  • 21. Data: 2021-06-01 11:21:21
    Temat: Re: Mail z Citi: Wyłączenie kodów SMS dla potwierdzania transakcji internetowych kartą
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 31 maja 2021 o 21:55:02 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Aha. Oczywiście sprawdzając (w telefonie) wszelkie certyfikaty, i czy
    > w ogóle adres na pewno jest adresem banku. Za każdym razem, w dzień,
    > w nocy, w poniedziałek rano i zawsze. Zamawiając pizzę za 31,99 setny
    > raz także.
    > Tylko po co korzystać z tej metody? Wystarczy użyć karty innego banku.

    Dla nas to oczywiste, ale jednak zdecydowana większość klientów citka ma tylko kartę
    citka (no chyba że to tacy klienci, o których mi opowiadała pani z punktu bnpp,
    którzy w promo wzięli KK z 10k limitu, wszystko wydali a teraz spłacają tylko kwoty
    minimalne - no ale tacy to tych KK citkowych raczej nie używają, bo nie za bardzo
    mogą).

    Zaś w telefonie - dodajesz kartę citka do google pay (chyba że masz visę - ale tutaj
    citek zadba, żebyś miał działąjący w google pay MC, wymieniając Ci go samemu, bez
    pytania i żadnego poinformowania o tym, że visa przestanie za miesiąc działać - echh,
    gdyby nie to, że mam dwie inne visy platinum to bym specjalnie do citkowej visy
    wrócił) i masz święty spokój i wygodę - no chyba że okaże się, że jednak zbyt
    wygodnie i przypadkowo zapłacisz za coś, czego nie chcesz ;>
    Chyba że mamy ostry przypadek google'ofobii i/lub aplle'ofobii.

    Pozostaje więc kupowanie na komputerze - z jednej strony łatwiejsze, bo certyfikaty i
    adres itp. już paranoidalnie opanowane - ale z drugiej trzeba przepisać link z SMSa,
    co na telefonie nie jest potrzebne - i bardzo jestem ciekawy, jak długie będą te
    linki ;>
    Choć w sumie na komputerze też chyba można mieć google pay - ale tego jeszcze nie
    testowałem - próbował ktoś czy jednak mi się tylko zdaje (jakoś w żadnym sklepie "na
    komputerze" opcji google pay nie widziałem).

    > Albo ktoś to jakoś kompletnie inaczej napisał, albo to jest bez sensu.

    Hmm, ale jako to "inaczej napisał"?

  • 22. Data: 2021-06-01 11:27:58
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    (ja jeszcze tego nie widziałem na oczy, ale żona mówiła, że miała taką sytuację)

    > Porównując z aliorem i ich e-PINem to z jednej strony jest to strasznie głupie -
    PINu do transakcji CP nie powinno się w taki sposób używać - ale z drugiej strony
    jest to jakaś realizacja wymagania "czegoś, co klient wie" - bo w sumie jestem
    ciekawy, jakie było tąpnięcie IO w aliorze i ile awantur (a pewnie było, dodzwonić
    się na infolinię nie było łatwo), jak ten e-PIN wprowadzili ;>
    > W citku padaka będzie jeszcze większa - więc można obstawiać, czy się z tego
    wycofają, czy rzeczywiście detal olali - za miesiąc się przekonamy.

    Jak na razie się cieszę bo wydaje mi się, że ten temat mnie nie dotyczy
    (o ile dobrze zrozumiałem co się zmienia :) ).
    P.G.

  • 23. Data: 2021-06-01 12:03:41
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 1 czerwca 2021 o 11:27:59 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

> [...]
    > >
    > Jak na razie się cieszę bo wydaje mi się, że ten temat mnie nie dotyczy
    > (o ile dobrze zrozumiałem co się zmienia :) ).

    Jeśli nie płacicie KK citka "w internecie" (nie licząc płatności za pomocą goog/apple
    pay) to wydawałoby się, że nie dotyczy - ale...
    Właśnie dostałem kolejny mail w tym temacie od citka:
    "Drogi Kliencie,

    zauważyliśmy, że swoją ostatnią operację w Citibank(R) Online zatwierdziłeś kodem SMS
    lub korzystając z Dwuetapowej autoryzacji.

    Przypominamy, że już wkrótce zmieni się sposób potwierdzania Twoich transakcji
    internetowych. Główną metodą uwierzytelniania będzie tzw. Autoryzacja Mobilna przy
    wykorzystaniu aplikacji mobilnej Citi Mobile(R). Zmiany te wynikają z europejskiej
    Dyrektywy PSD2."

    Co prawda rzadko coś w citkowym ST zatwierdzam - zwykle jest to dostęp do historii
    ponad 90 dni (bo tak kretyńsko mają zrobioną historię, że się to samo włącza - nie
    mówiąc o tym, że w historii podają salda wzięte z sufitu, bo na koniec dnia sortują
    operacje w taki sposób, że najpierw są wpływy a potem obciążenia) - ale nie podoba mi
    się to, bo nawet nie wiem, jakie będą alternatywy tej "głównej metody".
    Choć jak pytałem, to napisali, że bez zgody metody autoryzacji nie zmienią - ale kto
    ich tam wie, skoro potrafią bez zgody wymienić KK z visa na MC...

  • 24. Data: 2021-06-01 17:33:07
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Jeśli nie płacicie KK citka "w internecie" (nie licząc płatności za pomocą
    goog/apple pay) to wydawałoby się, że nie dotyczy - ale...

    Jak na razie używam praktycznie wyłącznie m-transferu.

> [...]
    wykorzystaniu aplikacji mobilnej Citi Mobile(R). Zmiany te wynikają z europejskiej

    Też taki niedawno dostałem, ale uznałem, że skoro użyli słowa 'główna'
    to znaczy, że nie jedyna - czyli coś normalnego chyba zostanie.

    > Co prawda rzadko coś w citkowym ST zatwierdzam

    SMS Citka z wczoraj:
    ".... Operacja: Autoryzacja aktywności w bankowości internetowej Kod:
    xxxxxx Pamiętaj aby NIKOMU nie udostępniać kodu!"
    Dlatego wyiksowałem :)

    Czy oni tam są myślący, czy nie?
    Jak ja czytając ten SMS mam być pewien, że chodzi o tę operację którą ja
    robię, a nie tę inną, którą ktoś, być może, właśnie robi za mnie?
    A potem jakbym w takiej sytuacji wpisał ten kod to powiedzą: - przecież
    było napisane, że nie podawać nikomu.

    Ręce człowiekowi opadają.
    P.G.

  • 25. Data: 2021-06-01 18:10:59
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 1 czerwca 2021 o 17:33:06 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

    goog/apple pay) to wydawałoby się, że nie dotyczy - ale...
    > Jak na razie używam praktycznie wyłącznie m-transferu.

    O, to tuczysz mBąka, 2% biorą od transakcji. Ciekawe, że to jeszcze działa, myślałem,
    że sprzedawcy powyłaczali, ale widać zostawili, bo mało kto używa - ale jednak używa,
    więc po co wkurzać?

> [...]
    > robię, a nie tę inną, którą ktoś, być może, właśnie robi za mnie?
    > A potem jakbym w takiej sytuacji wpisał ten kod to powiedzą: - przecież

    Kurtałka, dowcipne naprawdę by było, gdyby nie było debilne.
    A co chciałeś zatwierdzić, gdy takiego SMSa wysłali?

    Zaś co do udostępniania tajnych kodów - ostatnio dostałem w santander od pani do ręki
    PIN w kopercie - do karty dodatkowej. Użytkownika ze mną nie było. Też dowcipne.
    Pytam, czy to na pewno dobrze - a pani, ze tak, bo już PINów pocztą nie wysyłają dla
    bezpieczeństwa.
    No niby to moja karta, więc i PIN mogę dostać - dziwne tylko, że nie mogę tej karty
    np. aktywować na infolinii - ale np. spokojnie mógłbym w bankomacie, bo przecież PIN
    mam.
    A najbardziej "dowcipne" było jednak to, że do użytkownika PIN jednak przyszedł
    pocztą - i to ten zadziałał.

  • 26. Data: 2021-06-01 18:53:23
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > O, to tuczysz mBąka, 2% biorą od transakcji.

    Nie wiedziałem, że szybkie płatności kosztują sprzedawcę więcej niż inne
    formy.

    To (m-transfer) chyba była pierwsza taka możliwość więc się
    przyzwyczaiłem. Jak trafiam na szybkie płatności to widzę tam coraz
    więcej różnych banków, ale nie wiem, czy któryś inny pozwala płacić w
    ten sposób z KK.
    Jakoś się nie przekonałem do podawania gdzieś komuś danych mojej karty.

    > Ciekawe, że to jeszcze działa, myślałem, że sprzedawcy powyłaczali, > ale widać
    zostawili, bo mało kto używa - ale jednak używa, więc po co
    wkurzać?

    Natknąłem się raz niedawno, że nie było można wybrać szybkich przelewów,
    ale ja bardzo mało kupuję w necie więc moje obserwacje mają się nijak do
    statystyki.

    > Kurtałka, dowcipne naprawdę by było, gdyby nie było debilne.
    > A co chciałeś zatwierdzić, gdy takiego SMSa wysłali?

    Jak zaczynałem cytować tego SMSa to właśnie się zastanawiałem co ja
    takiego wczoraj robiłem i nie od razu skojarzyłem.
    W Citku miałem zdefiniowanych (kiedyś na początku) 3 odbiorców.
    Wczoraj dodałem 4-go więc to chyba to. Wszędzie odbiorcą jestem ja, nie
    wiem czy to ma dla nich jakieś znaczenie.
    Potem jak wysyłałem przelew to już nie musiałem go potwierdzać.

    Według mnie w sms powinna być informacja, że dodaję nowego odbiorcę i
    np, że konto nr NN,....,NNNN.

> [...]
    mam.
    > A najbardziej "dowcipne" było jednak to, że do użytkownika PIN jednak przyszedł

    Znaczy, że ten co Ty dostałeś nie działał a on dostał inny, który działał?
    Czy coś źle zrozumiałem?
    P.G.

  • 27. Data: 2021-06-01 23:23:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Dawid Rutkowski <d...@w...pl> writes:

> [...]
    > wygodnie i przypadkowo zapłacisz za coś, czego nie chcesz ;>
    > Chyba że mamy ostry przypadek google'ofobii i/lub aplle'ofobii.

    Co ma do tego googlofobia? Wystarczy instynkt samozachowawczy.
    Po co miałbym używać jakiegoś google paya - co miałbym z tego mieć?

    > Pozostaje więc kupowanie na komputerze - z jednej strony łatwiejsze,
    > bo certyfikaty i adres itp. już paranoidalnie opanowane

    tzn. co - za każdym razem sprawdzasz (_w_wersji_minimum_) czy na pewno
    wszedłeś na stronę banku (a nie tylko podobnie wyglądającą i o podobnym
    adresie)? Sprawdzasz szczegóły certyfikatu? Wiesz, że to ostatnie może
    się zmienić w dowolnej chwili (w typowych okolicznościach)?

    Musisz też "bezgranicznie" ufać telefonowi (czy co to tam jest).

    > - ale z
    > drugiej trzeba przepisać link z SMSa, co na telefonie nie jest
    > potrzebne - i bardzo jestem ciekawy, jak długie będą te linki ;>

    Wydaje się to zaporowym pomysłem.

    > Hmm, ale jako to "inaczej napisał"?

    W sensie "to ma zupełnie inaczej działać".

    No nie wiem. Jasne jest, że z tego się nie strzela, ani to rocket
    surgery, ale jednak jak już ktoś poprawia coś w bezpieczeństwie -
    czegokolwiek - to może nie powinien wprowadzać rozwiązań, które są
    z definicji bardziej niebezpieczne. Ale może to kwestia opisu tylko.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 28. Data: 2021-06-02 09:56:49
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 1 czerwca 2021 o 23:23:49 UTC+2 Krzysztof Halasa napisał(a):

    > Co ma do tego googlofobia? Wystarczy instynkt samozachowawczy.
    > Po co miałbym używać jakiegoś google paya - co miałbym z tego mieć?

    Wygodę w płaceniu kartą przez net - przy zachowaniu bezpieczeństwa - no chyba że ktoś
    właśnie ma google'ofobię i uważa, że podawanie danych karty google'owi jest
    niebezpieczne.
    A że ta wygoda i bezpieczeństwo są naprawdę duże to pokazuje przykład paypala - z
    którego sprzedaży (i sukcesu) Musk miał kasę na założenie spacex i tesli.
    google pay niczym się nie różni - no, może tym, że na telefonie/tablecie jeszcze
    wygodniej tym płacić niż paypalem.

> [...]
    > adresie)? Sprawdzasz szczegóły certyfikatu? Wiesz, że to ostatnie może
    > się zmienić w dowolnej chwili (w typowych okolicznościach)?

    Nigdy nie sprawdzam.

    > Musisz też "bezgranicznie" ufać telefonowi (czy co to tam jest).

    Bez przesady, że aż bezgranicznie - do sumy 50 euro.

    > Wydaje się to zaporowym pomysłem.

    I pewnie takie miało być - zatrudnili jakiegoś debila z wbitym w łeb hasłem "apka
    uber alles".

> [...]
    > czegokolwiek - to może nie powinien wprowadzać rozwiązań, które są
    > z definicji bardziej niebezpieczne. Ale może to kwestia opisu tylko.

    To PSD2 powoli zaczyna być takim wk*jącym wytrychem jak RODO - debile i kłamcy
    próbują tym wszystko uzasadnić. A niestety jedynym sposobem na to jest dokładne
    zapoznanie się z tymi dyrektywami i wynikającymi z nich ustawami - inaczej można dać
    się oszukać.
    Cóż, nie ma przymusu korzystania z citka i citek też nie ma obowiązku świadczenia
    usług detalicznych - ale w sumie należałoby ich nieco pogromić, bo jeśli świadczą, to
    mają świadczyć zgodnie z prawem UE i polskim, a nie robić sobie z klientów jaja.

  • 29. Data: 2021-06-02 10:17:12
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 1 czerwca 2021 o 18:53:22 UTC+2 Piotr Gałka napisał(a):

    > Nie wiedziałem, że szybkie płatności kosztują sprzedawcę więcej niż inne
    > formy.

    Nie tyle szybkie płatności co właśnie mTransfer.
    Dla pewności musiałbym do TOiP zajrzeć - ale przez wiele, wiele lat było to właśnie
    2%.
    Nie wiem, ile brały (bo pewnie trudno napisać w tej samej skali "biorą" - blik
    przejął prawie całkowicie klientów, którzy wcześniej korzystali z "szybkich
    przelewów") bluemedia czy przelewy24 - ale nie sądzę, że aż tyle.

> [...]
    > przyzwyczaiłem. Jak trafiam na szybkie płatności to widzę tam coraz
    > więcej różnych banków, ale nie wiem, czy któryś inny pozwala płacić w

    Z KK to chyba żaden - ale pewnie właśnie dlatego mTransfer jest tak drogi.

    > Jakoś się nie przekonałem do podawania gdzieś komuś danych mojej karty.

    Hmm, a nie przeszkadza Ci, że robisz to podczas każdej płatności w terminalu - tzn.
    podajesz pełne dane karty sklepowi?
    A po to też jest np. google pay - podajesz dane karty tylko google'owi, a do sklepów
    idą dane karty "wirtualnej".

> [...]
    > Natknąłem się raz niedawno, że nie było można wybrać szybkich przelewów,
    > ale ja bardzo mało kupuję w necie więc moje obserwacje mają się nijak do

    To musiał być albo jakiś bardzo mały albo bardzo duży sklep.

> [...]
    > Potem jak wysyłałem przelew to już nie musiałem go potwierdzać.
    >
    > Według mnie w sms powinna być informacja, że dodaję nowego odbiorcę i

    Jak najbardziej, tak jest we wszystkich cywilizowanych bankach.
    Albo to jakaś tymczasowa sprawa albo rzeczywiście detal odpuszczają.

> [...]

    przecież PIN mam.
    > Znaczy, że ten co Ty dostałeś nie działał a on dostał inny, który działał?

    Dobrze zrozumiałeś.
    Tzn. to, że ten, który ja dostałem, nie działał, wynika tylko pośrednio z tego, że
    ten drugi działał.
    Oczywiście żeby było jeszcze dowcipniej, to ten PIN pocztą przyszedł dzień później
    niż karta. Dobrze, że użytkownik nie śpieszył się z aktywacją, bo jeszcze bankomat
    połknąłby kartę...
    A żeby nie robić losowania, to próbowałem to w banku wyjaśnić - ale jedyną
    informacją, jaką mogłem uzyskać, było to, że aktualny PIN został wydany 12 maja. Jako
    że w banku byłem 11 maja to postanowiliśmy zacząć próby od tego "pocztowego".

  • 30. Data: 2021-06-02 12:13:45
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Nie tyle szybkie płatności co właśnie mTransfer.
    > Dla pewności musiałbym do TOiP zajrzeć - ale przez wiele, wiele lat było to właśnie
    2%.

    Wydawało mi się, że w TOiP są tylko informacje na styku ja - bank.
    Ale w sumie pewnie są też jakieś TOiP dla drugiej strony (nigdy nie
    szukałem).
    Myślałem, że takie kwestie jak prowizje mTransfer to są w jakichś
    umowach (nie całkiem jawnych) a nie w TOiP.

> [...]
    przejął prawie całkowicie klientów, którzy wcześniej korzystali z "szybkich
    przelewów") bluemedia czy przelewy24 - ale nie sądzę, że aż tyle.

    O bliku wiem tylko tyle, że obiło mi się o uszy i jakoś jest związane z
    telefonami.

    Czyli jak gdzieś wybrałbym płatność blik to dostanę na telefon jakiś kod
    do wpisania na stronie sprzedawcy (czy stronie kogoś obsługującego dla
    niego płatności blik).
    Dobrze to sobie wyobrażam?

    > Hmm, a nie przeszkadza Ci, że robisz to podczas każdej płatności w terminalu - tzn.
    podajesz pełne dane karty sklepowi?

    Nie całkiem pełne bo bez tego kodu CCV (czy jak on tam się nazywa) a o
    ile rozumiem to przy płatnościach internetowych mam go podać i wtedy
    ktoś ma już komplet, który mógłby podać dalej płacąc w internecie moją
    kartą.
    Dane które trafiają do terminala (tak przynajmniej mi się wydaje) nie są
    do tego wystarczające.

    > A po to też jest np. google pay - podajesz dane karty tylko google'owi, a do
    sklepów idą dane karty "wirtualnej".

    Nie wiem jak działa google pay.

    > Jak najbardziej, tak jest we wszystkich cywilizowanych bankach.
    > Albo to jakaś tymczasowa sprawa albo rzeczywiście detal odpuszczają.

    Się zastanawiam, czy marnować czas i pisać im w poczcie wewnętrznej, że
    sobie lecą.
    P.G.