  • 1. Data: 2005-05-14 16:12:14
    Temat: phishing a hasła jednorazowe i tokeny
    Od: "kx" <n...@o...pl>

    Odnosze wrażenie, że hasła jednorazowe i tokeny ni jak się mają do
    bezpieczństwa...

    Prosty scenariusz:
    Pewien klient daje się złapać na phishingu - wchodzi na jakąś podejrzaną
    strone myśląc, że to strona jego banku, ale nieświadom niebezpieczeństwa
    loguje się i dokonuje pewnej tranzakcji. Podejrzana strona, to nie jakiś
    prosty formularz do wyciągania haseł, ale bardziej wyrafinowany system
    oszusta. Otoż, ten system równocześnie symuluje działanie klienta na
    prawdziwej stronie banku:
    1) klient loguje sie na stronie oszusta
    2) system oszusta, przy użyciu właśnie uzyskanych danych loguje się na
    prawdziwą strone banku
    (system oszusta może nawet pokazać błąd w przypadku błędnego logowania)
    3) klient chce dokonać tranzakcji - wypełnia stosowny formularz i przesyła
    go do strony oszusta
    4) system oszusta przekazuje te dane na prawdziwą stronę banku zmieniając
    jedynie numer konta oraz kwote przelewu
    5) system bankowy odpowiada prośbą o podanie hasła jednorazowego, bądź
    (kiedy używamy tokena) generuje liczbę, która trzeba wpisać w token. System
    bankowy w tym momencie prawdopodobnie bedzie przesyłał również szczegóły
    przelewu (tak żeby klient sobie zobaczył, czy sie nie pomylił, no i w
    efekcie potwierdził tranzakcje)
    6) system oszusta, przekazuje prośbe do przeglądarki klienta (jeśli
    potrzebne zmienia informacje o numerze konta i kwocie na prawidłowe)
    7) klient wpisuje hasło jednorazowe / liczbę otrzymaną z tokena i wysyła
    8) system oszysta przekazuje to dalej - do banku i przelew został
    potwierdzony.

    O ile hasła jednorazowe nie wymagają tworzenia systemu, który działa "w
    locie", to tokeny już tak, bo liczby przez nie generowane mają swój limit
    ważności czasowej.

    pozdr.
    kx

  • 2. Data: 2005-05-14 16:13:52
    Temat: Re: phishing a hasła jednorazowe i tokeny
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "kx" <n...@o...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    "w
    > locie", to tokeny już tak, bo liczby przez nie generowane mają swój

    o ile się nie mylę, to zapytanie do tokena jest generowane na podstawie
    wyliczeń z treści dyspozycji. W konsekwencji jak prześlesz co innego do
    banku, to i inne zapytanie zostanie zwrócone, inny będzie wynik z tokena
    i w banku nie zadziała.

  • 3. Data: 2005-05-14 16:28:31
    Od: "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl>

    Robert Tomasik wrote:
> [...]

    > co innego do banku, to i inne zapytanie zostanie zwrócone, inny
    > będzie wynik z tokena i w banku nie zadziała.

    No ale bank przesle ciag wygenerowany na podstawie dyspozycji oszusta (z
    podmienionym juz numerem konta).
    System oszusta przekaze wiec do banku wlasciwa odpowiedz tokena!!!! Klient
    nei bedzie wiedzial, ze bez posrednictwa oszustow zapytanie byloby inne, bo
    i skad?
    - aby sie przed tym zabezpieczyc, nalezaloby numer rachunku i kwote
    wpisywac takze i w tokenie.

    Pozdrawiam
    SDD

  • 4. Data: 2005-05-14 16:32:21
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "SDD" <s...@t...wszechwiedza.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    inne, bo
    > i skad?
    > - aby sie przed tym zabezpieczyc, nalezaloby numer rachunku i kwote

    Faktycznie, nie pomyślałem o tym. Powinno zadziałać. Rozwiązanie z
    wpisywaniem numeru rachunku w token było by bez wątpienia
    bezpieczniejsze, choć bardziej uciążliwe.

  • 5. Data: 2005-05-14 17:01:15
    Od: witek <w...@g...pl.spam.invalid>

    kx wrote:
    > Odnosze wrażenie, że hasła jednorazowe i tokeny ni jak się mają do
    > bezpieczństwa...

    a wystarczy tylko spojrzeć na certyfikat strony, żeby się zorientować,
    że nie jest się na stronie banku, tylko na jakiejś totalnie innej.
    Podrobić certyfikat banku już nie jest tak prostu.

  • 6. Data: 2005-05-14 17:22:08
    Od: "r...@a...net.pl" <r...@a...net.pl>

    Sat, 14 May 2005 12:01:15 -0500, w <d65asr$qsu$1@inews.gazeta.pl>, witek
    <w...@g...pl.spam.invalid> napisał(-a):

    > a wystarczy tylko spojrzeć na certyfikat strony, żeby się zorientować,
    > że nie jest się na stronie banku, tylko na jakiejś totalnie innej.
    > Podrobić certyfikat banku już nie jest tak prostu.

    Wystarczyłoby (no, bardzo mocno utrudniło i ograniczyło) żeby np. mBank nie
    pytał drugi raz o to samo hasło jednorazowe...

    No, ale na to fachowcy z tego banku muszą najpierw wpaść.

  • 7. Data: 2005-05-14 18:34:15
    Od: "August" <@www.augustowski.org>

    W artykule news:d658df$kfb$1@nemesis.news.tpi.pl grupowicz Robert Tomasik
    napisał:

    > o ile się nie mylę, to zapytanie do tokena jest generowane na podstawie
    > wyliczeń z treści dyspozycji.

    what ? ;-)

    --
    S pozdravem,
    August

  • 8. Data: 2005-05-14 21:05:28
    Od: "Bogdan B." <b...@w...pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > o ile się nie mylę, to zapytanie do tokena jest generowane na
    > podstawie wyliczeń z treści dyspozycji.

    Nie wiem jakie tokeny masz na myśli, bo tokena RSA SecurID nie da się o nic
    zapytać - wyświetla sam z siebie ;-)

  • 9. Data: 2005-05-14 23:08:31
    Od: mlody_book <m...@g...pl>

    kx napisał(a):
> [...]
    > prosty formularz do wyciągania haseł, ale bardziej wyrafinowany system
    > oszusta. Otoż, ten system równocześnie symuluje działanie klienta na

    W tych bankach internetowych, w których mam/miałem konta (Inteligo,
    mBank, e-Integrum BGŻ) zaraz po wejściu pierwsze co widzę to stan mojego
    rachunku. Widzę jego nazwę, numer i stan. Oszuści musieliby mieć już te
    dane, żeby dla mojego identyfikatora je przygotować w tym 'wyrafinowanym
    systemie' ;-) i to przy założeniu, że atakowaliby konkretną osobę, a
    jeżeli dla wszystkich klientów to chyba dane musieliby ukraść z systemu
    banku, a skoro już by się tam włamali, to po cholerę podrabiać stronę,
    skoro wystarczyłoby znaleźć pełne konto i je opróżnić :-) Inna opcja
    jest taka, że wystawiliby stronę z jednym zestawem danych, licząc na
    debilizm klientów. I, soory, ale jeżeliby w ten sposób udałoby im się
    cokolwiek ukraść to faktycznie z konta skończonego kretyna ;-)

    --
    "- Why do they call him a bullet dodger?
    - Because he dodges bullets, Avi." (Snatch)

  • 10. Data: 2005-05-15 00:37:08
    Od: "kx" <n...@o...pl>

    > W tych bankach internetowych, w których mam/miałem konta (Inteligo,
    > mBank, e-Integrum BGŻ) zaraz po wejściu pierwsze co widzę to stan mojego
    po wejściu tzn. po zalogowaniu ? bo jeżeli tak, to aplikacja oszusta
    zaloguje się na strone banku - uda ciebie używając własnie otrzymane od
    ciebie dane (login i haslo), odbierze dane, które wyskoczą po zalogowaniu i
    prześle ci na przeglądarke - nic nie zauważysz (może jedynie to, że strona
    załaduje się troche wolniej).

    > [ciah...]
    Możesz jaśniej ? Albo ja ciebie nie rozumiem, albo ty mnie.

    A wyobraź sobie kolejną sytuacje:
    Załóżmy, że ty masz bezpieczny komputer (oprogramowanie antywirusowe oraz
    system regularnie updatowany, nie ściągasz żadnych śmieci z netu, itd...).
    Co więcej, jesteś rozsądnym użytkownikiem - nie dasz się złapać na phishing.
    Bank również jest całkowicie bezpieczny - ma dobrych adminów. Ale twój
    provider wałki wali, albo oszut wpierniczył mu sie na serwer i on tym nie
    wie. Zamiast routować pakiety z twojej przeglądarki do serwera banku cała
    transmisja jest odbierana przez oszusta, który napisał aplikacje udającą
    stronę banku. Tak samo bank myśli, że 'rozmawia' bezpośrednio z twoją
    przeglądarka, a w rzeczywistości rozmawia z aplikacją oszusta. No i cały
    opisany scenariusz działa.

    kx