  • Data: 2022-01-17 16:16:52
    Temat: Re: co z to Polsko?
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl> szukaj wiadomości tego autora

    On Mon, 17 Jan 2022 15:40:32 +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    > Różnie to było. Kursy walut odpowiadały cenom towarów, ale to raczej
    > działa w drugą stronę. Bardziej istotne jest to, że ceny towarów
    > (i np. pracy) polskich były znacznie niższe. Teraz - także są niższe.

    No ale bilans byl w miare wyrownany.
    To kurs byl zły?

    Gdzies na to sie naklada, ze sporo zachodnich przedsiebiorcow
    inwestowalo w Polsce.
    Czyli musieli przelac waluty, kupic za nie działki, budynki ...
    maszyny to raczej z zachodu, a po latach chcieli zysk z inwestycji
    odbierac ... w walucie oczywiscie.

    > Zależy które. Towary z zagranicy, generalnie, będą kosztować tyle, ile
    > kosztują - przeliczone z euro itd.

    No ale inflacja - ceny towarow maja rosnac.
    Byc moze tylko krajowych, importowanych nie.

    > Tzn. w ogóle trochę pewnie wzrosną,
    > bo nie będzie tańszej konkurencji, inne koszty pójdą w górę. Ale nie
    > będzie wzrostu * N.

    Co bylo pare razy widac.
    Kurs skakal, a ceny importowanych towarow w sklepach niekoniecznie.

    > Towary wytwarzane w Polsce, w szczególności te blisko granicy
    > opłacalności, pójdą w górę.

    Maja wzrosnąc, skoro zakladamy inflacje :-)

    No i kwestia czy importowane nie stana sie tansze/konkurencyjne.
    Ostatnio np kupuje w Kauflandzie mieso z Niemiec.
    Cena ... w miare normalna, podobna do dawnej.
    Wyboru nawet nie mam, bo wieprzowina tylko niemiecka.

    > Ale znacznie mniejsza, zwłaszcza realna.

    Kiedys tak.
    A teraz pandemia i tarcze.

    > Tylko jeśli odsetki będą na tyle duże, że pokonają ryzyko + ew.
    > systematyczną zmianę kursów.

    Tak czy inaczej, wysokie odsetki będą ich kusic.

    J.