eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Chwilówki już nie na cenzurowanym?

Chwilówki już nie na cenzurowanym?

2016-04-29 10:35

Chwilówki już nie na cenzurowanym?

Chwilówki już nie na cenzurowanym? © ESCALA - Fotolia.com

Przez okres ostatnich 5 lat sektor pożyczkowy zmagał się z wieloma wyzwaniami – od wizerunkowych po rynkowe i biznesowe. Wczesnemu okresowi jego funkcjonowania towarzyszyła opinia mało profesjonalnego, kierującego swoje produkty do bardzo wąskiej grupy klientów, najczęściej najbardziej wrażliwych. W tamtym też czasie dominował nieskomplikowany i monoproduktowy model funkcjonowania. Jaki obecnie jest bilans dokonań i jakie stoją wyzwania przed sektorem instytucji pożyczkowych, który dziś zyskuje sobie wizerunek innowacyjnego, stosującego wysokie technologie, profesjonalnego i efektywnie zarządzającego ryzykiem?

Przeczytaj także: Branża pożyczkowa wraca do równowagi

Z CZYM PRZYSZŁO SIĘ MIERZYĆ?


W okresie ostatnich 5 lat, instytucje pożyczkowe z grona liderów tego sektora, mimo profesjonalnej organizacji procesów biznesowych i wysokiej jakości zarządzania, nadal borykały się przede wszystkim z negatywnym wizerunkiem. Niezgodnie z realiami stosowanych przez nie praktyk biznesowych, określano je mianem firm, które wyzyskują swoich klientów, żerują na ich naiwności oraz stosują wymuszenia w celu oddania długu. Pół dekady temu, kiedy inne sektory rynku kredytowego jedynie utrwalały swoją silną pozycję, sektor instytucji pożyczkowych dopiero wchodził na ścieżkę rozwoju. Musiał udowodnić, że jest normalnym uczestnikiem sektora usług finansowych, którego oferta jest potrzebna i pożyteczna w nie mniejszym stopniu, niż pochodząca od tradycyjnie obecnych na rynku dostawców kredytu konsumenckiego. Dodatkowo, wejście na polski rynek wielu instytucji pożyczkowych zbiegło się w czasie z okresem dynamicznego rozwoju i upowszechniania Internetu, stąd od razu musiały sprostać zaawansowanym wyzwaniom technologicznym.

Uznaje się często, że instytucje pożyczkowe w Polsce wyrosły niejako na obrzeżach sektora bankowego. Proces rozwoju tego sektora był jednak znacznie bardziej złożony. Wymagał zbudowania oferty dla dużej grupy klientów dotąd nieobsługiwanych oraz dostosowania jej do potrzeb i oczekiwań konsumentów wykluczonych z tradycyjnego, bankowego rynku consumer finance, pomimo posiadania przez nich zdolności kredytowej. Pamiętać też trzeba, że grupa docelowa klientów sektora pożyczkowego powiększała się z każdym rokiem, dzięki systematycznej poprawie pozycji finansowej gospodarstw domowych, co wynikało ze stabilnej sytuacji gospodarczej Polski i rosnących wskaźników ufności konsumenckiej.

fot. ESCALA - Fotolia.com

Chwilówki już nie na cenzurowanym?

Instytucje pożyczkowe zyskały sobie zaufanie konsumentów, a dostępność pożyczek z instytucji pożyczkowych ma również wymiar społeczny, ograniczając ryzyko i skalę zjawiska wykluczenia finansowego.


Osiągnięcie sukcesu w tym obszarze wymagało doskonalenia narzędzi i metod oceny ryzyka, a właśnie umiejętność efektywnego zarządzania i radzenia sobie z ryzykiem jest zasadniczym warunkiem powodzenia tym profilu działalności i klientów. Co bardzo istotne, od początku działalność instytucji pożyczkowych kształtowali ludzie z banków. Stąd wysoka jakość zarządzania instytucjami pożyczkowymi, szczególnie pod względem oceny ryzyka.
– Rozwój poza ścisłym nadzorem, konieczność rywalizacji ze znacznie silniejszymi podmiotami, ale także fakt że w znacznym stopniu są to inicjatywy prywatne, wykształcił w firmach pożyczkowych potrzebny do przetrwania i rozwoju poziom innowacyjności. Szybko zaczęły wykorzystywać nowe kanały komunikacyjne i nowe modele biznesowe. – mówi Filip Kowalik, redaktor miesięcznika Forbes. – W sytuacji, gdy tradycyjna bankowość, podobnie jak inne sektory (np. telekomunikacja czy energetyka), rozszczelnia się - usługa wirtualizuje się i odrywa od infrastruktury bankowej - a na rynku zaczynają rozpychać się przedsiębiorstwa z tzw. FinTech, firmy pożyczkowe mają okazję stać się jednym z istotnych czynników zmian. Podatne na zmiany i działające blisko klienta mają dużą umiejętność adaptacji nowych rozwiązań i wybiegania przed innych.

 

1 2 3

następna

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: