eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Płatność kartą i gotówką za 10 lat odejdą do lamusa?

Płatność kartą i gotówką za 10 lat odejdą do lamusa?

2020-02-05 09:50

Płatność kartą i gotówką za 10 lat odejdą do lamusa?

Płatność telefonem © ldprod - Fotolia.com

Wraz z upływem dekady urządzenia mobilne zupełnie zdominują rynek płatności, gotówka w zasadzie zniknie z obiegu, a popularność kart płatniczych będzie pozostawiać bardzo wiele do życzenia. Takie prognozy formułują przedstawiciele instytucji finansowych, regulatorzy oraz dostawcy technologii z całego świata - czytamy w komunikacie opublikowanym przez EY.

Przeczytaj także: Płatności bezgotówkowe: wolimy płacić telefonem czy gotówką?

Ankieta zrealizowana przez EY przy okazji ostatniej konferencji Sibos (corocznej, międzynarodowej konferencji poświęconej usługom płatniczym) dowiodła, że w opinii 59% respondentów już za 10 lat rynek płatności będzie należał głównie do urządzeń mobilnych oraz wearables. Zakrojonego na szeroką skalę wykorzystywania technologii biomedycznych spodziewa się co trzeci badany, a jedynie 4% wskazuje, że w użyciu nadal pozostaną karty płatnicze. O obrocie gotówkowym, w kontekście najbardziej popularnych metod płatności, nie mówi już w zasadzie nikt.

Respondentów ankiety zapytano również o korzyści i ryzyko płynące z rozwoju bezgotówkowych metod płatności. W pierwszym przypadku 40% zapytanych wskazało na wygodę, a 34% na ograniczenie szarej strefy i zminimalizowanie liczbę przestępstw finansowych. W drugim, najczęstszą odpowiedzią było wykluczenie społeczne (36%), które niepokoi w największym stopniu przedstawicieli Azji, Bliskiego Wschodu, Afryki, Ameryki Łacińskiej i Australazji.

Jedna piąta ankietowanych za ryzyko uważa także odpowiednią ochronę danych. Taki sam odsetek badanych (21%) wskazał na ryzyka związane z wrażliwością scentralizowanej cyfrowej gospodarki. Niespełna jedna szósta ankietowanych przez EY dostrzega ryzyko w zwiększonej kontroli rządów nad indywidualnymi decyzjami, a 8% wskazuje na dodatkowe koszty, które bezgotówkowe metody płatności generują dla biznesu.

fot. ldprod - Fotolia.com

Płatność telefonem

59% ankietowanych przez EYprzewiduje, że urządzenia mobilne oraz ubieralne w ciągu najbliższych 10 lat zdominują rynek płatności.


- Postępujący w szybkim tempie rozwój technologiczny zmienia handel i usługi. To z kolei w naturalny sposób wymusza zmiany na rynku płatności. Czy można jednak mówić o końcu gotówki? To bardzo złożone zagadnienie, bo rezygnacja z obrotu gotówkowego niesie za sobą korzyści, ale i ryzyka. Trzeba bowiem pamiętać, że mimo szybkiego postępu technologicznego, część konsumentów jest przywiązana do gotówki ze względów kulturowych. Przykładem mogą być Stany Zjednoczone, które - choć są rynkiem, z którego wywodzą się jedne z najbardziej innowacyjnych technologii - to jedna na trzy płatności dokonywana jest tu gotówką, a czeków używa się niemal tak często, jak płatności cyfrowych. Nawet w Szwecji – uznawanej za najbardziej bezgotówkowy kraj, wycofywanie banknotów i monet z obiegu wzbudziło dyskusję o wykluczeniu społecznym osób starszych, czy z niepełnosprawnościami – mówi Paweł Preuss, Partner EY, Financial Services Industry Leader.

Jak pokazują wyniki przeprowadzonej podczas Sibos ankiety EY, głównym czynnikiem napędzającym rozwój bezgotówkowych metod płatności będą zmieniające się potrzeby klientów. Na ten aspekt wskazało 36% badanych. Istotne będą również zachęty płynące z branży i od rządów (na ten element wskazuje 25% badanych), a także rozwój rozwiązań przygotowywanych przez FinTechy (24%) oraz odpowiednie regulacje (16%).
- Obowiązująca od września ubiegłego roku dyrektywa PSD2 oprócz usprawnienia płatności i ich lepszego zabezpieczenia wprowadza również możliwość, by były one realizowane przez dostawców zewnętrznych – tzw. Third Party Provider. Mogą być nimi między innymi właśnie FinTechy specjalizujące się w nowoczesnych rozwiązaniach dla rynku płatności. Wciąż jednak zaufanie jest jednym z głównych warunków umożliwiających rozwój niebankowych usług finansowych. Jak pokazało inne badanie EY przeprowadzone w ubiegłym roku (FinTech Adoption Index 2019), powodem niekorzystania z rozwiązań FinTechów jest brak wiedzy o nich, bądź brak zaufania do świadczonych przez nie usług. Wciąż więc przed nami pozostaje w tej kwestii jeszcze wiele do zrobienia – dodaje Paweł Preuss.

Ankieta EY została przeprowadzona wśród uczestników ubiegłorocznej konferencji usług płatniczych Sibos w Londynie. W badaniu wzięło udział 129 osób reprezentujących instytucje finansowe, regulatorów, dostawców technologii i ekspertów z całego świata.

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: