  • 1. Data: 2007-10-26 21:18:03
    Temat: zapis w regulaminie
    Od: s...@y...com

    Witam,
    Mam pytanie o zapis w regulaminie kredytu hipotecznego Polbanku,
    którego nikt z pracowników nie potrafił sensownie wytłumaczyć...
    Otóż regulamin mówi:
    §1 p2 Szczegółowe warunki kredytowania znajdują się w Umowie o kredyt
    hipoteczny, zwanej dalej "Umową"
    (....)

    Zabezpieczenie spłaty kredytu
    (...)
    §16 p6 Z tytułu ustanowienia hipoteki, Kredytobiorca zobowiązany jest
    do uiszczenia podatku od czynności cywilnoprawnych, wypełnienia
    deklaracji podatkowej i złożenia jej w Urzędzie Skarbowym właściwym
    dla miejsca zamieszkania Kredytobiorcy w maksymalnym terminie 14 dni
    od dnia zawarcia Umowy, jednak nie później niż w dniu uruchomienia
    kredytu.

    Chodzi dokładnie o 'w maksymalnym terminie 14 dni od dnia zawarcia
    Umowy'.
    Gdzie tu sens? Gdyby było 14 dni od złożenia wniosku o ustanowienie
    hipoteki, to ok - ale co ma do tego Umowa (kredytowa)?

    Pozdrawiam,
    Wojtek

  • 2. Data: 2007-10-27 19:56:37
    Temat: Re: zapis w regulaminie
    Od: "Krzysztof Ziolkowski" <z...@g...pl>

    Zeby zlozyc wniosek o ustanowienie hipoteki, najpierw trzeba oplacic podatek
    PCC-3. Tak wiec najpierw podatek a pozniej wniosek o ustanowienie hipoteki.
    A 14 dni? Moze interpretacja jest taka, ze obowiazek oplacenia powstaje w
    chwili podpisania umowy. Z doswiadczenia powiem, ze urzedy skarbowe roznie
    interpretuja date powstania obowiazku platnosci. Jedne jako date zlozenia
    wniosku do US, inne jako date zawarcia umowy kredytowej.
    Jesli wiec druga interpretacjua jest przyjeta przez Polbank, to sprawa jest
    wyjasniona.
    Mam tylko nadzieje, ze ta formulka nie jest wpisana w kazdej umowie, poniewaz
    przy niektorych kredytach ten warunek bylby absurdalny.

  • 3. Data: 2007-10-29 13:46:56
    Od: s...@y...com

    Dziękuję za wyjaśnienie odpowiedniej kolejności... w sumie należało
    się spodziewać, że najpierw opłata, a potem Urząd dokona czynności :))
    Nie wiem natomiast, jak US może traktować datę podpisania umowy jako
    datę powstania obowiązku płatności? To owszem, mialoby sens, gdybym np
    brał pożyczkę hipoteczną, ale ja chcę skredytować nieruchomość, która
    jeszcze nie jest moją własnością... czyli o wpis mogę wystąpić dopiero
    po podpisaniu aktu notarialnego (a to wcale nie musi nastąpić w ciągu
    14 dni - np w moim przypadku w grę wchodzi pierwokup ANR-u)... czy
    może się mylę?

    > Mam tylko nadzieje, ze ta formulka nie jest wpisana w kazdej umowie, poniewaz
    > przy niektorych kredytach ten warunek bylby absurdalny.

    Jest zawarta w Regulaminie, czyli raczej obowiązuje we wszystkich
    umowach o kredyt hipoteczny :))

    Pozdrawiam,
    Wojtek