    From: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: Frankowicze
    <s...@p...org>
    <d...@g...com>
    <s...@p...org>
    <c...@g...com>
    <s...@p...org>
    <a...@g...com>
    <s...@p...org> <m...@p...waw.pl>
    <1...@4...net> <m...@p...waw.pl>
    <s6c1wkkkrw5b$.1804z4ejn2u83.dlg@40tude.net>
    Date: Thu, 06 May 2021 20:35:36 +0200

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > No coz - byl stosowny zapis w prawie bankowym ...

    Tzn. jaki?

    > ale sady uznaly, ze
    > swoboda umow jest wazniejsza i moze byc taka indeksacja.

    Szczerze mówiąc argument o swobodzie umów do mnie trafia.
    Nie wiem tylko po co dokładnie potrzebna była ta indeksacja bankowi -
    ale nie wątpię, że była (wydawała mu się wtedy) przydatna.

    > Np. sad uzna, ze kredyt indeksowany to kredyt denominowany :-)

    Też bym tak uznał.

    > albo ze klienta nabito w dwa kontrakty walutowe :-)

    To raczej po bandzie, aczkolwiek chcącemu nie dzieje się krzywda - to są
    główne warunki umowy.

    > albo nawet ze suma sie nie zmienia, tylko zgodnie z umowa - aby dzis
    > splacic pozostale z poczatkowych 200k zl, to trzeba wplacic 400k.

    A to to nie wiem. Brzmi podejrzanie raczej.

    > No nie wiem - wtedy warunki musialy byc zachecajace, aby klienci brali
    > :-)

    Pewnie tak. W porównaniu do innych kredytów z tamtego okresu, ale nie do
    obecnych czasów. W tym problem głównie chyba?

    > A tu widzisz - niekoniecznie, bo powinien pan przyniesc YYYY PLN,
    > zgodne z umowa :-) A wczoraj Prezes zatwierdzil spread 50% :-)

    Dlatego uważałem, że ew. zmuszanie do spłaty w walucie innej niż waluta
    kredytu wykraczało już poza normalne granice akceptowalności. A jak
    można spłacić w walucie kredytu, to prezes może sobie ustalać dowolny
    spread.

    Jakby umowa zawierała zapis, że dodatkowo prowizja, płatna w każdej
    racie, będzie wynosić 10%, to nie byłoby problemu. Ale opłata za
    przewalutowanie, w niewiadomej wysokości - zwłaszcza w wyższej niż
    typowo stosowana przez dany bank podczas zawierania umowy - to jest
    chwyt poniżej pasa.

    > Mechanizm byl znany, ale znow szczegoly drobnym druczkiem istotne.
    > Bank ustala kurs ... to moze dowolny ustalic.

    Owszem. Ale ustawa zlikwidowała (po X latach dopiero) ten problem, więc
    to teraz sprawa dla historyków.
    --
    Krzysztof Hałasa