  • 1. Data: 2010-05-31 07:48:11
    Temat: [Euronet] ciekawostka
    Od: Filip <f...@N...gazeta.pl>

    Dziś z rana miałem chwilę wolną na zabawy z bankami i taki jest efekt:

    22/05 wypłaciłem kartą 1500 PLN z bankomatu Euronetu. Założyła się
    blokada na koncie i wszystko w porządku. Dziś loguję się do banku,
    blokady nie ma, środków nie pobrano z konta.

    Telefon do banku, grzeczny konsultant wyjaśnił, że blokada wygasła. Na
    moje pytanie co dalej, pan potwierdził, że jeśli kiedyś przyjdzie
    obciążenie od Euronetu, to oni obciążą konto i jeśli skutkiem będzie
    debet niedopuszczalny to i tak reklamacja nie przysługuje, bo moim
    obowiązkiem jest zapewnić środki (ciekaw jestem, czy gdybym wypłacał
    20000 to też bym musiał takie środki trzymać na koncie bieżącym).
    Następnie zasugerował złożenie reklamacji w Euronecie.

    Zadzwoniłem do Euronetu, gdzie uzyskałem informację, że w ich systemach
    transakcja jest zakończona sukcesem i wszytko jest rozliczone.

    Słowem nikt ode mnie nie chce pieniędzy, ale jak sobie przypomni o ich
    pobraniu to moja odpowiedzialność żeby w wybranym przez banki momencie
    środki były na koncie (obciążenie pewnie przyjdzie "znienacka"). Blokady
    na poczet czegoś takiego w koncie sam nie mogę założyć.

  • 2. Data: 2010-05-31 08:00:59
    Temat: Re: [Euronet] ciekawostka
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Filip wrote:
> [...]
    > blokada na koncie i wszystko w porządku. Dziś loguję się do banku,
    > blokady nie ma, środków nie pobrano z konta.

    No to co.
    1500 zł wypłaciłeś i nawet jeśli jeszcze sa na twoim koncie to już nie
    są twoje. Więc nie ruszaj.

    > Telefon do banku, grzeczny konsultant wyjaśnił, że blokada wygasła.

    Blokada nie jest obowiązkowym elementem transakcji i w ogóle jej nie
    musi być.

> [...]
    > obciążenie od Euronetu, to oni obciążą konto i jeśli skutkiem będzie
    > debet niedopuszczalny to i tak reklamacja nie przysługuje, bo moim

    dobrze ci wytłumaczył.

    (ciekaw jestem, czy gdybym wypłacał
    > 20000 to też bym musiał takie środki trzymać na koncie bieżącym).

    oczywiście.
    Twoim zadaniem jest pilnowanie rzeczywistego salda na rachunku.
    To nie jest zadanie banku.
    Jeśli wypłacisz ponad to co masz, będziesz miał ujemne saldo.
    Tłumaczenie, że bank pozwolił jest bez sensu, bo nic banku do
    "zabraniania" wypłacania nie zobowiązuje.

    > Następnie zasugerował złożenie reklamacji w Euronecie.
    Głupie. Po co?

    > Słowem nikt ode mnie nie chce pieniędzy, ale jak sobie przypomni o ich
    > pobraniu to moja odpowiedzialność żeby w wybranym przez banki momencie
    > środki były na koncie (obciążenie pewnie przyjdzie "znienacka").

    Oczywiście.

    > Blokady
    > na poczet czegoś takiego w koncie sam nie mogę założyć.

    Załóż sobie w głowie, albo na kartce, skoro bank takiego narzędzia nie
    dostarcza.

  • 3. Data: 2010-05-31 08:33:52
    Od: zly <b...@N...fm>

    Dnia Mon, 31 May 2010 03:00:59 -0500, witek napisał(a):

    > Twoim zadaniem jest pilnowanie rzeczywistego salda na rachunku.
    > To nie jest zadanie banku.

    A ty znowu swoje. Przecież to zadaniem banku jest sprawna obsługa systemu,
    a nie jego.

    > Jeśli wypłacisz ponad to co masz, będziesz miał ujemne saldo.
    > Tłumaczenie, że bank pozwolił jest bez sensu, bo nic banku do
    > "zabraniania" wypłacania nie zobowiązuje.

    Czyli jak zlecę wypłatę 10mln zł, to bank mi wypłaci, bo nic go nie
    zobowiązuje do tego by mi nie wypłacać?

    --
    marcin

  • 4. Data: 2010-05-31 08:54:26
    Od: Filip <f...@N...gazeta.pl>

    W dniu 2010-05-31 10:00, witek pisze:

    > No to co.
    > 1500 zł wypłaciłeś i nawet jeśli jeszcze sa na twoim koncie to już nie
    > są twoje. Więc nie ruszaj.

    Nie kwestionuję tego.

    > dobrze ci wytłumaczył.
    Tego też nie podważam.

    > (ciekaw jestem, czy gdybym wypłacał
    >
    > oczywiście.
    I jest oczywistą oczywistością, że jeśli w ciągu najbliższych powiedzmy
    sześciu miesięcy kiedy w każdej chwili może przyjść obciążenie ktoś
    dokonałby fraudu na koncie i te środki by wyparowały to ja bym musiał
    się tłumaczyć dlaczego tych środków nie ma i dlaczego jest debet
    niedopuszczalny. Taka oczywista oczywistość naszych banków.

> [...]
    > Tłumaczenie, że bank pozwolił jest bez sensu, bo nic banku do
    > "zabraniania" wypłacania nie zobowiązuje.

    Nigdzie nie przedstawiłem takiego tłumaczenia.

    > Głupie. Po co?
    Może nie stosuj od razu kwantyfikatorów emocjonalnych. Po to, że według
    banku ta transakcja się nie odbyła - kilkakrotnie pytano mnie, czy
    bankomat na pewno wypłacił pieniędzy.

    \>> Słowem nikt ode mnie nie chce pieniędzy, ale jak sobie przypomni o ich

    > Oczywiście.

    Oczywistą oczywistością jest to, że według dwóch stron transakcji
    wszystko jest okay - tzn. dla banku transakcja się nie odbyła, a Euronet
    twierdził, że dostał pieniądze i to ja mam pilnować, żeby był porządek.

    > Załóż sobie w głowie, albo na kartce, skoro bank takiego narzędzia nie
    > dostarcza.

    Widzisz, problem polega na tym, że w tej chwili zakłócone jest działanie
    mechanizmu bilansującego w tym koncie, które jest skonfigurowane w ten
    sposób, że bank co wieczór wyrównuje stan konta do kwoty 2000 PLN
    różnice pobierając/ przelewając na konto oszczędnościowe.
    Ergo, zamiast mieć komfort psychiczny, że mam na koncie bieżącym 2000
    pln na codzienne wydatki mam tylko 500, bo muszę pamiętać, że w każdej
    chwili ktoś może z tego konta pobrać 1500.
    Wróćmy do przykładu z wypłatą 20000 - w takiej sytuacji prawie na pewno
    dorobiłbym się debetu niedozwolonego, bo każdego dnia o północy bank
    pozostawiałby na koncie bieżącym 2000 PLN resztę przelewając na
    oszczędnościowy. Ja, aby debetu się nie dorobić musiałbym codziennie
    rano przelewać z powrotem na konto bieżące 18000 PLN, bo może ktoś
    wreszcie pobierze pieniądze z konta.
    Nadal uważasz, że ja jako klient jestem w sytuacji, w jakiej powinienem być?

  • 5. Data: 2010-05-31 09:48:04
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-05-31 10:54, Filip wrote:

> [...]
    > wreszcie pobierze pieniądze z konta.
    > Nadal uważasz, że ja jako klient jestem w sytuacji, w jakiej powinienem

    IMHO szukasz problemu tam gdzie go nie ma.

    Jeśli potrafisz automatycznie ustawiać limity na kwotę n to zgaduję, że
    bez problemu ustawisz je na kwotę n+1500 albo n+20000 (jak w Twoim
    przykładzie).

    Piotrek

  • 6. Data: 2010-05-31 09:51:43
    Od: Ranger <n...@f...pl>

    Filip pisze:
> [...]

    a tak z ciekawości, o jakim "banku" rozmawiamy?

    Pzdr
    Ranger

  • 7. Data: 2010-05-31 09:56:34
    Od: Filip <f...@N...gazeta.pl>

    W dniu 2010-05-31 11:48, Piotrek pisze:

> [...]
    >
    > Jeśli potrafisz automatycznie ustawiać limity na kwotę n to zgaduję, że
    > bez problemu ustawisz je na kwotę n+1500 albo n+20000 (jak w Twoim

    Jasne - tylko, że mechanizm ten mam aktywny właśnie po to, żeby w razie
    ewentualnego fraudu straty nie były poważne. I cały czas wychodzę z
    założenia, że to nie ja powinienem się dostosować do tej sytuacji tylko
    instytucja, której płacę za przechowywanie moich pieniędzy.

  • 8. Data: 2010-05-31 09:56:48
    Od: Filip <f...@N...gazeta.pl>

    W dniu 2010-05-31 11:51, Ranger pisze:

    > a tak z ciekawości, o jakim "banku" rozmawiamy?
    >
    > Pzdr
    > Ranger

    Multibank.

  • 9. Data: 2010-05-31 09:58:47
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

> [...]
    > Tłumaczenie, że bank pozwolił jest bez sensu, bo nic banku do
    > "zabraniania" wypłacania nie zobowiązuje.

    Wydawało mi się, że "Karta debetowa" pozwala wypłacić tylko środki dostępne
    na koncie, a więc zabezpiecza przez zrobieniem ujemnego salda.
    Czyż nie po to stosuje się tu i ówdzie komputery, aby zwolnić człowieka z
    obowiązku liczenia.
    Czyżby napisanie dobrego (czyli działającego zawsze, a nie tylko przez
    większą część czasu) programu przekraczało możliwości banków.
    Zawsze oczywiście można nieudolnością całego systemu obciążyć klientów.
    P.G.

  • 10. Data: 2010-05-31 10:18:42
    Od: Piotrek <p...@p...na.berdyczow.info>

    On 2010-05-31 11:56, Filip wrote:
> [...]
    > założenia, że to nie ja powinienem się dostosować do tej sytuacji tylko
    > instytucja, której płacę za przechowywanie moich pieniędzy.

    Ale akurat bank postąpił dokładnie tak jak powinien.

    Przeterminowała się blokada to ją zdjął. Jak przyjdzie obciążenie to Ci
    zdejmie kasę z wolnych środków i po sprawie (z punktu widzenia banku).

    To już bardziej bym się przyczepił do Euronetu, bo w końcu to
    prawdopodobnie oni dali ciała.

    Piotrek