  • 11. Data: 2019-08-13 23:23:44
    Temat: Re: Alior Kantor karta wielowalutowa - ciekawostka DCC
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 13 sierpnia 2019 23:15:07 UTC+2 użytkownik ąćęłńóśźż napisał:
    > No ale najważniejsze: czy ta karta daje płacić wprost bez przeliczeń złotówkami z
    konta złotówkowego AliKa?

    A dlaczego akurat to jest najważniejsze?
    Zaś odpowiedź i ostrzeżenie przed pułapką znajdziesz w moim poście.

  • 12. Data: 2019-08-14 00:11:13
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Tuesday, August 13, 2019 at 10:36:23 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
    > Też mam tą nową wielowalutową z IKA i się pobawiłem bankomatem, wygląda to nieźle z
    małym "ale".
    > Bankomat santander przy wypłacie też proponuje DCC.
    [...]
    > Póki co więc wygląda na to, że działa zgodnie z zapowiedziami - ale zobaczymy, po
    jakim kursie rozliczą się blokady, obstawiam oczywiście dodanie min. 0,2% od
    mastercarda, więc pewnie kilka centów urwie, ale gorzej być nie powinno.

    > Ciekawe, jaki to mocarz umysłowy wymyślił, by blokady robić po kursie średnim,
    skoro wiadomo, że rozliczenie będzie po kursie MC (N26 ma tak samo)?
    > Oczywiście również _może_ zmienić się kurs - ale narzut MC będzie _na pewno_.
    > Co prawda to tylko kilka centów, ale jak sobie między transakcją a rozliczeniem
    konto wyczyścisz to mogą być problemy.
    > [...]

    No więc IKA właśnie (dopiero we wtorek wieczorem) rozliczył moją niedzielną wypłatę
    50 pln z bankomatu BS. Dla przypomnienia blokada była na EUR 11,56. Rozliczono EUR
    11,54, a więc kurs międzybankowy. Niespecjalnie widzę to 0.2% Mastercarda nawet, gdyż
    byłoby wtedy 11,56, no ale mogły się pewnie jakieś godziny i kursy rozpłynąć w ciągu
    dnia.

    Mega plus dla IKA i tej karty wielowalutowej. Posiadając EUR nie widzę już potrzeby
    posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne. Nie trzeba więcej nic
    kombinować. Można płacić śmiało tą kartą w każdej walucie, nawet w PLN (włącznie z
    darmowymi wypłatami gotówki w PL) i dostać kursy MC. Nie znam takiej innej karty na
    polskim rynku? Jest wprawdzie karta Citi, ale tam mając EUR trzeba uważać na GBP, USD
    i PLN z tego co pamiętam.

  • 13. Data: 2019-08-14 16:07:50
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 00:11:15 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

> [...]
    byłoby wtedy 11,56, no ale mogły się pewnie jakieś godziny i kursy rozpłynąć w ciągu

    Akurat wczoraj euro miało w ciągu dnia gwałtowny podskok o 1,5gr (co stanowi ok.
    0,35%, więc mogło spokojnie przykryć narzut MC) - wieczorem zaś wróciło do kursu z
    rana.
    Więc pytanie, wg kursu z której godziny było to przeliczone.
    Bo alior mógł to zaksięgować dopiero wieczorem - ale przeliczyć mógł wcześniej.
    Miałem sprawdzić, jakie były za wczoraj kursy NBP oraz MC, ale nie chce mi się.
    Żeby zaobserwować taki mały narzut, trzeba zrobić zdecydowanie więcej transakcji.
    Ale tak czy siak jest nieźle.

> [...]
    polskim rynku? Jest wprawdzie karta Citi, ale tam mając EUR trzeba uważać na GBP, USD

    Na pewno jest lepiej niż poprzednio, ale nie jest to najlepsza karta na rynku.
    Choć może jeszcze punkt widzenia zależy od punktu siedzenia - np. może zarabiać w
    euro i wtedy jest to dla Ciebie o wiele lepsza karta.
    Ale jeśli ktoś chce w IKA trzymać i euro (do zakupów zagranicznych) i złotówki (do
    krajowych) i nie chce utrzymywać dużych nadwyżek na 0% kontach, to może się nadziać
    albo na kurs MC (pół biedy) jak zabraknie złotówek, albo na aliorowy (duża bieda) jak
    zabraknie euro.
    A jak ktoś chce mieć IKA jako 3*0 złotówkowe, to musi uważać na DCC w bankomatach.
    Dzisiaj robiłem testy z płatnościami - 2 pikacze na pojedyncze złotówki i jeden
    pikacz na prawie 80zł w biedronku, gdzie np. dla karty curve wyskakiwało DCC - DCC
    nie było. Więc pytanie, czemu jest w bankomatach? Jeszcze do sprawdzenia mam, jak się
    będzie ta karta zachowywać w bankomacie euronetu - póki co dziś sprawdziłem, że dla
    karty curve wciąż jest wybór - albo DCC albo surcharge 16,95.
    Oraz trzeba ew. sprawdzić, czy nie będzie DCC przy płatności z chipa.

    I jak ktoś zarabia w złotówkach, to jednak na wyjazd dobrze kupić walutę kraju
    docelowego - narzut IKA jest porównywalny z MC (chyba że na kunach - większy - czy
    rublach - duużo większy) więc płatność via euro kosztuje dwa razy drożej. Chyba że
    się jedzie do strefy euro przez kraje z własną walutą - Czechy, Bałkany (do Grecji) -
    i potrzeba tylko na okazjonalne wydatki, wtedy nie warto się rozmieniać na drobne
    (pamiętam 48h jazdę autokarem do Hiszpanii w 2000 - potrzebne były liry na postój we
    Włoszech, a przydać się mogły jeszcze franki czy szylingi - a i tak trzeba było
    zabrać ze sobą marki, co prawda w Hiszpanii dawało się kupić pesety za złotówki, ale
    kurs był paskarski).

    Oczywiście wielkim plusem tej karty jest to, że jest darmowa - ale minusem kolejnym
    tylko 1 darmowa wypłata w bankomacie za granicą na miesiąc.

    A co ma konkurencja?

    Sam alior ma podobno (nie mam, ale rzuciło mi się w oczy, więc mogę coś pokręcić lub
    ubarwić zbytnio) debetówkę, która dla EUR, USD i GBP rozlicza po kursie NBP (mogą, bo
    karty aliora mają cztery waluty rozliczeniowe - PLN, EUR, USD, GBP - i dla tych walut
    MC nie nalicza swojej prowizji, więc i alior nie musi), a dla pozostałych po kursie
    MC (zapewne w parze z dolarem - ale kursy są takie same jak dla pary z euro czy pln -
    jedynie visa miała wyższe kursy dla pary z pln, ale chyba ostatnio prawie je zrównali
    z eur/usd). Nie wiem, jak z bankomatami oraz z opłatami/warunkami zwolnienia za tą
    kartę.

    żubr ma debetówkę, która transakcje USD przelicza po kursie MC, a dla pozostałych
    walut po podwójnym kursie MC (nie pytaj, czemu tak - pytałem banku, odpowiedzieli "bo
    tak"). Bankomaty za granicą darmowe, w PL darmowe żubra i 2 dwie wypłaty w miesiącu z
    obcych. Konto i karta darmowe przy 500zł wpływu i 1 pyknięciu na miesiąc.

    Debetówka i kredytówka getinu visa - przeliczanie po kursie visa.

    N26 - płatności w euro oczywiście bez przeliczeń, pozostałe waluty po kursie MC, 5
    wypłat/mc w strefie euro bezpłatne, dla pozostałych walut niestety 1,7% prowizji. Ale
    możesz sobie tą kartą w PL płacić, jeśli zarabiasz w euro (i nie grozi DCC, nie
    wyskoczyło mi nigdy, nawet tam, gdzie wyskakiwało dla curve) - i masz dodatkowo ten
    plus, że nie trzymasz euro w polskim banku (a tutaj raczej może stać się o wiele
    więcej - vide grecja czy cypr - niż w RFN).

    Więc mimo wszystko jest w czym (darmowym, bo są jeszcze opcje płatne) wybierać, a
    będzie coraz lepiej.

    PS.: A zauważyliście, że IKA przestał zwiększać spready na noc? OIDP to kiedyś -
    jeszcze niedawno - tak robił. Oczywiście na dni wolne/weekendy nadal zwiększa.

  • 14. Data: 2019-08-14 17:19:55
    Od: szsz <s...@a...pl>

    W dniu 2019-08-14 o 00:11, Stiwi pisze:

    > Mega plus dla IKA i tej karty wielowalutowej. Posiadając EUR nie widzę już potrzeby
    posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne.

    mając rachunki w innych walutach można je z wyprzedzeniem kupić taniej
    (niż w dniu użycia karty) ale oczywiście może się trafić w drugą stronę :-)

    no i ciekawe jak z wypłatą waluty w kasie? da się mając EUR wypłacić
    USD? jak to przeliczą?

    m.

  • 15. Data: 2019-08-14 18:00:40
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 4:07:52 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    zabrać ze sobą marki, co prawda w Hiszpanii dawało się kupić pesety za złotówki, ale

    No właśnie, dla kogoś kto zarabia w EUR chyba nie ma lepszej karty obecnie od tej
    Alior Kantor wielowalutowej? Co do DCC to nie wiem, wczoraj płaciłem tą kartą w
    Paypal i zapytał mnie o PLN, pytanie tylko czy Paypal po prostu domyślnie dla
    "polskich kont" albo polskiego adresu "billingowego" proponuje to wszystkim z
    automatu? O co chodzi z tym "surcharge 16,95" w Euronet?

    Co do tych kombinowanych krajów-walut w podróży, mi by się chyba nie chciało każdą
    walutę osobno wymieniać i pilnować bilans. Zobacz to:
    https://transfers.skrill.com/pl/ , możesz wymienić PLN na EUR (w drugą stronę też) po
    kursach międzybankowych, depozyt kartą (0%). Można wymienić PLN na EUR, wrzucić to
    Alior Kantor i niespecjalnie martwić się docelową walutą płatności.

  • 16. Data: 2019-08-14 18:15:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 17:19:55 UTC+2 użytkownik szsz napisał:

    > no i ciekawe jak z wypłatą waluty w kasie? da się mając EUR wypłacić
    > USD? jak to przeliczą?

    My o _NOWEJ_ karcie, ten o kasie, w warunkach której nic się nie zmieniło.
    Mając eur możesz wypłacić w kasie w usd - tyle że przeliczą Ci po kursie banku -
    BANKU, czyli "dużego" aliora, a nie kantorowym, więc zapłacisz za to bodajże 6%. Co
    może być dosyć sporą ceną za lenistwo - bo wystarczy kilka kliknięć, by to euro
    wymienić na dolary w kantorze aliora po kursie kantorowym.

    Co do bankomatu - mając euro wypłacisz w bankomacie dolary i przeliczenie pójdzie po
    kursie MC. Ale to nie działa w drugą stronę - mając tylko dolary nie wypłacisz ani
    euro ani złotówek - ani czegokolwiek innego poza dolarami.

  • 17. Data: 2019-08-14 18:35:16
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 14 sierpnia 2019 18:00:41 UTC+2 użytkownik Stiwi napisał:

    > No właśnie, dla kogoś kto zarabia w EUR chyba nie ma lepszej karty obecnie od tej
    Alior Kantor wielowalutowej?

    Hmm, ja przynajmniej do kompletu proponowałbym jeszcze N26 - wg mnie trzymanie euro w
    polskim banku mija się z celem.
    Do niedawna założenie konta w niemieckim banku było kłopotem - ale odkąd jest N26,
    jest to łatwiutkie i wg mnie warto.
    Więc płacić i w PL można kartą N26 - koszt to kurs MC, który jest porównywalny z
    kursem IKA.
    IKA oczywiście do wymiany eur->pln - przelew z N26 wysłany w piątek zaksięgowany
    został w IKA w poniedziałek, w drugą stronę też dochodzi w D+1.
    Zaś ilość potrzebnych złotówek na przelewy czy wypłaty z bankomatów dość łatwo można
    oszacować z wyprzedzeniem.
    Więc z IKA można zrobić potrzebne przelewy złotówkowe - np. rachunki - oraz kartą IKA
    wypłacić z bankomatu złotówki, np. raz na miesiąc (oczywiście jak ktoś chce, to może
    częściej).

    > Co do DCC to nie wiem, wczoraj płaciłem tą kartą w Paypal i zapytał mnie o PLN,
    pytanie tylko czy Paypal po prostu domyślnie dla "polskich kont" albo polskiego
    adresu "billingowego" proponuje to wszystkim z automatu?

    Spróbuj zapłacić za ten sam produkt u tego samego sprzedawcy, z ceną w TEJ SAMEJ
    WALUCIE, jakąś kartą "złotówkową" - oczywiście kupować nie musisz, dojdź jedynie do
    etapu po propozycji DCC - wtedy się przekonasz, czy winna jest karta IKA czy paypal.

    > O co chodzi z tym "surcharge 16,95" w Euronet?

    No tak mają. Podobno euronet znalazł jakiś kruczek w umowie z MC (bo przy visach to
    nie występuje - np. jest przy revolut MC a nie ma przy revolut visa), który pozwala
    mu żądać surcharge w przypadku kart "zagranicznych".
    curve jest taką kartą, więc nie dość, że bankomat najpierw proponuje DCC na funty (i
    to chyba z jakimś mega tragicznym kursem, za 50zł chciał chyba 16 funtów), to po
    odrzuceniu DCC daje już ostateczny wybór tragiczny:
    - albo obciążenie w PLN, ale z dodatkowym surcharge 16,95zł (i jeszcze wypisuje, że
    "nie wiadomo, jaki będzie osteteczny kurs rozliczenia" ;)
    - albo obciążenie w GBP po ich złodziejskim kursie - ale "za to" bez surcharge (to
    dopiero łaskawcy) - i jeszcze się chwalą, że kurs rozliczenia się nie zmieni ;>

    Dziś sprawdziłem, że wyskakuje to przy próbie wypłaty MC curve.
    Nie sprawdzałem IKA, bo się bałem, że mi wypłaci, a nie chciałem, bo by mi nie
    starczyło na testowe zakupy w biedronku - teraz mam puste konto złotówkowe więc jak
    znajdę euronet to zrobię test, czy taka "niemoralna propozycja" wyskakuje też dla
    karty IKA.

    Bo jak widać i bankomaty BSowe i santandera DCC proponują - mi santander zaproponował
    DCC tylko na euro, ale kolega pisał, że gdy próbował u siebie w bankomacie santandera
    (chyba Poznań, może to dlatego ;), to była propozycja DCC nie tylko na euro, ale i na
    dolary i jeszcze inne waluty!

> [...]
    Alior Kantor i niespecjalnie martwić się docelową walutą płatności.

    Hmm, przy bezkosztowej wymianie na euro to rzeczywiście nie ma się co przejmować
    różnymi walutami, nawet jeśli nie tylko się przejeżdża, ale wręcz do jakiegoś kraju
    "własnowalutowego" jedzie.
    Chociaż jeszcze taniej by było, gdyby w skrill można było bezkosztowo (czyli nie
    tylko kurs, ale i darmowy przelew do IKA) wymieniać i inne waluty (oczywiście te,
    które IKA obsługuje - ale obsługuje już wszystkie europejskie i jeszcze kilka
    światowych), np. jak jedziesz do Bułgarii.
    No i do sprawdzenia jeszcze, jakie są kursy MC dla walut, dla których i w IKA jest
    drożej niż dla pozostałych - np. chorwackich kun czy rubli.

  • 18. Data: 2019-08-14 19:10:40
    Od: szsz <s...@a...pl>

    > My o _NOWEJ_ karcie, ten o kasie, w warunkach której nic się nie zmieniło.

    ja sie odniosłem do uwagi "Posiadając EUR nie widzę już potrzeby
    posiadania w IKA rachunków USD i GBP, są po prostu zbędne"

    ja akurat korzystałem z wypłaty USD w kasie z rachunku USD w IKA więc
    widzę sens takich rachunków.

    a to jak działa karta to rozumiem, nie trzeba mi tłumaczyć :-)

    m.

  • 19. Data: 2019-08-14 19:55:27
    Od: Szymon <...@w...pl>

    > Akurat wczoraj euro miało w ciągu dnia gwałtowny podskok o 1,5gr (co stanowi ok.
    0,35%, więc mogło spokojnie przykryć narzut MC) - wieczorem zaś wróciło do kursu z
    rana.

    Porównując
    https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-suppor
    t/convert-currency.html
    do Cinkciarza stwierdzam, iż w tym drugim można kupić EUR jakieś 0,4
    grosza taniej.

> [...]
    rublach - duużo większy) więc płatność via euro kosztuje dwa razy drożej.

    Na stronie powyżej proponują teraz 1000 RUB za 13,81 EUR. Kurs
    dzisiejszy. I dziś EUR stoi po 4,368 (Cinkciarz) lub 4,3724 (średni
    stooq). Innymi słowy te 1000 RUB kosztuje 0,0603/0,0604. Tymczasem RUB
    można nabyć w Aliorze za 0,06.

    Chyba że się jedzie do strefy euro przez kraje z własną walutą - Czechy,
    Bałkany (do Grecji) - i potrzeba tylko na okazjonalne wydatki, wtedy nie
    warto się rozmieniać na drobne (pamiętam 48h jazdę

    Tu widzę pewien potencjał. Płacę kartą - nie zostają mi monety, które
    zazwyczaj są bezwartościowe w PL.

    > PS.: A zauważyliście, że IKA przestał zwiększać spready na noc? OIDP to kiedyś -
    jeszcze niedawno - tak robił. Oczywiście na dni wolne/weekendy nadal zwiększa.

    Nadal zwiększa - czasami także w ciągu dnia. Teraz na USD/PLN mam 1,71,
    podczas gdy standard przy dobrej płynności to 1,56.

  • 20. Data: 2019-08-14 21:13:53
    Od: Stiwi <s...@h...com>

    On Wednesday, August 14, 2019 at 6:35:17 PM UTC+2, Dawid Rutkowski wrote:
> [...]
    IKA wypłacić z bankomatu złotówki, np. raz na miesiąc (oczywiście jak ktoś chce, to

    Ja jestem sceptyczny to tych wszystkich tzw. EMI (E-Money Institution), wolę banki,
    zwłaszcza co chodzi o większe kwoty. Z EMI jest po prostu za dużo problemów, AML,
    potrafią blokować konta na wiele tygodni "weryfikując dane" i źródło dochodów. Poza
    tym większość z tych EMI, w tym N26, akceptuje przeważnie rezydentów EEA, a ja nim
    nie jestem. Najlepszy test tej wielowalutowej karty IKA byłaby fizyczna płatność poza
    Polską (najlepiej w strefie EUR), wtedy można potwierdzić czy karta faktycznie jest
    domyślnie jest widziana jako EUR, czy znajdą się terminale oferujące DCC na PLN. Do
    sprawdzenia zatem pozostaje jeszcze czy Euronet widzi tą kartę jako zagraniczną, czy
    też nie.