  • 1. Data: 2006-10-24 00:24:32
    Temat: Alternatywa dla emarytury (laik pyta)
    Od: "aro2005" <a...@g...pl>

    Witam, po poszukiwaniach w internecie mam balagan... prosze o porade

    PYTANIE:
    Szukam opcji dla oszczedzania dlugoterminowego - emerytura, mam 27 lat,
    za 30 lat chcialbym uzyskac korzysc z tego, mam teraz 2-gi filar w
    Commercial Union, na start 5000zl, pozniej co miesiac, od 100zl
    maksymalnie, w zaleznosci od odpowiedzi na ponizsze opcje, co daje
    kwote 41000zl kapitalu po 30 latach bez odsetek - nie znam sie na
    ekonomii , chce po prostu oszczedzac z mala nutka ryzyka

    OPCJE:

    1) 3-ci filar, co to w ogole jest? Czy to ogolna nazwa na np
    ubezpieczenie emerytalne, fundusz inwestycyjny czy to jakas konkretna
    opcja? co mi daje wybor tej opcji? ile procent rocznie?

    2) fundusze inwestycyjne np SUPERMARKET mBank, jaki dlugo falowy zysk
    mozna osiagnac i ktore rodzaje funduszy w moim przypadku kupowac? jaki
    procent mozna uzyskac przy zalozeniu 30 lat, szacunkowy?

    3) Konto oszczednosciowe w ING USA gwarantowane przez fundusz FDIC
    4.40% bez ryzyka, kapitalizacja miesieczna?

    4) jakas inna opcja?

  • 2. Data: 2006-10-24 10:12:34
    Temat: Re: Alternatywa dla emarytury (laik pyta)
    Od: "Mario" <k...@p...fm>

    > 1) 3-ci filar, co to w ogole jest? Czy to ogolna nazwa na np
    > ubezpieczenie emerytalne, fundusz inwestycyjny czy to jakas konkretna
    > opcja? co mi daje wybor tej opcji? ile procent rocznie?

    Ubezpieczenia są mniej rentowne od samodzielnych inwestycji, ale masz
    za to dodatkowe korzyści.

    > 2) fundusze inwestycyjne np SUPERMARKET mBank, jaki dlugo falowy zysk
    > mozna osiagnac i ktore rodzaje funduszy w moim przypadku kupowac? jaki
    > procent mozna uzyskac przy zalozeniu 30 lat, szacunkowy?

    Jeżeli chcesz inwesować w 30-letnim hotyzoncie czasowym i nie
    planujesz konsumować tych środków przed czasem to najrozsądniejsze
    wydają się być fundujsze akcji. Możesz sobie kupować jednostki
    uczestnictwa co miesiąc za jakąś stałą kwotę. Możesz wybrać
    sobie ze 2-3 fundusze, aby zabezpieczyć się przed wybraniem jednego,
    kiepskiego funduszu. Nie przesadzaj z dywersyfikacją, bo bedziesz
    wpadał w ciągle w najwyższą prowizję. Średnio z giełdy w tak
    długim horyzonie czasowym otrzymasz około 8 proc.

    > 3) Konto oszczednosciowe w ING USA gwarantowane przez fundusz FDIC
    > 4.40% bez ryzyka, kapitalizacja miesieczna?

    Nie intersowałem się.

    > 4) jakas inna opcja?

    Choźby lokata banowa dla wyrównania ryzyka płynącego z inwestycji w
    akcje. Poza tym nie możesz tylko inwestować tylko w fund. akcyjne, bo
    jak będziesz potrzebował pieniedzy a giełda pójdzie w dół to
    będziesz realizaował straty.

    Pozdrawiam,
    MARIO