    From: "J.F" <j...@p...onet.pl>
    Subject: Re: Jak powstaje WIBOR?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <d...@g...com>
    Date: Mon, 18 Jul 2022 12:31:42 +0200

    On Sun, 17 Jul 2022 08:14:32 -0700 (PDT), Dawid Rutkowski wrote:

    > Ostatnio żadna.
    > Choć obecna sytuacja pokazuje, że wibor to naprawdę koszt pieniądza.
    > Bo dla banku kosztem nie jest inflacja (ma ją gdzieś, to klienci tracą), a to, ile
    musi dać na lokacie.
    > Lokaty obecnie max. 6%, wibor 7%, inflacja oficjalna 15%.

    Tylko pamietaj ze Wibor to wskaznik po ktorym banki NIE pożyczaja
    sobie pieniedzy. Pożyczki miedzybankowe sa IMHO bardzo rzadkie (*).

    > Oczywiście 6% dają banki na musiku, te z nadpłynością (i/lub
    > bezczelnością ;) robią z klientów jeszcze większych frajerów.

    No wlasnie - jedne 6%, inne 1% albo zero - to co to za rynek.

    A gdzies tam sa jeszcze bony pieniezne NBP, ktore wydają mi sie
    obecnie glownym sposobem sciagania (chwilowego) nadmiaru pieniadza z
    rynku.
    No i w sumie to w zasadzie jest pożyczka międzybankowa (*), tylko
    dziwna bardzo :-)

    A stopy ... nie wiem - WIBOR, czy bardziej jakas stopa NBP jest tu
    wiodąca ...

    > Ten "wgospodarce" z linku Mateusza.
    > Nie nabierz się, tak samo na "gazetę bankową" - najpierw sprawdź wydawcę.

    To?
    https://wgospodarce.pl/redakcja

    Na razie nic mi nie mowi.

    Choc regulamin prowadzi do "wpolityce", "Sieci" itp.

    > Ciekawe czy się kiedyś wkurzą i przywalą karę jak za Turów czy izbę dyscyplinarną.
    > Tylko problem w konstytucji niestety :(
    > A w Chorwacji od stycznia euro.
    > Z jakim stażem w UE? Nawet jeszcze w strefie schengen nie są.
    > Bułgaria też podobno niedługo.

    Jesli o nas chodzi, to podobno ciagle nie spelniamy kryteriow.
    I nie wiadomo - rzad nie chce, to nie spelniamy, czy naprawde nie
    spelniamy, i czy nas moga ukarac za powolne dochodzenie.

    A te kryteria to co? Stabilnos kursu i maly deficyt budzetowy?

    > To w końcu będzie sprawiedliwie, każdy zapłaci ten sam %.
    > Tyle że po 30%, a nie po19%.
    > PL to ciekawy kraj, gdize ludzie nie mają pojęcia, ile podatków płacą.

    Masz na mysli Nowy Ład, czy bardziej ogolnie?
    Ogolnie, to ciekawe czy w innych krajach wiedzą ..

    > I nie wiedzą, że wcale nie mają do wyboru dwóch systemów (a teraz ten drugi ma
    drugie wydanie na drugą połowę roku) i zapłacą wg korzystniejszego, tylko jedynie
    zaliczki są póki co pobierane wg korzystniejszego, a potem trzeba będzie dopłacić.
    > Ale wtedy może być już po wyborach.
    > To podobnie jak z prądem i 12-miesięcznym cyklem rozliczeniowym - taniej, ale można
    się na dopłatę nadziać...

    J.