    From: "Mario" <k...@p...fm>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Alternatywa dla emarytury (laik pyta)
    Date: 24 Oct 2006 03:12:34 -0700

    > 1) 3-ci filar, co to w ogole jest? Czy to ogolna nazwa na np
    > ubezpieczenie emerytalne, fundusz inwestycyjny czy to jakas konkretna
    > opcja? co mi daje wybor tej opcji? ile procent rocznie?

    Ubezpieczenia są mniej rentowne od samodzielnych inwestycji, ale masz
    za to dodatkowe korzyści.

    > 2) fundusze inwestycyjne np SUPERMARKET mBank, jaki dlugo falowy zysk
    > mozna osiagnac i ktore rodzaje funduszy w moim przypadku kupowac? jaki
    > procent mozna uzyskac przy zalozeniu 30 lat, szacunkowy?

    Jeżeli chcesz inwesować w 30-letnim hotyzoncie czasowym i nie
    planujesz konsumować tych środków przed czasem to najrozsądniejsze
    wydają się być fundujsze akcji. Możesz sobie kupować jednostki
    uczestnictwa co miesiąc za jakąś stałą kwotę. Możesz wybrać
    sobie ze 2-3 fundusze, aby zabezpieczyć się przed wybraniem jednego,
    kiepskiego funduszu. Nie przesadzaj z dywersyfikacją, bo bedziesz
    wpadał w ciągle w najwyższą prowizję. Średnio z giełdy w tak
    długim horyzonie czasowym otrzymasz około 8 proc.

    > 3) Konto oszczednosciowe w ING USA gwarantowane przez fundusz FDIC
    > 4.40% bez ryzyka, kapitalizacja miesieczna?

    Nie intersowałem się.

    > 4) jakas inna opcja?

    Choźby lokata banowa dla wyrównania ryzyka płynącego z inwestycji w
    akcje. Poza tym nie możesz tylko inwestować tylko w fund. akcyjne, bo
    jak będziesz potrzebował pieniedzy a giełda pójdzie w dół to
    będziesz realizaował straty.

    Pozdrawiam,
    MARIO