    From: Piotr Gałka <p...@c...pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Do czego prowadzą sztywno utrzymywane niskie stopy?
    Date: Tue, 23 Mar 2021 14:08:21 +0100

    Na końcu jest ? a nie ! - ja nie pokazuję jakichś fatalnych skutków
    tylko się po prostu pytam.

    https://www.money.pl/gospodarka/prezes-nbp-aby-doszl
    o-do-poprawy-koniunktury-musza-byc-spelnione-dwa-war
    unki-6621129098169152a.html

    Nie znam się na ekonomii w ujęciu szerszym niż gospodarstwo domowe.
    Kiedyś mi się wydawało, że stopy bezwzględnie muszą (z niewielką
    tolerancją) odzwierciedlać inflację.

    Teraz widzę, że wcale nie (choć może jakby bank centralny dbał o
    pieniądz (taki ma chyba obowiązek) a nie o gospodarkę (to jest chyba
    obowiązek kogoś innego) to może stopy by odzwierciedlały inflację.

    Zastanawiam się co się po kolei będzie działo jak ktoś będzie na sztywno
    trzymał stopy na poziomie 0. W sensie co powoduje co i potem to drugie
    powoduje jakiś następny skutek itd. I być może powstaje jakoś dodatnie
    sprzężenie zwrotne, które w jakiejś sytuacji 'zaskakuje' i wtedy system
    przeskakuje do drugiego skrajnego stanu stabilnego ograniczonego innymi
    czynnikami . Tak przynajmniej jest w mojej dziedzinie (elektronice),
    gdzie przeskok zazwyczaj następuje w nanosekundy, a ograniczeniem jest
    napięcie zasilania.

    Czy ktoś tu zna się na tym na tyle, aby tak mniej więcej opisać co się
    po kolei będzie działo (i mniej więcej kiedy), jak ktoś uzna, że z
    powodu 'wyższych celów' stopy zawsze będą 0?
    P.G.