    From: Szymon <...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Stopy procentowe a kursy walut
    Date: Thu, 16 Sep 2021 12:59:09 +0200
    <613a5174$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <sheufm$jsf$1@gioia.aioe.org>
    <613dba8d$0$505$65785112@news.neostrada.pl>
    <613de58d$0$508$65785112@news.neostrada.pl> <shkraa$u5o$1@gioia.aioe.org>
    <m...@p...waw.pl> <shlcn6$1dng$1@gioia.aioe.org>
    <m...@p...waw.pl> <shpsg8$1fkc$1@gioia.aioe.org>
    <m...@p...waw.pl> <1...@4...net>
    <shso3a$emj$1@gioia.aioe.org> <sht53k$s5q$1$PiotrGalka@news.chmurka.net>
    <1gmky8a7mi1pk.kdujh1uheqxl$.dlg@40tude.net>
    <shv01l$gm0$1@gioia.aioe.org>
    <1...@g...com>

    > No właśnie, to mnie do dziś zastanawia - dlaczego przestali?

    W uzasadnieniu decyzji o porzuceniu sztywnego kursu euro SNB napisał:
    ,,Minimalny kurs wymiany został wprowadzony w okresie nadzwyczajnego
    przewartościowania franka i ekstremalnie wysokiej niepewności na rynkach
    finansowych. Ten nadzwyczajny i tymczasowy środek miał na celu ochronę
    szwajcarskiej gospodarki. Chociaż kurs franka wciąż jest wysoki,
    przewartościowanie się zmniejszyło."

    > Na pewno nie było to "Szwajcarzy już nie mieli co robić z tym euro" - bo w czym
    problem?

    W gospodarce. Jeśli frank byłby silny, eksport miałby problem. Więc
    osłabiali. Uznali, że nie warto dalej.

    > Integer w komputerach okazał się za mały?

    CHF był traktowany jako bezpieczna przystań. Czyli... skupowany. Jego
    wartość rosła. Poprzez destabilizację przestał być kupowany i w efekcie
    kurs urealnił się, bowiem jest wyceniany przez rynek.

    > Przecież franków mogą sobie wygenerować ile tylko chcą - więc co za problem wciąż
    kupować
    > za nie euro i po prostu je mieć? Bo wygląda na to, ze bezkosztowo uzyskiwali cel -
    osłabienie franka,
    > który sam z siebie chciał być coraz mocniejszy.

    Mogliby mieć dużo EUR na przykład, ale zbyt wiele to też potężne straty
    dla banku centralnego. Trochę jak u nas - jeśli poszło z 4,35 na 4,65 to
    NBP wygenerował zysk. Ale gdyby spadło to masz stratę.

    > Ale przestali, więc zapewne była jakaś przyczyna.

    Sądzę, że międzynarodowa. Powiedzmy, że kupowali EUR. Świadomość, że
    kurs EUR/CHF nie spadnie poniżej 1,20 daje gigantyczne możliwości
    spekulacyjne. Wystarczy, że odchyli się nieco (np. do 1,21) i miliardy
    idą w pozycje krótkie. SNB zasypuje do 1,20 i tak w koło Macieju. Do
    tego różnica w stopach EBC/SNB powoduje, iż na krótkiej SWAP był
    dodatni. Wreszcie... UE może drukować radośnie - jak już nie będzie komu
    kupić to Szwajcar kupi... W efekcie... zastanów się kto tę całą hecę
    finansuje w ostatecznym rozliczeniu...

    > Skończyli się chętni na franka po 1,20 euro i chcieli tańszego?
    > Czy też taki dodruk ma jednak skutki uboczne?

    Zbyt duży kapitał jest zagrożeniem dla gospodarki. Niedawno szacowano
    rezerwy Chin na 4 bln $. Podobno zmniejszyli do 3. Mając taki kapitał -
    pytanie kto ma problem: Chiny czy USA? Kto może na kurs $ znacząco wpłynąć?