczywiscie moga zablokowac, sciagnac z konta jakas kwote? jak to niby

    Normalna praktyka - a jak mandat zlapiesz, to myslisz ze kto zaplaci ?

> [...]
    > takie ekscesy, przynajmniej swiadomie, nie podpisywalem.
    > z tego co czytam to jest to powszechny obyczaj, ale nie natknalem sie na

    A potem sie okazuje, ze do obciazenia nic nie trzeba, sam numer
    starcza :-)

    J.

  • 3. Data: 2017-09-20 12:32:10
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-09-19 o 22:17, jg pisze:
> [...]
    > takie ekscesy, przynajmniej swiadomie, nie podpisywalem.
    >
    > z tego co czytam to jest to powszechny obyczaj, ale nie natknalem sie na

    Może robili tylko autoryzację na symboliczną złotówkę, żeby sprawdzić
    czy karta działa i nie zauważyłeś.Kartę da się swobodnie obciążyć bez CVV,
    wydaje mi się, że da się obciążyć nawet mając sam numer.

  • 4. Data: 2017-09-22 14:47:34
    Od: witek <w...@g...pl>

    On 9/19/2017 3:17 PM, jg wrote:
    > hej,
    >

    > czy to jakis blef ze strony wielu wypozyczalni (to obstawiam), czy moze
    > rzeczywiscie moga zablokowac, sciagnac z konta jakas kwote?

    Moze autoryzowac dowolną kwotę. Zwykle jest jest to kilkaset euro np za
    zwrot samochodu bez zatankowanego paliwa, brudnego lub podrapanego.

    jak to niby
    > jest technicznie mozliwe, dysponujac tylko numerem karty?

    Tak. Od zawsze tak bylo, tylko jakos do swiadomosci nie dociera.

    > a jesli jest to
    > mozliwe to jaki limit kwoty wchodzi w gre?

    Zgodnie z polityką wypożyczalni. Zapytaj przed wynajmem.

    > jakby co to zadnej zgody na
    > takie ekscesy, przynajmniej swiadomie, nie podpisywalem.

    Podpisywales, podpisywales. Tylko trzeba czytac.
    Podpisywales rowniez to, ze jak im rozwalisz samochod to z tej karty
    ściągną ci tyle ile sie tylko da.

    > z tego co czytam to jest to powszechny obyczaj, ale nie natknalem sie na
    > technikalia.

    Do obciązenia karty wystarczy nr karty. Czasami data waznosci, ale
    wiele razy natknalem sie na to, ze i to nie jest potrzebne.
    Wszystko jest zapisane w uregulowaniach visy i mastercarda, ze ktorymi
    zapewne sie nie zapoznales zgadzajac sie korzystac z ich kart.

  • 5. Data: 2017-09-26 21:05:39
    Od: jg <f...@f...pl>

    Dnia Fri, 22 Sep 2017 07:47:34 -0500, witek napisał(a):

    > jak to niby
    >
    > Tak. Od zawsze tak bylo, tylko jakos do swiadomosci nie dociera.

    a wiadomo Ci jak sie to robi i czym?

    --
    jg

  • 6. Data: 2017-09-26 21:11:50
    Od: jg <f...@f...pl>

    Dnia Wed, 20 Sep 2017 12:32:10 +0200, cef napisał(a):

    > Może robili tylko autoryzację na symboliczną złotówkę, żeby sprawdzić
    > czy karta działa i nie zauważyłeś.

    odpada. zauwazylbym.

    > Kartę da się swobodnie obciążyć bez CVV,
    > wydaje mi się, że da się obciążyć nawet mając sam numer.

    dla mnie to nie do pomyslenia. ciekaw wlasnie jestem szczegolow.

    --
    jg

  • 7. Data: 2017-09-26 22:34:00
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-09-26 o 21:11, jg pisze:

    > odpada. zauwazylbym.

    > dla mnie to nie do pomyslenia. ciekaw wlasnie jestem szczegolow.

    Szczegółów czego? Regulaminy i przepisy, które dopuszczają
    takie rozwiązania masz na stronach swojego banku.
    Natomiast technicznie uprawniony do obciążenia podaje te dane, które
    wg regulaminów czy umów między stronami (wydawca karty, akceptant, acquirer)
    są wystarczające i obciążenie jest realizowane.

  • 8. Data: 2017-09-27 10:01:33
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    "jg" 14iblzo33mb7r$.ugshruxsspj5$....@4...net

    > dla mnie to nie do pomyslenia. ciekaw wlasnie jestem szczegolow.

    Nawet bez numeru -- peRFIdność!

  • 9. Data: 2017-09-27 22:29:41
    Od: jg <f...@f...pl>

    Dnia Tue, 26 Sep 2017 22:34:00 +0200, cef napisał(a):

> [...]
    > wg regulaminów czy umów między stronami (wydawca karty, akceptant, acquirer)
    > są wystarczające i obciążenie jest realizowane.

    czyli nie ma technicznych problemow, zeby gosc z wypozyczalni za 5 lat
    sprobowal (czesto z powodzeniem) sciagnac kazdemu bylemu klientowi 1000
    euro z konta?

    czy miedzy zleceniem obciazenia a faktycznym sciagnieciem kasy z konta
    zapewnione jest jakies kilka dni na reakcje wlasciciela karty w swoim
    banku?

    --
    jg

  • 10. Data: 2017-09-27 22:49:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2017-09-27 o 22:29, jg pisze:

    > czyli nie ma technicznych problemow, zeby gosc z wypozyczalni za 5 lat
    > sprobowal (czesto z powodzeniem) sciagnac kazdemu bylemu klientowi 1000
    > euro z konta?

    Za pięć lat, to może nie mieć już podstawy od swojej strony.
    (regulamin wypożyczalni zapewne) Zawsze możesz reklamować.

    > czy miedzy zleceniem obciazenia a faktycznym sciagnieciem kasy z konta
    > zapewnione jest jakies kilka dni na reakcje wlasciciela karty w swoim
    > banku?

    A niby skąd ktoś miałby wiedzieć wcześniej?
    Zawsze masz reklamacje.