    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Date: Tue, 16 Aug 2016 05:18:43 -0700 (PDT)
    Subject: Re: Kwitek dla klienta, kwitek dla sklepu...
    From: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    > Teoretycznie powinno to być możliwe, z tym że nie widzę w tym wielkiego
    > sensu.

    Poczytałem trochę o tym, dlaczego u wielkiego brata tak robią - wniosek taki, że za
    dużo trzebaby zainwestować w infrastrukturę do sprawdzania PINu online. Nie wiem,
    dlaczego mają jakiś problem z PINem off-line - akurat w modelu akceptacji kart, jaki
    mają w USA, pasuje idealnie.
    Tam bowiem autoryzuje się wszystkie transakcje - tzn. wygląda to w ten sposób, że nie
    ma autoryzacji, przeciągasz kartę i momentalnie zabierasz zakupy, nie musisz czekać
    na zakończenie komunikacji z bankiem.
    Blacklisty kart zastrzeżonych są offline'owe.
    A do tego banki mają systemy analizy transakcji wykrywające skradzione, niezgłoszone
    karty - albo skopiowane.

    > Teoretycznie terminale, którymi posługuje się żywy sprzedawca, nie
    > powinny tak być skonfigurowane. Karta chip&sign -> kwit z miejscem na
    > podpis.
    > Natomiast terminale "bezobsługowe" normalnie odrzucą taką kartę (chyba
    > że np. będzie to terminal bezpinowy i bezpodpisowy).

    Tylko że właśnie kasy tzw. "samoobsługowe" w marketach w PL są takim pośrednim
    rozwiązaniem - niby skanujesz i płacisz sam, ale jakaś osoba z obsługi jest - np.
    jedna na 6 kas (choć np. w auchan 2 na 4 kasy - a kasy tak odwalone że dajcie spokój)
    - i sytuację z wymaganiem podpisu mogłaby od biedy obsłużyć.

    > Bo co tu weryfikować. Podpis to nie jest potwierdzenie tożsamości, tylko
    > potwierdzenie, że klient przeprowadził transakcję.

    Po to na karcie jest "authorized signature" (inna sprawa, czy ktoś je "authorize")
    żeby było podpis z czym porównać - a póki co raczej robi to tylko człowiek - chyba że
    te terminale wysyłają te podpisy do porównania do banku - ew. porównują lokalnie ze
    wzorem podpisu zapisanym na karcie.
    PIN się przecież weryfikuje.
    Więc po co komu podpis, którego się nie sprawdza ? Równie dobrze mogłoby go nie być.

    > Oj tam, zaraz ubezpieczenie. Tzn. tak też może być, ale tak normalnie,
    > to po prostu fraudów nie jest dużo, i sklep wrzuca je ew. w koszty
    > i tyle.
    >
    > A potem zdjęcie "tych klientów nie obsługujemy", policja, itd.

    To co, fotografują każdego klienta, który płaci ?

    @witek - a jakie to masz te wielke problemy w sklepach w PL z podpisywaniem kwitków ?
    Ja nie podpisywałem chyba od 10 lat, ale chyba średni staż pracy w handlu jest chyba
    większy ? Czy nie ?