eGospodarka.pl
eGospodarka.pl poleca

eGospodarka.plFinanseArtykułyAktualności finansowe › Chwilówki już nie na cenzurowanym?

Chwilówki już nie na cenzurowanym?

2016-04-29 10:35

Przeczytaj także: Branża pożyczkowa wraca do równowagi


W szczególności na uwagę zasługuje ustawa o kredycie konsumenckim, która w znacznym stopniu zmieniła reżim udzielania kredytów. Wg branży to dobra ustawa, która w kompleksowy sposób reguluje każdy aspekt udzielania kredytu konsumenckiego. Komisja Europejska, która w 2013 r. dokonała przeglądu Dyrektywy 2008/48/WE, stwierdziła, że nie ma na razie potrzeby jej zmiany czy uzupełnienia.
– Proces legislacyjny ustawy o kredycie konsumenckim był długi i trudny, ale finalny efekt jest przykładem tworzenia dobrego prawa. Ostatnia nowelizacja ustawy, która ustanawia minimalne wymagania dla instytucji pożyczkowych, stanowi jeszcze jeden, bardzo ważny punkt: ustala i definiuje firmy prowadzące działalność polegającą na udzielania kredytu konsumenckiego, jako instytucje pożyczkowe, co jest niezmiernie ważnym krokiem i ostatecznym przesądzeniem, że taka działalność i jej podmioty stanowią pełnoprawny element rynku finansowego w naszym kraju. – powiedział Marcin Czugan, Dyrektor Departamentu Prawno – Legislacyjnego KPF.

KONSUMENT NA PLAN PIERWSZY


Ostatnie lata to także czas wciąż rosnącej aktywności UOKiK skierowanej do sektora. Jak przytacza Jarosław Król, prezes Fundacji „Mercatus Et Civis”, były wiceprezes UOKiK, wspomnieć należy trzy duże kontrole, przeprowadzone przez urząd. W 2012 r. skontrolowano szeroko rynek consumer finance, a w 2013 r. poddano kontroli reklamy firm pożyczkowych i zasady ustalania opłat za usługi firm. To wtedy urząd sformułował wniosek o potrzebie limitowania kosztów pozaodsetkowych.
– Po wielu dyskusjach i analizach projektów przepisów proponowanych zarówno przez stronę rządową, opozycję i branżę w marcu br. weszła w życie nowelizacja ustawy o nadzorze nad rynkiem finansowym, z najistotniejszą zmianą w ustawie o kredycie konsumenckim, która wprowadziła sztywne ograniczenie wysokości pozaodsetkowych kosztów kredytu. – dodaje Jarosław Król. – Czas pokaże, czy wybrany model jest właściwy.

Prawo uregulowało również szczegółowo zasady rozpatrywania reklamacji klientów przez podmioty rynku finansowego. Wreszcie 17 kwietnia weszła w życie nowelizacja ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów. Ustawa m.in. wprowadza zakaz tzw. missellingu, czyli nietrafionej sprzedaży, proponowaniu usług finansowych, które nie odpowiadają potrzebom klientów. Na polskim rynku ten termin pojawił się m.in. w kontekście polis inwestycyjnych, czasami sprzedawanych jako zamiennik lokaty bankowej.
– Dla firm finansowych najistotniejszy zdaje się być właśnie wprowadzony zakaz misselingu. Z punktu widzenia konsumentów, ale też i firm sektora, istotna będzie nie tylko skuteczność, ale i racjonalność stosowania tego rozwiązania przez urząd. – komentuje Jarosław Król.


W otoczeniu regulacyjnym pojawił się także nowy organ, którym od początku 2016 r. jest Rzecznik Finansowy. Przejął on obowiązki Rzecznika Ubezpieczonych, jednocześnie rozszerzając swoją działalność na klientów wszystkich instytucji finansowych.

poprzednia  

1 2 3

oprac. : eGospodarka.pl eGospodarka.pl

Skomentuj artykuł Opcja dostępna dla zalogowanych użytkowników - ZALOGUJ SIĘ / ZAREJESTRUJ SIĘ

Komentarze (0)

DODAJ SWÓJ KOMENTARZ

Eksperci egospodarka.pl

1 1 1

Wpisz nazwę miasta, dla którego chcesz znaleźć bank.

Wzory dokumentów

Bezpłatne wzory dokumentów i formularzy.
Wyszukaj i pobierz za darmo: