  • Data: 2022-01-19 15:52:00
    Temat: Re: co z to Polsko?
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> szukaj wiadomości tego autora

    "J.F" <j...@p...onet.pl> writes:

    > No ale bilans byl w miare wyrownany.
    > To kurs byl zły?

    Czy zły to nie wiem. Natomiast zaniżony - jasne.

    > Gdzies na to sie naklada, ze sporo zachodnich przedsiebiorcow
    > inwestowalo w Polsce.

    No tak - właśnie m.in. (głównie?) dlatego.

    > Czyli musieli przelac waluty, kupic za nie działki, budynki ...
    > maszyny to raczej z zachodu, a po latach chcieli zysk z inwestycji
    > odbierac ... w walucie oczywiscie.

    Po latach? Teraz wszystko jest bardziej mobilne, zysk jest szybciej.
    Przy czym oczywiście należy oddzielić realny zysk od księgowego
    i podatkowego.

    > No ale inflacja - ceny towarow maja rosnac.
    > Byc moze tylko krajowych, importowanych nie.

    Importowane zależą od kursu, który zależy od inflacji, stóp
    procentowych, szybkości druku itd. To jest kwestia trochę metafizyczna.
    Bezpośrednio ceny towarów importowanych wzrosną (bez zmiany kursu) tylko
    o tyle, o ile wzrosła część przypadająca na krajowe koszty (importu,
    dystrybucji, detalu, czy co tam trzeba).

    > Kurs skakal, a ceny importowanych towarow w sklepach niekoniecznie.

    Jest pewna inercja, kurs nie skakał zasadniczo.
    Może być także element konkurencji z produkcją krajową i/lub
    z różnych obszarów walutowych (np. $ vs euro).

    > No i kwestia czy importowane nie stana sie tansze/konkurencyjne.

    Jest to prawdopodobne, ale to sprzyja osłabieniu złotówki. Aczkolwiek
    jeśli już wcześniej (jak teraz) jest osłabiona, to może tak nie
    zadziałać.

    > Tak czy inaczej, wysokie odsetki będą ich kusic.

    Nie jeśli złotówka będzie się osłabiać.
    Ale to jest nieco bardziej skomplikowane, jest tu więcej czynników.
    W szczególności przez wiele lat takim była wysokość zadłużenia
    zagranicznego (denominowanego głównie w euro i dolarach). Teraz niestety
    ("niestety" dla społeczeństwa) dużo większe znaczenie ma dług
    denominowany w złotych.
    --
    Krzysztof Hałasa