  • 71. Data: 2008-08-12 10:31:00
    Temat: Re: karta z autoryzacja pin
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > Ale bank uznajacy reklamacje owszem.

    Nope, bank (pomijajac transakcje "zelazkowe", dla ktorych jest
    acquirerem) w ogole nie ma zadnych "slipow" karcianych. Wszystko jest
    rozliczane elektronicznie, co najwyzej bank moze miec kopie slipow
    przy niektorych reklamacjach.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 72. Data: 2008-08-12 10:34:44
    Temat: Re: karta z autoryzacją pin
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@r...org> writes:

    > Transakcje wykonane przy użyciu pinu, który posiadacz karty komuś
    > udostępnił.
    > Jeśli wykażesz, że karta została sklonowana -- to chyba jednak trudne nie
    > jest

    Niby jak chcialbys to wykazac?
    Mozesz wykazac, ze karte mozna latwo sklonowac bez wiedzy klienta,
    owszem. Mozesz tez wykazac, ze mozna latwo poznac PIN (jesli jest
    uzywany) bez wiedzy klienta. Dodatkowo mozesz tez wykazac, ze PIN
    znany jest takze bankowi.

    Kwestia strony wystepujacej z roszczeniami. Niestety w Polsce chwilowo
    zawsze bedzie nia klient, bo bank moze latwo skorzystac z BTE i nie
    zawracac sobie glowy dowodami.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 73. Data: 2008-08-12 10:43:01
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 12 Sie, 12:28, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Ustawa, mam wrazenie, nie ogranicza czasu przed zastrzezeniem,
    > w czasie ktorego klient odpowiada za transakcje zgubiona karta do 150
    > euro?

    "Zwiększenie odpowiedzialności Banku - w przypadku utraty karty, Bank
    przejmuje odpowiedzialność za transakcje bez użycia PIN dokonane bez
    Twojej wiedzy i zgody, nawet do 72 godzin przed zgłoszeniem. Dotyczy
    to zarówno kart ze zdjęciem, jak i bez zdjęcia. Bank pokrywa w całości
    straty posiadacza karty wynikłe z nieautoryzowanego użycia."

    https://www.online.citibank.pl/page.do?content=k_cit
    ibank_silver&prID=10003014

    Podaje powyzsze, bo nie mam pojecia co wlasciwie chciales przekazac.
    Twoje pytanie jest dla mnie niezrozumiale w kontekscie dyskusji.

    > No jasne, nie wiem tylko co do czego mialoby one byc.

    > Zlodziej musialby byc jakims masochista. Podpis nie daje zadnej
    > ochrony, zapomnij o tym. Chyba ze raz na 100 lat i trzeba miec
    > szczescie jak w totolotku.

    Przeczytaj jeszcze raz cytowany wpis.

    > Jasne, sztabowi grafologow moze.

    A jednak podobno dziala.

  • 74. Data: 2008-08-12 10:44:51
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 12 Sie, 12:31, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > co najwyzej bank moze miec kopie slipow
    > przy niektorych reklamacjach.

    I o tym pisze.
    Dyskusja dotyczy zadje sie reklamacji...

  • 75. Data: 2008-08-12 10:47:26
    Od: krzysztofsf <k...@w...pl>

    On 12 Sie, 12:24, Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> wrote:

    > Wszystkie miedzynarodowe karty procesorowe sa hybrydowe.

    To gdzie sa te mityczne karty broniace klienta i banku, co do ktorych
    cie skomentowalem?
    Cytat ponizej.

  • 76. Data: 2008-08-12 10:58:37
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 12 Aug 2008 12:34:44 +0200, Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Niby jak chcialbys to wykazac?

    Jeśli transakcja bankomatowa/sklepowa będzie wykonana gdzieś daleko, a ja
    będę miał alibi w postaci 'nie podróżowałem', w dodatku jeszcze zdarzy
    się, że w tym samym czasie wykonałem transakcję swoją kartą, w swojej
    lokalizacji, to może to nasuwać wniosek, że jest fraud.

    ZTCP w GSMach jest aplikacja alarmowa, jeśli jeden numer równocześnie
    loguje się w dwóch różnych lokalizacjach. Ma to przeciwdziałać klonowaniu
    kart SIM.

    > Mozesz wykazac, ze karte mozna latwo sklonowac bez wiedzy klienta,
    > owszem. Mozesz tez wykazac, ze mozna latwo poznac PIN (jesli jest
    > uzywany) bez wiedzy klienta.

    I szczerze mówiąc zastanawiam się na ile w przypadku sporu sąd mógłby
    ocenić to jako naruszenie art. 355 par. 2 kc, co nasuwa wątpliwości co do
    odpowiedzialności dłużnika (posiadacza karty) ze względu na brak
    odpowiedzialność za tę okoliczność (art. 471 in fine kc).

    > Dodatkowo mozesz tez wykazac, ze PIN znany
    > jest takze bankowi.

    To miałoby sens wyłącznie w sytuacji, gdybym podejrzewał kogoś z banku o
    przeciek.

    BTE też nie jest pismem świętym. Nawet z tym da się walczyć.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd
    Lege Artis http://olgierd.bblog.pl

  • 77. Data: 2008-08-12 11:00:47
    Od: Olgierd <n...@r...org>

    Dnia Tue, 12 Aug 2008 03:43:01 -0700, krzysztofsf napisał(a):

> [...]
    > zarówno kart ze zdjęciem, jak i bez zdjęcia. Bank pokrywa w całości
    > straty posiadacza karty wynikłe z nieautoryzowanego użycia."

    Nawet dziś rano to czytałem, zdziwiony zmianą polityki Citi, który kiedyś
    pozwalał zamówić kartę dodatkową od razu ze zdjęciem i podpisem, a dziś
    mówią: najpierw zwykła, *po aktywacji* podrzucić zdjęcie i wzór podpisu,
    będzie bezpłatna wymiana.

    Wychodzi na to, że po aktywacji tej pierwszej najlepiej wywalić ją do
    kosza i czekać.

  • 78. Data: 2008-08-12 14:55:01
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Olgierd <n...@r...org> writes:

> [...]
    > się, że w tym samym czasie wykonałem transakcję swoją kartą, w swojej
    > lokalizacji, to może to nasuwać wniosek, że jest fraud.

    W takim szczegolnym przypadku, owszem, ale ogolnie tego sie wykazac
    nie da.

    > ZTCP w GSMach jest aplikacja alarmowa, jeśli jeden numer równocześnie
    > loguje się w dwóch różnych lokalizacjach.

    Ciekawe po co...

    > Ma to przeciwdziałać klonowaniu
    > kart SIM.

    ... biorac pod uwage, ze niektorzy operatorzy sami sprzedaja takie
    "klony".

    > To miałoby sens wyłącznie w sytuacji, gdybym podejrzewał kogoś z banku o
    > przeciek.

    Nie wiemy czy nie bylo przecieku, nie mozna zalozyc, ze na pewno winny
    jest klient.

    > BTE też nie jest pismem świętym. Nawet z tym da się walczyć.

    Ale inicjatywa niestety nalezy do klienta, bez BTE nalezalaby do
    banku.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 79. Data: 2008-08-12 15:10:38
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

> [...]
    >
    > Podaje powyzsze, bo nie mam pojecia co wlasciwie chciales przekazac.
    > Twoje pytanie jest dla mnie niezrozumiale w kontekscie dyskusji.

    No nie wiem, masz na mysli 150 euro (ktorego nie ma w Citi na 72
    godziny przed)? Napisalem o 150 euro przeciez.

    > Przeczytaj jeszcze raz cytowany wpis.

    Cytowany wpis nie wspomina o podpisach :-(
    Twierdzisz ze podpisy daja jakas ochrone?

    Moze chodzi raczej o to, ze zlodziej nie zna (i nie podaje) PINu?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 80. Data: 2008-08-12 15:12:13
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    krzysztofsf <k...@w...pl> writes:

    > To gdzie sa te mityczne karty broniace klienta i banku, co do ktorych
    > cie skomentowalem?

    Stary, ile razy mozna tlumaczyc to samo. Kto odpowiada za fraudy "bez
    chipu", wykonane karta hybrydowa?
    --
    Krzysztof Halasa