  • 191. Data: 2017-10-12 12:20:52
    Temat: Re: Bitcoin
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:orne0k$gcm$...@n...news.atman.pl...
    W dniu 2017-10-12 o 11:49, J.F. pisze:

    >O, kolejny co więcej pisze niż myśli.
    >Wg ciebie % rezerwy cząstkowej determinuje to, ile bank może przyjąć
    >lokat???

    Ok, w jednym malym banku masz racje - nijak nie ogranicza.
    W skali calego systemu jednak ogranicza.
    To co ogranicza bank, to narzucony minimalny % kapitalow wlasnych.

    Tylko wydaje mi sie, ze chodzilo Ci o cos innego - bank nie moze
    udzielic wiecej kredytow, niz ma pieniedzy - wlasnych i powierzonych,
    a nie tak, jak na tych filmach sugeruja - ze od razu z 1 tys lokaty
    moze udzielic 30 tys kredytu.

    Zasadniczo masz racje, od razu nie moze, bo i z czego (*).
    W dluzszym okresie to sie jednak bedzie staral udzielic wiecej -
    oczywiscie sciagajac tez lokaty.

    J.

    (*) - ale moze wekslem :-P.
    Czekiem, zapisem na rachunek itp

  • 192. Data: 2017-10-12 12:26:40
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-12 o 12:20, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Liwiusz"  napisał w wiadomości grup

    > Ok, w jednym malym banku masz racje - nijak nie ogranicza.
    > W skali calego systemu jednak ogranicza.

    W jaki sposób?

> [...]
    > udzielic wiecej kredytow, niz ma pieniedzy - wlasnych i powierzonych, a
    > nie tak, jak na tych filmach sugeruja - ze od razu z  1 tys  lokaty moze

    Tak właśnie jest. W filmach youtuberzy nie do końca ogarniający
    rzeczywistość wyinterpretowują sobie swoje spiski, a takie tłumoki jak
    "z" ośmieszają się potem publicznie, myśląc, że jak coś w ich mniemaniu
    mądrego obejrzeli na YT, to znaczy że są mądrzy.

    --
    Liwiusz

  • 193. Data: 2017-10-12 12:28:17
    Od: j...@j...org

    On Tuesday, October 3, 2017 at 3:44:38 AM UTC+9, Robert Tomasik wrote:

    > Moim zdaniem tak jest w sporej części. Ci spekulanci obecnie szukają
    > wszelkimi sposobami nowych "wiernych".

    Z serii "zasłyszane dzisiaj". Rozmawiają dwie tlenione panie w wieku 30-40 lat.

    - No i czym w końcu zajmuje się twój facet? Dawał szkolenia, rysował, gdzieś tam był
    kierownikiem, teraz jakiś handel organizuje, to bardzo dużo zajęć, co on teraz robi?

    - Ostatnie dwa tygodnie handluje bitcoinem, bo bardzo drożeje (...)

  • 194. Data: 2017-10-12 13:09:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >W jaki sposób?

    Mam ci podstawy wykladac ? :-)

    Jesli od kazdej ilosci przyniesionych do banku komercyjnego zlotych
    monet i zapisanych na rachunku deponenta, bank bedzie musial
    odprowadzic do banku centralnego 10%, to przy pewnej ilosci tych
    zapisow wszystkie monety w kraju znajda sie w banku centralnym, i nikt
    juz zadnej monety nie przyniesie, zeby mu zapisac na lokate/rachunek.

    Moze przyniesc weksel :-P
    Ale bank bedzie musial odmowic zapisania mu na rachunek, z braku
    zlotych monet, ktore zmuszony jest odprowadzic do banku centralnego,
    pod grozba obciecia rak prezesowi, za nieprzestrzeganie PB :-)

> [...]
    >jak "z" ośmieszają się potem publicznie, myśląc, że jak coś w ich
    >mniemaniu mądrego obejrzeli na YT, to znaczy że są mądrzy.

    Tym niemniej po pewnym czasie tak wlasnie bedzie - bank udzieli tylu
    kredytow, na ile mu narzucony % kapitalow wlasnych pozwoli.
    Oczywiscie sciagajac w miedzyczasie odpowiednia ilosc depozytow.

    Ale sa w Polsce wyjatki, o ile dobrze pamietam.

    J.

  • 195. Data: 2017-10-12 13:37:29
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-12 o 13:09, J.F. pisze:
> [...]
    > monety w kraju znajda sie w banku centralnym, i nikt juz zadnej monety
    > nie przyniesie, zeby mu zapisac na lokate/rachunek.

    "Nie dodaje" mi się to. Skoro dokonujesz już rozróżnienia na "monety
    złote i zapisane na rachunku", to przecież te 10% nie będzie płatne
    wyłącznie w "złotych monetach". A skoro bank centralny będzie miał tylko
    10% lokat, to 90% lokat zawsze będzie "w obiegu", nie może zebrać
    wszystkich, bo siła rzeczy nie może dojść do sytuacji, że będzie
    "milion" w rezerwie cząstkowej i "0" w lokatach. Ile by tych pieniędzy
    na rynku nie było (w formie złotych monet i monet zapisanych na
    rachunkach), to bank centralny zawsze będzie miał tylko 10%.

    > Tym niemniej po pewnym czasie tak wlasnie bedzie - bank udzieli tylu
    > kredytow, na ile mu narzucony % kapitalow wlasnych pozwoli.

    Przecież już sobie to wyjaśniliśmy - bank udzielił tylu kredytów, ile ma
    pieniędzy z lokat lub środków własnych.

    --
    Liwiusz

  • 196. Data: 2017-10-12 13:47:23
    Od: z <...@...pl>

    I ziarenko się zasiało :-) Idę po czipsy :-)

  • 197. Data: 2017-10-12 13:54:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >"Nie dodaje" mi się to. Skoro dokonujesz już rozróżnienia na "monety
    >złote i zapisane na rachunku", to przecież te 10% nie będzie płatne
    >wyłącznie w "złotych monetach".

    Wylacznie.

    Przypomnij sobie wyklady z ekonomii, zajrzyj do podrecznika, albo
    chocby tu
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rezerwa_obowi%C4%85zko
    wa

    "stopa rezerwy obowiązkowej wpływa na mnożnik kreacji pieniądza,"
    Skoro wplywa, to musi miec zdolnosc ograniczania bankow :-)

    Na jeden bank faktycznie nie ma wplywu, na wszyskie razem ma.

    Z tym, ze obecnie u nas jest tak niska, ze to nie jest czynnik
    decydujacy.
    Inaczej rzad ogranicza swobode.

    >A skoro bank centralny będzie miał tylko 10% lokat, to 90% lokat
    >zawsze będzie "w obiegu", nie może zebrać wszystkich, bo siła rzeczy
    >nie może dojść do sytuacji, że będzie

    Ale te "lokaty w obiegu" to pieniadz wirtualny/wykreowany.
    A te 10% juz pieniadz "rzeczywisty" (jak zlotowki ... ha, ha, ha)

    >Przecież już sobie to wyjaśniliśmy - bank udzielił tylu kredytów, ile
    >ma pieniędzy z lokat lub środków własnych.

    Ale na kredytach zarabia, to sie postara ich udzielic jak najwiecej.
    Tylko w tym celu musi sciagnac lokaty, zeby bilans sie zgodzil.

    I po pewnym czasie bedzie jak na tych glupich filmach - skoro prawo
    wymaga (u nas) 8% udzialu wlasnego, to bank pozyczy 12 razy wiecej
    pieniedzy niz sam ma :-)

    (tylko, ze te 8% to nie jest rezerwa obowiazkowa).

    J.

  • 198. Data: 2017-10-12 14:06:46
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2017-10-12 o 13:54, J.F. pisze:

> [...]
    >
    > "stopa rezerwy obowiązkowej wpływa na mnożnik kreacji pieniądza,"
    > Skoro wplywa, to musi miec zdolnosc ograniczania bankow :-)

    I ma - jeśli nie ma rezerwy, to lokata 1000zł może dać 1000zł kredytu,
    ten może dać 1000zł lokaty, ta może dać 1000zł kredytu, ten może dać
    1000zł lokaty - i tak do nieskończoności. Czyli teoretycznie 1zł lokaty
    może dać nieskończoną liczbę kredytów.

    Rezerwa powoduje, że ciąg ten się zmniejsza do określonej granicy, tym
    niższej, im wyższa jest rezerwa.

    > Na jeden bank faktycznie nie ma wplywu, na wszyskie razem ma.

    Na jeden też ma - bo dostając 1000 udzieli tylko 900 kredytu.

    --
    Liwiusz

  • 199. Data: 2017-10-12 14:10:21
    Od: z <...@...pl>

    Słowo klucz "po pewnym czasie". Już pomalutku, już niedługo... :-)

  • 200. Data: 2017-10-12 14:28:36
    Od: Wojciech Bancer <w...@g...com>

    On 2017-10-11, z <...@...pl> wrote:
    > Jak dzieci. No to łopatą
    >
    > https://www.youtube.com/watch?v=Imoi55eF5yE
    >
    > Tak wiem. Kolejny oszołom którego nie warto wysłuchać :-)
    >
    > Ale jak się zrobi głęboki oddech i chociaż spróbuje zresetować umysł
    > przesiąknięty propagandą...

    Powiedział gośc, który tylko zapodaje linkami i propagandą nazywa
    prostą wiedzę ekonomiczną z zakresu 1 roku studiów na kierunkach
    ekonomicznych.

    Z ciekawości, jak w podstawówce Cię uczyli, że 2 + 2 = 4, to też
    teraz uważasz, że to spisek i propaganda?

    --
    Wojciech Bańcer
    w...@g...com