  • 11. Data: 2019-08-08 07:47:07
    Temat: Re: przelew do małżonka na dużą kwotę - czy będzie się czepiał US?
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 07.08.2019 Arek <a...@p...onet.pl.usun_cde> napisał/a:

    > dodane po >ślubie - liczy się do majątku wspólnego.
    >

    > Bez prezentów, darowizn, spadków. I w/w wątpliwości czy jakiś dochód okazjonalny

    Uściślając: darowizny i spadki wchodzą do majątku osobistego, chyba że
    spadkobierca/darczyńca wprost zadeklarował, że jest dla obojga
    (w umowie darowizny, w testamencie).

    Poza tym dochód z praw autorskich, wierzytelności z tytułu
    wynagrodzenia za pracę- pełna lista w Art. 33 ustawy "Kodeks
    rodzinny i opiekuńczy".

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 12. Data: 2019-08-08 10:02:27
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2019-08-08 o 07:47, Dominik Ałaszewski pisze:
    > Poza tym dochód z praw autorskich, wierzytelności z tytułu
    > wynagrodzenia za pracę- pełna lista w Art. 33 ustawy "Kodeks
    > rodzinny i opiekuńczy".

    Czyli wystarczy, że US odpyta banki o konta wspólne (np małżonków) i
    przelewy z opisem "POBORY" lub "WYNAGRODZENIE" i dziura w budżecie
    zostanie załatana?

    Pozdrawiam

  • 13. Data: 2019-08-08 11:33:46
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 08.08.2019 Miroo <b...@b...brak.i.juz> napisał/a:

    > Czyli wystarczy, że US odpyta banki o konta wspólne (np małżonków) i
    > przelewy z opisem "POBORY" lub "WYNAGRODZENIE" i dziura w budżecie
    > zostanie załatana?

    Wydaje mi się, że umknęło Ci "wierzytelności" :-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 14. Data: 2019-08-08 12:57:56
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2019-08-08 o 11:33, Dominik Ałaszewski pisze:

    > Wydaje mi się, że umknęło Ci "wierzytelności" :-)

    Najwyraźniej ;)
    Czyli moim odrębnym majątkiem jest to, czego mi NIE ZAPŁACONO, ale mi
    się należy? A jak mi w końcu zapłacą, to zmienia się w majątek wspólny?

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2019-08-08 13:16:20
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 08.08.2019 Miroo <b...@b...brak.i.juz> napisał/a:

    > Czyli moim odrębnym majątkiem jest to, czego mi NIE ZAPŁACONO, ale mi
    > się należy? A jak mi w końcu zapłacą, to zmienia się w majątek wspólny?

    Otóż to. Jeśli pracodawca wisi Ci kasę, a odda po ustaniu wspólności
    majątkowej (rozwód, intercyza) to kasa jest wyłącznie Twoja.
    Ale jeśli Ci odda jeszcze w czasie trwania, to jest wspólna
    (bo już przestaje być wierzytelnością, a staje się pobranym
    wynagrodzeniem, więc zgodznie z Art 31 KRiO wchodzi do majątku
    wspólnego).

    Jeszcze komentarz adwokata:
    https://adwokatrodacki.pl/blog/wynagrodzenie-za-prac
    e-a-majatek-wspolny/

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 16. Data: 2019-08-08 14:06:11
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 08.08.2019 o 13:16, Dominik Ałaszewski pisze:

> [...]
    > (bo już przestaje być wierzytelnością, a staje się pobranym
    > wynagrodzeniem, więc zgodznie z Art 31 KRiO wchodzi do majątku

    Ponadto oznacza to, że jeden z małżonków nie może przyjść do kasy
    pracodawcy drugiego małżonka i domagać się wypłaty jego pensji do swoich
    rąk.

    MJ

  • 17. Data: 2019-08-09 07:45:30
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2019-08-08 o 14:06, Michał Jankowski pisze:

    > Ponadto oznacza to, że jeden z małżonków nie może przyjść do kasy
    > pracodawcy drugiego małżonka i domagać się wypłaty jego pensji do swoich
    > rąk.

    Dzięki. Bardzo przejrzyście mi to wyjaśniliście :)

    Pozdrawiam

  • 18. Data: 2019-08-11 15:38:09
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Na jakiej podstawie US może ot tak sobie "odpytać" bank, bez wszczętego i
    prowadzonego postępowania?

    -----

  • 19. Data: 2019-08-13 23:21:48
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    W dniu wtorek, 6 sierpnia 2019 22:43:41 UTC+2 użytkownik Krzysztof Halasa napisał:

    > Ale widziałeś gdzieś taką interpretację?

    Nie - przecież piszę, że "myślę".
    Bo sam z tym majątkiem wspólnym mam mętlik, banki również.
    Mamy z żoną mieszkanie - ja mam całe, żona ma całe, oboje mamy całe.
    A jak poprzednie miałem z mamą, to ja miałem pół i mama miała pół.
    W banku dają _mi_ KK na podstawie niby mojego dochodu, bo przecież jest wspólny.

    Więc ten majątek wspólny i jest mój i nie jest.
    Sprawa jest jasna, jak daję żonie prezent do majątku osobistego - z mojego majątku
    osobistego.
    Ale czy jak kupuję jej prezent z majątku wspólnego, to on trafia do jej osobistego
    czy nadal jest wspólny?
    Albo jak np. wypłacamy sobie "kieszonkowe" - każde z nas dostaje co miesiąc 500zł ze
    wspólnych zarobków na konta osobiste. Przez pięć lat uzbiera się grubo ponad kwotę
    zwolnioną z podatku bez złożenia SD-Z2...

    Dziwaczny ten pomysł z majątkiem wspólnym. Ciekawe, czy taki koncept występuje w
    większości czy w mniejszości krajów?

    A i tak wciąż wydaje mi się, że danie z majątku osobistego do wspólnego to darowizna
    w połowie wysokości. Kurtałka, jeszcze mi przywalą podatek karny za to, że włożyłem
    we wspólne mieszkanie więcej niż żona...

    > To zupełnie inna sprawa, i mam delikatne wrażenie, że umowa może być
    > ustna.

    Cóż, dobrze, że była pisemna.
    I tak się mocno zastanawiam, po co to było (jeśli nie tylko po to, by urzędnik mógł
    się wykazać przy remanencie) - bo przecież podatek od tego zapłaciliśmy.
    Szukali, czy mógłby być większy? Albo chcieli ukarać, że podatek zapłacony rok
    później niż się powinno?
    Kto wie - ale ten przykład był po to, by pokazać, że US może się czepić tak, jak się
    człowiek w ogóle nie spodziewa.
    "Don't fuck with an IRS" - kultowy cytat z "Lie to me" ;>

  • 20. Data: 2019-08-16 00:16:15
    Od: "Eneuel Leszek Ciszewski" <p...@c...fontem.lucida.console>

    <j...@j...org> b...@g...co

    : Czy jeśli mąż przeleje równowartość 100 tys. EUR z własnego
    : konta (nie wspólnego) na konto żony (również nie będące kontem
    : wspólnym) - czy można się spodziewać wizyty smutnych panów z US
    : i wielomiesięcznej batalii o niezapłacone podatki czy inne
    : wyimaginowane żale skarbówki?

    IMO zwykle żona i mąż mogą sobie lać dowolnie dużo, ale nawet
    wstępni i zstępni mogą bezpodatkowo, o ile zgłoszą darowiznę
    do US na stosownym druku w stosownym czasie. Do niespełna 10
    kpln rocznie IMO wstępno-zstępni i rodzeństwo mogą bezinformacyjnie...

    Za DTuska ludzie z mego otoczenia mieli nadzieję na zniesienie
    tej (niespełna 10 kpln rocznie) bariery dla wstepno-zstępnych
    itp. bliskich. [nadzieje czy rojenia?]

    --