    From: "blad" <blad201@_W_Y_T_N_I_J_o2.pl>
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    Subject: Re: przelewy - refleksja.../długie/
    Date: Fri, 18 Jun 2004 10:49:46 +0200

    Rafał wrote:
    > Więc jak widzę - jest tak jak podejrzewałem..wystarczy zgodny nr
    > IBAN, aby przelew został zrealizowany. Czy taka sytuacja nie niesie
    > za sobą ryzyka dokonania fałszerstwa, które postaram się opisać
    > poniżej - ku przestrodze!!!
    (..)
    > - podejrzewam, że tematu nie wyczerpałem - -> a "pomysłów" jest
    > mnóstwo!!!

    oczywiście że jest to pole do przekrętów :-)
    wg mnie taki automat jest przydatny - nie da się sprawdzić na danych
    alfanumerycznych i mieć 100% skuteczność. Padłem ofiarą takiej nadgorliwości
    Fortisa i przez kilka miesięcy kilku PZ mi nie wykonywali.

    Taki automat jest wg mnie do przyjęcia o ile bank będzie miał prawo do
    wyksięgowania z rachunku klienta kwoty mu nienależnej ponieważ już po
    księgowaniu okaże się że dane adresowe odbiorcy przelewu zupełnie nie pasują do
    danych właściciela rachunku.
    Bank może to sam zauważyć albo nadawca przelewu może go reklamować - właściwy
    odbiorca nie doczekał sie przelewu lub w inny sposób odkryto oszustwo z podmianą
    numeru rachunku.
    Tak więc wprowadzając taki automat nie wyobrażam sobie żeby bank nie miał prawa
    do wycofania księgowań wynikających z ewidentnych błędów lub oszustwa.

    Teraz jest różnie - raz bank uważa że może wyksięgować sam, raz prosi klienta o
    oddanie - nie pamiętam żebym gdzieś widział jednoznaczną interpretację (może raz
    czy dwa w jakimś regulaminie rachunku)
    *** blad ***