  • 11. Data: 2022-06-18 19:36:09
    Temat: Re: Wzory pism przeciwko bankom
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 18 czerwca 2022 o 13:53:30 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Czekam, aż na stronie P0 (lub choćby LSD) pojawią się wzory pism dla ludu.

    pisiory już nie starczają?
    Do razemów się zapisz, matematykę macie podobną.
    Bolszewików już niestety-stety nie można zaproponować.

  • 12. Data: 2022-06-18 19:49:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    sobota, 18 czerwca 2022 o 13:52:00 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Ty się schylasz po wszystko: uzasadnij, czy a jeśli tak to dlaczego zestawienie
    spłat (kredytu denominowanego) ma być podzielone na
    > część odsetkową i kapitałową (w zł).
    > Przykładowo gościu otrzymał 300 tys. zł jako ponoć równowartość 150 tys. franków (w
    zaokrągleniu 2 zł/franka).
    > Spłacił już fizycznie 350 tys. zł (czyli zostało mu jeszcze jakieś marne 250 tys.
    zł ;))
    > Z tych 350 tys. zł to 280 tys. można określić jako spłata kapitału, a 70 tys. jako
    spłata odsetek (no nie każdy bank daje Ci taki
    > jasny podział rat).
    > To spłacił te otrzymane 300 tys. zł z nawiązką (350 tys. zł), czy jeszcze nie
    spłacił (280 tys.).
    > Oczywiście powyższe zakładając unieważnienie umowy z uwagi na klauzule
    niedozwolone.
    > Składając z pozwem wniosek o wstrzymanie dalszych rat.

    Mam uzasadniać nieznaną tezę.

    Jak denominowany, to nie zostało mu 250k zł, tylko 54k franków.
    Więc i tak ma farta.
    A oddał o wiele mniej niż gdyby wziął w złotówkach.

    Jeśli zaś ten denominowany ma być unieważniony (tylko dlaczego?) to pozostaje
    wzajemne rozliczenie.
    We frankach będzie słabo dla klienta.
    Chyba że podniesiemy przedawnienie - wtedy bank nie dostanie nic, a klient może
    chcieć zwrotu rat za ostatnie 5 (? 10?) lat.

    HTH.
    Ale pamiętaj, że w denominowanym klient otrzymał franki.
    Dodatkowo umówił się z bankiem, że mu franki sprzeda, a bank przeleje złotówki ze
    sprzedaży do dewelopera czy sprzedającego.
    A we frankach mógł spłacać już od dawna.

    Hmm, jasny podział rat.
    W citku dla mojej pożyczki z ujemnym RRSO mam wyraźny podział rat - kapitał, odsetki,
    opłaty.
    Tzn. miałem, jak wypłacili, ale zaraz nadpłaciłem i się pochrzaniło, ale jeszcze
    wyświetlało - gorzej jest, jak minął termin pierwszej raty, teraz się nawet nie
    wyświetla.
    Dobrze, że widać całkowitą sumę do spłaty, codziennie 4 gr więcej.
    Ciekawe, czy jakbym zostawił 10zł to nic by się nie doliczało ;>

  • 13. Data: 2022-06-19 09:15:54
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie musisz wszędzie pierdzieć, wystarczy że zrobisz to w swoich wątkach o kartach ze
    sklejki.

    -----
    "Dawid Rutkowski" wrote in message
    ups.com...

  • 14. Data: 2022-06-19 09:17:19
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Nie zauważyłeś ostatniego orzecznictwa, m.in. SN którego sygnaturę wrzuciłem na
    grupę.

    -----

  • 15. Data: 2022-06-19 09:28:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    III CZP 40/22
    Skład 3 sędziów
    Data wpływu: 19 maja 2021 r.
    Data orzeczenia: 28 kwietnia 2022 r.

    Czy w świetle art. 3531 k.c. w zw. z art. 69 ust. 1 i 2 ustawy z 29.08.1997 r. -
    Prawo bankowe - w wersji sprzed nowelizacji ustawą
    z dn. 29.07.2011 r. o zmianie ustawy - Prawo bankowe oraz niektórych innych ustaw,
    zgodne z naturą stosunku prawnego kredytu
    indeksowanego do waluty obcej są zapisy umowy i stanowiącego jej część regulaminu, w
    których kredytodawca jest upoważniony do
    jednostronnego określenia kursu waluty (bez odniesienia do obiektywnych i
    weryfikowalnych kryteriów), która została wskazana, jako
    właściwa do wyliczenia wysokości zobowiązania kredytobiorcy oraz ustalenia wysokości
    poszczególnych rat kredytu i ich zaliczenia na
    poczet zobowiązania kredytowego?

    Uchwała Sądu Najwyższego z dnia 28 kwietnia 2022 r.:

    Sprzeczne z naturą stosunku prawnego kredytu indeksowanego do waluty obcej są
    postanowienia, w których kredytodawca jest upoważniony
    do jednostronnego oznaczenia kursu waluty właściwej do wyliczenia wysokości
    zobowiązania kredytobiorcy oraz ustalenia wysokości rat
    kredytu, jeżeli z treści stosunku prawnego nie wynikają obiektywne i weryfikowalne
    kryteria oznaczenia tego kursu. Postanowienia
    takie, jeśli spełniają kryteria uznania ich za niedozwolone postanowienia umowne, nie
    są nieważne, lecz nie wiążą konsumenta w
    rozumieniu art. 385(1) k.c.

    Zagadnienie prawne III CZP 40/22 było dotychczas zarejestrowane pod sygnaturą III CZP
    33/21.

    www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne_SN.asp
    x?ItemSID=1527-301f4741-66aa-4980-b9fa-873e90506a11&
    ListName=Zagadnienia_prawne&Rok=2021
    www.sn.pl/sprawy/SitePages/Zagadnienia_prawne_SN.asp
    x?ItemSID=1697-301f4741-66aa-4980-b9fa-873e90506a11&

  • 16. Data: 2022-06-19 10:53:31
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 19 czerwca 2022 o 09:17:21 UTC+2 ąćęłńóśźż napisał(a):
    > Nie zauważyłeś ostatniego orzecznictwa, m.in. SN którego sygnaturę wrzuciłem na
    grupę.

    To zdecyduj się, czy denominowany czy indeksowany.
    Tematy bowiem coraz bardziej się w orzecznictwie rozdzielają.
    I w sumie nic dziwnego, bo banki zauważyły to lata temu, zmieniając udzielanie
    indeksowanych na denominowane, choć mechanizm wynikowy był ten sam, a indeksowane
    były wygodniejsze przy wypłacaniu.

  • 17. Data: 2022-06-19 11:23:30
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

> [...]
    > Ty się schylasz po wszystko: uzasadnij, czy a jeśli tak to dlaczego zestawienie
    spłat (kredytu denominowanego) ma być podzielone na

    Teraz już jaśniej.
    Tylko że takie zestawienie z podziałem otrzymane od banku nie zda się na wiele, może
    jedynie po to, by mieć dowód, jakim kursem bank indeksował (i że w ogóle indeksował).

    Zestawienie - a dokładniej podział zapłaconych rat na część kapitałiwą i odsetową-
    bez indeksacji trzeba sobie samemu policzyć.
    Zapewne zakładając, że spłacasz kredyt złotówkowy oprocentowany podwójnie
    preferencyjnie libor + marża (tutaj druga preferencja, bo marże frankowe były niższe
    - ale wtedy było to tylko "preferencyjnie", bo wyrównywał spread).
    I dopiero wtedy wyjdzie, czy:

> [...]
    > jasny podział rat).
    > To spłacił te otrzymane 300 tys. zł z nawiązką (350 tys. zł), czy jeszcze nie

    Czyli sam policzysz, ile w spłatach było kapitału (i ile odsetek).
    Raczej nie z nawiązką, a na pewno nie tak dużą, bo jednak jakieś tam oprocentowanie
    było, nie sądzę, by załapał się na ujemne.

    > Oczywiście powyższe zakładając unieważnienie umowy z uwagi na klauzule
    niedozwolone.

    Do tego daleko - bo nawet te "niedozwolone postanowienia umowne" nie są nieważne, a
    tylko niewiążące.
    Chyba że sąd dojdzie do wniosku - ale w osobnej sprawie, z osobnym pytaniem do SN -
    że umowa kredytu indeksowanego z niewiążącą klauzulą indeksowania jest nieważna.
    Ale że na tym bank straci jeszcze bardziej, to pewnie nie - choć jeszcze zależy,
    czego w pozwie będzie chciał klient.

  • 18. Data: 2022-06-20 15:57:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    ąćęłńóśźż <...@...pl> writes:

    > O takiej, żeby postawienie przecinka zamiast średnika nie udupiło sprawy.
    > Ale widzę, że należycie do innej grupy: pl.biznes.jebanki

    Ah, to taki rodzaj "dziękuję". No cóż. W sumie to mnie jakoś bardzo nie
    zdziwiło.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 19. Data: 2022-06-20 18:07:31
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dostałeś już 10 zł za wycięcie karty ze sklejki?
    I nie makaronizuj.

    -----