  • 11. Data: 2019-07-17 15:33:54
    Temat: Re: stopy procentowe
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu środa, 17 lipca 2019 14:38:04 UTC+2 użytkownik Michał Jankowski napisał:

    > Podniesienie stóp może zatrzymać inflację tylko wtedy, gdy wzrost cen
    > jest spowodowany nadmiernym kupowaniem towarów konsumpcyjnych na kredyt.
    > Nie wydaje mi się, żeby obecny wzrost miał takie przyczyny.

    Jak nie?
    Tyle że kredytu nie zaciągają gospodarstwa domowe tylko budżet państwa.
    To sobie podniosą? Inflacja w to im graj, samonakręcający się mechanizm - zamiast
    500+ będzie 700+ i kiełkaska wyborcza za darmo.
    A to, że dostaną oszczędzający, to ich nie boli - oszczędzający i tak na nich nie
    głosują.
    Dziwił mnie tylko spadek ceny euro na początku lipca - czyżby to wtedy NBP kupował
    złoto? Ale już ładnie odbiło, widać oszczędzający zaczynają myśleć.
    Jakby co jak zwykle polecam N26 jako najłatwiejsze do otwarcia konto w euro poza PL -
    a szczególnie założenie z linku https://n26.com/r/dawidr0508 (lub w zakładając w apce
    wpisać kod polecania "dawidr0508").

  • 12. Data: 2019-07-19 19:34:40
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-17 o 14:38, Michał Jankowski pisze:

    > Podniesienie stóp może zatrzymać inflację tylko wtedy, gdy wzrost cen
    > jest spowodowany nadmiernym kupowaniem towarów konsumpcyjnych na kredyt.

    Podniesienie stóp powoduje (przynajmniej w podręczniku), że część
    obywateli i przedsiębiorstw posiadających pieniądze zamiast wydać na
    konsumpcję/inwestycje wpłaci swoje pieniądze do banku na lokatę i w ten
    sposób presja popytowa na wzrost cen zmniejszy się.

    Niskie stopy zachęcają obywateli/przedsiębiorstwa, żeby nie wpłacać
    pieniędzy do banku w celu gromadzenia oszczędności, tylko szybko wydawać
    na konsumpcję, inwestycje itp.

  • 13. Data: 2019-07-19 19:37:57
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-07-17 o 14:27, p...@g...com pisze:

    > Robie zakupy. W moim osiedlowym sklepie przez ostatnie pol roku wiele towarow
    podrozalo o 10% i wiecej. Podalem oficjalne dane.

    W moim wiele podrożało, wiele bez zmian i wiele potaniało. Np. masło i
    cukier potaniały i to o wiele.

    W ciągu ostatniego roku wzrosły ceny paliw, a to wpływa na ceny prawie
    wszystkich produktów stojących na półkach w sklepach. Paliwa stanieją,
    stanieją rzeczy w sklepach.