  • 1. Data: 2011-12-27 08:14:28
    Temat: Odwrócona hipoteka - Nie dajmy się oszustom!!!
    Od: z <z...@g...pl>

    http://banki.wp.pl/kat,121354,title,Emeryci-graja-w-
    rosyjska-ruletke-Czy-odwrocona-hipoteka-to-zmieni,wi
    d,14104638,wiadomosc.html

    Dawno mi się tak mocno scyzoryk nie otwierał

  • 2. Data: 2011-12-27 08:50:56
    Temat: Re: Odwrócona hipoteka - Nie dajmy się oszustom!!!
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (27.12.2011 09:14), z wrote:
    > http://banki.wp.pl/kat,121354,title,Emeryci-graja-w-
    rosyjska-ruletke-Czy-odwrocona-hipoteka-to-zmieni,wi
    d,14104638,wiadomosc.html

    > Dawno mi się tak mocno scyzoryk nie otwierał

    W artykule jest trochę przekłamane. Z moich pobieżnych wyliczeń, wynika
    że renta by się wspomnianej p. Władysławie "opłacała", gdyby żyła
    jeszcze 26 lat, a więc raptem 9 lat więcej niż oczekiwana długość życia
    (17 lat).

    Liczyłem to przez porównanie sytuacji, kiedy bank/fundusz wrzuciłby te
    397zł na lokatę oprocentowaną WIBOR3+1% na ileśtam lat, tak żeby na
    koniec lokaty uzyskać 300 tys zł.

    Więc owszem, "trochę" zarabiają na staruszce, ale mowa o tym że
    musiałaby żyć 128 lat żeby się jej zwróciło to dowód na brak
    umiejętności liczenia przez autora artykułu.

    p. m.

  • 3. Data: 2011-12-27 10:46:19
    Od: "brum" <s...@n...berdyczow>

    > Więc owszem, "trochę" zarabiają na staruszce, ale mowa o tym że musiałaby
    > żyć 128 lat żeby się jej zwróciło to dowód na brak umiejętności liczenia
    > przez autora artykułu.

    przeciez nie chodzi o to, zeby sie "zwrocilo"
    oferta nie jest dla kazdego, tylko dla tych, ktorzy maja nieruchomosc, a nie
    maja co z nia zrobic po smierci
    jesli mam zostawic spadek urzedasom, pardon, skarbowi panstwa, to wole
    dostac za dom 1/3 wartosci i zyc sobie spokojnie w tym domu

  • 4. Data: 2011-12-27 11:13:47
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (27.12.2011 11:46), brum wrote:

    > przeciez nie chodzi o to, zeby sie "zwrocilo"
    > oferta nie jest dla kazdego, tylko dla tych, ktorzy maja nieruchomosc, a nie
    > maja co z nia zrobic po smierci

    Cóż, mogą zrobić coś jeszcze za życia. Chodziło mi jednak o "drobną"
    nieścisłość w artykule.

    > jesli mam zostawic spadek urzedasom, pardon, skarbowi panstwa, to wole
    > dostac za dom 1/3 wartosci i zyc sobie spokojnie w tym domu

    Sądzę że niewielu jest takich, którzy na złośc Skarbowi Państwa lekką
    ręką machną na 200tys zł.

    p. m.

  • 5. Data: 2011-12-27 11:35:15
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-12-27 09:50, mvoicem pisze:
> [...]
    > że renta by się wspomnianej p. Władysławie "opłacała", gdyby żyła
    > jeszcze 26 lat, a więc raptem 9 lat więcej niż oczekiwana długość życia

    A skąd taki wniosek? Mieszkanie warte 300 tysięcy spłaci się rentą po
    397zł po 63 latach.

    > Liczyłem to przez porównanie sytuacji, kiedy bank/fundusz wrzuciłby te
    > 397zł na lokatę oprocentowaną WIBOR3+1% na ileśtam lat, tak żeby na
    > koniec lokaty uzyskać 300 tys zł.

    Błąd - fundusz staje się od razu właścicielem nieruchomości, zatem
    należy liczyć to dokładnie odwrotnie - za ile staruszka powinna sprzedać
    mieszkanie warte 300 tysięcy, kiedy zapłata będzie dokonywana w ratach
    miesięcznych.

    Jak Bóg da, że wierzyłaby w jeszcze 30-letnie życie, wówczas sama rata
    kapitału powinna wynieść ponad 800zł, nie licząc odsetek.

    > Więc owszem, "trochę" zarabiają na staruszce, ale mowa o tym że
    > musiałaby żyć 128 lat żeby się jej zwróciło to dowód na brak
    > umiejętności liczenia przez autora artykułu.

    Lub nie przez niego :)

    --
    Liwiusz

  • 6. Data: 2011-12-27 12:48:12
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (27.12.2011 12:35), Liwiusz wrote:
    rosyjska-ruletke-Czy-odwrocona-hipoteka-to-zmieni,wi
    d,14104638,wiadomosc.html

    > A skąd taki wniosek?

    Openofficowskie =FV(5.99%/12;26*12;397); Aż sprawdziłem czy użyłem
    właściwej funkcji i policzyłem na piechotę.

    No i jak nic, 26 letnie wkładanie na lokaty 397zł, na 5.99%, z
    kapitalizacją miesięczną daje 296.5 tys zł.

    > Mieszkanie warte 300 tysięcy spłaci się rentą po
    > 397zł po 63 latach.

    A skąd znowu ten wniosek?

    > Błąd - fundusz staje się od razu właścicielem nieruchomości,

    Co z tego że fundusz będzie od razu właścicielem nieruchomości, skoro
    może tą nieruchomością dysponować dopiero po śmierci staruszki?

    > zatem
    > należy liczyć to dokładnie odwrotnie - za ile staruszka powinna sprzedać
    > mieszkanie warte 300 tysięcy, kiedy zapłata będzie dokonywana w ratach
    > miesięcznych.

    Jeżeli z tej strony patrzeć - jak sądzisz, ile może być warte mieszkanie
    z prawem dożywotniego mieszkania obecnego lokatora?

    p. m.

  • 7. Data: 2011-12-27 13:09:28
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    W dniu 2011-12-27 09:14, z pisze:
    > http://banki.wp.pl/kat,121354,title,Emeryci-graja-w-
    rosyjska-ruletke-Czy-odwrocona-hipoteka-to-zmieni,wi
    d,14104638,wiadomosc.html

    > Dawno mi się tak mocno scyzoryk nie otwierał

    "Bo wasze sa ulice a nasze kamienice "

  • 8. Data: 2011-12-27 13:12:13
    Od: Liwiusz <l...@b...tego.poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-12-27 13:48, mvoicem pisze:

    > Openofficowskie =FV(5.99%/12;26*12;397); Aż sprawdziłem czy użyłem
    > właściwej funkcji i policzyłem na piechotę.
    >
    > No i jak nic, 26 letnie wkładanie na lokaty 397zł, na 5.99%, z
    > kapitalizacją miesięczną daje 296.5 tys zł.

    To jeszcze wyjaśnij jak można dziś kupić mieszkanie, następnie przez 26
    lat wpłacać sobie pieniądze na swoją lokatę i dopiero wówczas przekazać
    pieniądze sprzedającemu.

    Przecież tak nie działa odwrócona hipoteka (przynajmniej na razie).

    Fundusz TERAZ kupuje mieszkanie warte 300 tysięcy i płaci niewielkie
    raty, praktycznie bez odsetek, a statystycznie zapłaci ledwie z połowę
    kapitału.

    > A skąd znowu ten wniosek?

    Z kalkulatora ;) Jeśli sprzedam mieszkanie i kupujący zobowiąże się do
    spłat miesięcznych po 397zł, to zakładając, że mieszkanie jest warte 300
    tysięcy, powinien spłacać przez 63 lata. Odsetek nie liczę, a
    powinienem, prawda? Zatem okres kredytowania będzie ze 2 razy dłuższy.

    Ale bądźmy łaskawi - jako że jest dożywocie, to odsetki sprzedawca daruje.

    > Co z tego że fundusz będzie od razu właścicielem nieruchomości, skoro
    > może tą nieruchomością dysponować dopiero po śmierci staruszki?

    Ależ może dysponować wcześniej - np. zaciągać pod nią kredyty.

    > Jeżeli z tej strony patrzeć - jak sądzisz, ile może być warte mieszkanie
    > z prawem dożywotniego mieszkania obecnego lokatora?

    Już sam fakt, że w oczekiwanej długości życia fundusz spłaci sam
    kapitał, jest dla funduszu bardzo korzystną transakcją. Dla
    sprzedającego - niekoniecznie...

    To, że ktoś może żyć dłużej niż statystycznie nie ma tutaj żadnego
    znaczenia. Statystycznie - ktoś będzie żył dłużej, ktoś krócej, summa
    summarum zakładamy, że każdy będzie żył tyle samo.

    Ale w obecnych realiach mamy oferty o wiele mniej korzystne dla
    sprzedającego.

    --
    Liwiusz

  • 9. Data: 2011-12-27 13:44:24
    Od: mvoicem <m...@g...com>

    (27.12.2011 14:12), Liwiusz wrote:

    > To jeszcze wyjaśnij jak można dziś kupić mieszkanie, następnie przez 26
    > lat wpłacać sobie pieniądze na swoją lokatę i dopiero wówczas przekazać
    > pieniądze sprzedającemu.

    Nie to miałem na myśli.

    Miałem na myśli to, że z punktu widzenia funduszu, alternatywą do
    zainwestowania w odwróconą hipotekę p. Władysławy, jest odkładanie tej
    samej kwoty na lokatach.

    Jeżeliby rata miała być tak jak mówisz 800zł, to po 26 latach miałbym z
    lokat 597 tys zł. Więc nie opłaca mi się inwestować w p. Władysławę z
    której będę miał 300 tys. Taką ratę owszem, mogę zaoferować, ale za
    mieszkanie warte 597 tys.

    (Przy założeniu że jej oczekiwana długość życia to 26 lat, które to
    założenie jest błędne, ale my nie o tym).

> [...]
    >
    > Fundusz TERAZ kupuje mieszkanie warte 300 tysięcy i płaci niewielkie
    > raty, praktycznie bez odsetek, a statystycznie zapłaci ledwie z połowę

    Ja nie twierdzę że deal który fundusz zaoferował p. Władysławie jest dla
    niej korzystny. Ale znowu nie popadajmy w przesadę, 26 lat to nie 128
    jak wyliczył "redaktor portalu".

    Przy założeniu że statystycznie p. Władysława będzie żyła 17 lat, a ja
    jestem altruistą który chce zarobić tyle zarobiłby na lokacie, ona tego
    mieszkania nie zdewastuje i nie będę miał problemu z eksmitowaniem jej
    wnuków które w międzyczasie zamieszkają - zaoferowałbym jej kwotę 855zł/mc

    Jakbym miał mniej altruistyczne podejście, to nie wiem ... nie mam
    doświadczenia w szacowaniu ryzyka w/w typu, najprawdopodobniej to by
    było sporo więcej niż 400zł, ale także raczej sporo mniej niż 800zł.

> [...]
    > tysięcy, powinien spłacać przez 63 lata. Odsetek nie liczę, a
    > powinienem, prawda? Zatem okres kredytowania będzie ze 2 razy dłuższy.

    Ale ty nie licz odwróconej hipoteki kalkulatorem do kredytu
    hipotecznego. Takie liczenie ma sens, jeżeli od razu wchodzisz w
    posiadanie tego mieszkania (czyli np. możesz je sprzedać, wynając, mieć
    z niego jakiś pozytek).

    > Ale bądźmy łaskawi - jako że jest dożywocie, to odsetki sprzedawca daruje.

    > Ależ może dysponować wcześniej - np. zaciągać pod nią kredyty.

    Nędznie widzę możliwość zaciągnięcia kredytu pod mieszkanie z dożywociem.

    > Już sam fakt, że w oczekiwanej długości życia fundusz spłaci sam
    > kapitał, jest dla funduszu bardzo korzystną transakcją.

    Porównaj to z innymi metodami inwestycji (patrz moje wyliczenia dot.
    lokaty).

> [...]
    > summarum zakładamy, że każdy będzie żył tyle samo.
    >
    > Ale w obecnych realiach mamy oferty o wiele mniej korzystne dla

    Nie twierdziłem że jest inaczej.

    Z drugiej strony, oferty muszą być nieco mniej korzystne niż jakby
    rozpatrywać

    p. m.

  • 10. Data: 2011-12-27 14:00:59
    Od: Zenek <t...@p...pl>

    26 lat czyli pani wiesia dostanie 26x12x350 zeta =109 200zl czyli 1/3
    wartosci mieszkania ktore za 26 lat bedzie warte 500 tysiecy. Dodatkowo
    cala te pozyczke wrzucamy w koszta czyli czynsz za to mieszkanie.

    Jakas lokata da ci taki zysk ?