eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseGrupypl.biznes.bankiPhishing obok nas.Phishing obok nas.
  • Path: news-archive.icm.edu.pl!news.icm.edu.pl!news.chmurka.net!.POSTED.apn-31-0-75-14
    7.dynamic.gprs.plus.pl!ProBook-SW!drutkow1
    From: Dawid Andrzej Rutkowski <d...@w...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Phishing obok nas.
    Date: Sat, 17 May 2025 15:34:08 +0200
    Organization: news.chmurka.net
    Message-ID: <alpine.LNX.2.11.2505171519500.2345@ProBook-SW>
    MIME-Version: 1.0
    Content-Type: TEXT/PLAIN; format=flowed; charset=ISO-8859-2
    Content-Transfer-Encoding: QUOTED-PRINTABLE
    Injection-Info: news.chmurka.net; posting-account="drutkow1";
    posting-host="apn-31-0-75-147.dynamic.gprs.plus.pl:31.0.75.147";
    logging-data="28176";
    mail-complaints-to="abuse-news.(at).chmurka.net"
    User-Agent: Alpine 2.11 (LNX 23 2013-08-11)
    Cancel-Lock: sha1:bFhrPFYnWaTcyckamPvnAh8401s=
    sha256:lXjbmqAYv6/6AacSLtRkI8r70oLL/SFxRZl0O7jcQJY=
    sha1:87fHnaOqUb7itFhyYMI0u35i6ig=
    sha256:gSnHH2xuzUqeT09rxbBsDF7Heg6SPUVpbrubpKlbFos=
    X-X-Sender: drutkow1@ProBook-SW
    Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.biznes.banki:672575
    [ ukryj nagłówki ]

    Z phishingiem to trochę jak z covidem, "nas to nie dotyczy", a pociski
    padają całkiem blisko.
    W sumie w covidzie wujka (90 lat) cudem uratowali, ale za to zmarł
    niespodziewanie dozorca w przedszkolu synka...
    Więc poradników "co robić żeby nie dać się cyberprzestęcom" mamy do
    porzygu, linki w każdym mailu z olx czy innych takich, na stronach
    logowania banków - ale co z tego, jak się komuś włączy "tunelowanie
    poznawcze".
    Szczegółów publicznie opisywać nie będę, ale normalnie jak się czyta to,
    co było na whatsappie, SMSy, historię telefonów czy przegląda linki z
    maili, to wszystko aż krzyczy "k5, phishing!" - ale co z tego, w Smoleńsku
    też wszystko krzyczało, a nikt nie usłyszał.
    No, na szczęście żona jednak mimo wszystko usłyszała coś - bo w Smoleńsku
    zabrało np. "k5, przecież mówiliśmy wcześniej, że tam jest dziura przed
    lotniskiem, do góry!" (choć tak "do góry" to też może być kiepsko, raz
    jeden samolot wpadł do Atlantyku dlatego, że podczas spadania z 10k metrów
    na zero drugi pilot ciągle trzymał wolant do siebie - i ani on, ani dwóch
    innych pilotów w kabinie tego nie zauważyło, tylko ciągle się dziwili,
    dlaczego wartość na wysokościomierzu się ciągle zmniejsza - a nic na
    zewnątrz nie widzieli, bo były albo mega chmury albo noc, a byli nad
    Atlantykiem, a nie nad Europą) - więc choć udało się im zaufać
    przeglądarkę, zalogować się i zlecić przelew, to już nie dali rady go
    autoryzować.
    Ale byli dosyć skromni, albo działali w ciemno, bo przelew tylko na 500zł,
    i na szczęście nie skorzystali z "oferty dla ciebie" na kredyty...
    Próbowali też aktywować sobie apkę, ale żonę przestraszył robo-automat
    santandera wykorzystywany do tej czynności (choć te łobuzy pisały
    bezczelnie "teraz zadzwoni taki jakby robot").

    Nie ma to jak telefonowanie po 23 do banku z załatwianiem takiej sprawy,
    naprawdę rewela, nic nie musisz czekać, obsługa kompetentna i niezmęczona.

    Oprócz tego "przyjemność" zmieniania haseł we wszystkich pozostałych
    bankach, co pozwala na zlokalizowanie nędzników - np. żubra, w którym do
    zmiany hasła nie trzeba żadnego dodatkowego potwierdzenia.

    W poniedziałek test - za radą pana z infolinii idziemy do oddziału
    santandera, żeby zmienili żonie numer klienta.
    Bo choć logowała się aliasem (czyli dawnym loginem deutsche bank)
    to lepiej dmuchać na zimne - choć w sumie jeszcze nie przebadałem, czy w
    santanderze po zalogowaniu można gdzieś znaleźć identyfikator klienta
    (ale np. w takim inteligo wyświetlany jest od razu).
    Ciekawe czy taka zmiana naprawdę jest możliwa.

Podziel się

Poleć ten post znajomemu poleć

Wydrukuj ten post drukuj


Następne wpisy z tego wątku

Najnowsze wątki z tej grupy


Najnowsze wątki

Szukaj w grupach

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1