  • 1. Data: 2021-05-23 18:38:09
    Temat: Dlaczego progresja podatkowa jest uznawana niejako za normę?
    Od: Mateusz Bogusz <m...@o...pl>

    Dlaczego w większości świata progresje podatkową uznaje się za normę?
    Bynajmniej nie chce argumentować za degresją. Ale skoro tak wielu mówi
    że "podatki powinny być m.in. sprawiedliwe" to dlaczego podatek liniowy
    nie jest normą dla większości?

    --
    Pozdrawiam,
    Mateusz Bogusz

  • 2. Data: 2021-05-23 18:58:07
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ponieważ to bogaci ustalają wynagrodzenia i dla biednych i dla siebie, a z ich
    egoizmu wynika rozkład tych wynagrodzeń - system
    podatkowy nieco to naprawia (daleko niedoskonale).
    Wyobraź sobie, że każdy człowiek potrzebuje kwotę X do miesięcznego przeżycia i
    pozostawiamy mu ją nieopodatkowaną (bo inaczej nie
    przeżyje) - już z samej matematyki wyniknie progresja.

    -----

  • 3. Data: 2021-05-23 20:42:20
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    Igrasz z siłami wszechświata zadając pytania na poziomie mechaniki
    kwantowej ;-)

    Bo tępemu motłochowi przez wiele lat lewicowa propaganda wbijała to do
    głowy że redystrybucja i opiekuńcze państwo to droga szczęśliwości.
    Trzeba teraz mozolnie ODKRĘCAĆ. To może potrwać.

  • 4. Data: 2021-05-23 22:05:40
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> writes:

> [...]
    > Bynajmniej nie chce argumentować za degresją. Ale skoro tak wielu mówi
    > że "podatki powinny być m.in. sprawiedliwe" to dlaczego podatek

    Od jakiegoś czasu przebija się teoria, że o ile do pewnego poziomu,
    zarobki zależą, od pracowitości/wykształcenia/itp, o tyle powyżej dużo
    zależy od szczęścia i jako takie nie musi podlegać aż takiej
    ochronie. (Czy multimilioner faktycznie jest 100razy bardziej
    inteligentny lub wykształcony od innych?, czy pracuje 100 razy więcej niż
    ja? Raczej nie.)
    Przy czym IMO ta granica jest dużo wyżej niż nasz nędzny próg podatkowy.
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 5. Data: 2021-05-23 22:10:31
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Mateusz Bogusz <m...@o...pl> writes:

> [...]
    > Bynajmniej nie chce argumentować za degresją. Ale skoro tak wielu mówi
    > że "podatki powinny być m.in. sprawiedliwe" to dlaczego podatek

    Podatki są ustalane w takiej wysokości, by stanowiły łącznie jak
    największą sumę. Dalsze zwiększanie stawek podatkowych powoduje
    (przynajmniej w teorii) zmniejszenie przychodów podatkowych poprzez
    ucieczkę ludzi w szarą strefę, emigrację itd. W wersji ekstremalnej
    zamieszki i rewolucje.
    Podobnie zmniejszenie stawek powoduje zmniejszenie przychodów - system
    powinien być "dostrojony" na maksimum przychodów.

    Nie wiem skąd pomysł że podatki miałyby być sprawiedliwe. Tego typu
    kryteria nie są brane w takich przypadkach pod uwagę.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 6. Data: 2021-05-23 22:19:46
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Kamil Jońca <k...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > zarobki zależą, od pracowitości/wykształcenia/itp, o tyle powyżej dużo
    > zależy od szczęścia i jako takie nie musi podlegać aż takiej

    Teoria? A to nie jest oczywiste?

    > (Czy multimilioner faktycznie jest 100razy bardziej
    > inteligentny lub wykształcony od innych?, czy pracuje 100 razy więcej niż
    > ja? Raczej nie.)

    Oczywiste jest, że nie. Ale multimilionerzy, przynajmniej potencjalnie,
    są różnego rodzaju. Są tacy, którzy wszystko zdobyli uczciwie sami, bez
    niczyjej pomocy. Są tacy, którzy dorobili się nieuczciwie. Są też tacy,
    którzy dostali wszystko na talerzu (np. w spadku), a dodatkowo znaczną
    część zdążyli już zaprzepaścić. Oczywiście to są wersje czarno - białe,
    w praktyce będziemy mieć pewnie różne rodzaje szarości.

    Z tym, że porównywanie "dobrobytu" nie jest takie oczywiste.
    Samo przeliczenie na wspólną walutę nie wystarczy. To tak trochę jak
    porównywanie szczęścia.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 7. Data: 2021-05-24 05:59:42
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Teoria? A to nie jest oczywiste?
    Porozmawiaj z dowolnym wyznawcą Korwina.

    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 8. Data: 2021-05-24 06:03:39
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl> writes:

    > Teoria? A to nie jest oczywiste?

    Poza tym dlaczego miałoby to być oczywiste?
    Pisząc "zaczęło się przebijać" miałem na myśli to, że zaczęły się
    pojawiać badania uwzglęniające różnej maści korelacje statystyczne na
    ten temat. Że nie jest to wynik "ktoś sobie siadł, popatrzył w sufit i
    napisał"
    KJ

    --
    http://wolnelektury.pl/wesprzyj/teraz/

  • 9. Data: 2021-05-24 07:21:26
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu niedziela-23-maja-2021 o 22:05, Kamil Jońca pisze:
    > o tyle powyżej dużo
    > zależy od szczęścia i jako takie nie musi podlegać aż takiej
    > ochronie.

    To jeszcze nie powód aby przywalić mu większymi podatkami od dochodu.

    Spokojnie można sobie wyobrazić w dzisiejszych czasach zbieranie podatku
    od przychodu aby opodatkować w końcu korporacje.

    Wystarczyłoby na "opiekę" nawet bardzo opiekuńczego państwa ;-)

  • 10. Data: 2021-05-24 07:51:13
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    _Master_ <M...@...pl> writes:

    > To jeszcze nie powód aby przywalić mu większymi podatkami od dochodu.

    To jest bardzo dobry powod.

    > Spokojnie można sobie wyobrazić w dzisiejszych czasach zbieranie
    > podatku od przychodu aby opodatkować w końcu korporacje.

    To jest akurat rzecz wtorna.

    KJ