  • Data: 2015-01-18 23:00:58
    Temat: Re: dobicie frankowców
    Od: S <a...@w...pl> szukaj wiadomości tego autora

    W dniu 2015-01-18 o 22:47, RobertS pisze:

    > to nie tak, odsetki są w CHF dużo niższe niż w PLN, mają na to wpływ
    > stopy % oraz marże kredytów

    Na tym polega problem. Ludzie kierują się wysokością raty, a nie
    całkowitą kwotą kredytu. Sądzę, że banki stosują ten chwyt marketingowy,
    by działać na psychikę klienta. Lepiej brzmi "1000zł rata co miesiąc"
    niż "dług ćwierć miliona". Zauważyłem podobne myślenie przy leasingu lub
    kredycie na auto. Wersja podstawowa auta i rata np. 1000zł, full wypas
    1200zł. Klient myśli - 200zł? Pikuś, dawać fulla. Gdyby jednak mu
    uświadomić, że te 200zł to 2400 rocznie czyli 12.000zł na 5 lat to już
    co innego.

    > problemem jest coś innego, rata jest wyrażona w CHF, dopiero po
    > przewalutowaniu na PLN okazuje się, że jest wysoka i kapitału (po
    > przeliczeniu na PLN) pozostało do spłaty dużo

    I to jest kolejny kruczek. Bank wcale nie zapłacił CHF za mieszkanie.
    Developer wcale nie dostał CHF. Klient wcale nie zarabia w CHF i nie
    spłacał w CHF (wiem, że dopiero od pewnego czasu można - po licznych
    bojach o to zresztą, bo bank jeszcze na spreadzie kasował). Zatem
    formalnie nigdzie nie widzę tego użycia CHF. To tylko pewien punkt
    odniesienia. Wystarczyło go zmienić.

    > niedogodność polega na tym, że większości mieszkań kupionych na kredyt w
    > CHF nie da się obecnie sprzedać, kapitał większy niż wartość mieszkania

    Prawda, że niewielka ta "niedogodność"? ;-)

    --
    Pozdrawiam