  • 1. Data: 2009-12-08 10:23:39
    Temat: na czym zarabiają banki w przypadku kart kredyt.
    Od: musiał <m...@y...de>

    mam kartę kredytową w mbanku z ustawioną opcją automatycznej spłaty w pełnej
    wartości,
    zawsze mam środki na koncie, więc korzystam z niej jak z darmowego kredytu
    na 56 dni.
    kupujesz laptopa - płacisz za prawie 2 miesiące ;)
    ale zastanawiam się gdzie tu bank zarabia i dochodzę do wniosku że Visa musi
    dzielic się z bankiem tymi 3% za kazdą transakcję kartą, bo inaczej nie
    wciskaliby ich na prawo i lewo - czy to prawda ?

  • 2. Data: 2009-12-08 10:31:42
    Od: "Krzysztof" <o...@p...onet.pl>

    "musiał" <m...@y...de> wrote in message
> [...]
    > musi dzielic się z bankiem tymi 3% za kazdą transakcję kartą, bo inaczej
    > nie wciskaliby ich na prawo i lewo - czy to prawda ?

    placa za to sklepy, a bank musi dostawac spora czesc od organizzacji
    platniczej, bo np Alior zwraca 1% od trans. bezgotowkowych, a nie wydaje mi
    sie, zeby do tego interesu dokladal.

  • 3. Data: 2009-12-08 10:57:09
    Od: Mario <c...@s...onet.pl>

    musiał pisze:
> [...]
    > kredytu na 56 dni.
    > kupujesz laptopa - płacisz za prawie 2 miesiące ;)
    > ale zastanawiam się gdzie tu bank zarabia

    Mam wrażenie, że nie każdy robi tak jak Ty czy ja :-)
    czyli wydaje, wydaje i spłaca wszystko dzień przed terminem. :-D bez
    odsetek.
    Kupa ludzi się zadłuża i spłaca jednak słone odsetki.

    pozdrawiam
    mario

  • 4. Data: 2009-12-08 11:33:56
    Od: adp <a...@p...onet.pl>

    > Mam wrażenie, że nie każdy robi tak jak Ty czy ja :-)
    > czyli wydaje, wydaje i spłaca wszystko dzień przed terminem. :-D bez
    > odsetek.
    > Kupa ludzi się zadłuża i spłaca jednak słone odsetki.

    Kiedys slyszalem statystyke: zadluza sie na kartach ok. 2/3 klientow.
    Do tego dochodza jeszcze przychody bankow z tytulu splat opoznionych -
    tzw. koszty "wezwan" czy "monitow".

  • 5. Data: 2009-12-08 11:40:34
    Od: "MarekZ" <b...@a...w.pl>

    Użytkownik "adp" <a...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
    7g2000yqd.googlegroups.com...

    > Kiedys slyszalem statystyke: zadluza sie na kartach ok. 2/3 klientow.
    > Do tego dochodza jeszcze przychody bankow z tytulu splat opoznionych -
    > tzw. koszty "wezwan" czy "monitow".

    Do tego np. ja mam dużo transakcji gotówkowych na kartach, więc albo
    prowizja albo odsetki są przez bank kasowane tak czy inaczej. W niektórych
    bankach zapewne spokojnie "utrzymam" 50 innych klientów, którzy mają tylko
    sporadyczne obroty bezgotówkowe w ramach g/p. Choć tak globalnie to mam
    zdecydowane wrażenie, że to kredyty gotówkowe są jednak dla banków
    najbardziej opłacalne. Tyle, że o wiele trudniej na taki kredyt klienta
    naciągnąć niż na KK.

  • 6. Data: 2009-12-08 15:21:30
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 8 Dec 2009 11:23:39 +0100, w <hfl9id$1r79$1@news.mm.pl>, musiał
    <m...@y...de> napisał(-a):

> [...]
    > dzielic się z bankiem tymi 3% za kazdą transakcję kartą, bo inaczej nie
    > wciskaliby ich na prawo i lewo - czy to prawda ?

    Tak, dobrze myślisz. Visa (lub Mastercard) dzielą się prowizją (powiedzmy, że
    to 3%) z bankiem - wystawcą twojej karty.
    Sklep zarabia, Visa zarabia i bank zarabia.

    Tak naprawdę jedyną osobą, która płaci, jesteś ty, nawet gdy spłacasz kartę w
    terminie. :)
    Gdybyś płacił gotówką mógłbyś liczyć na upust min 3% (czyli płacąc kartą i
    spłacając ją w terminie tak naprawdę płacisz "kredyt" w wysokości minimum 18%
    rocznie).

  • 7. Data: 2009-12-08 15:43:21
    Od: Michal_Ko <m...@n...org>

    musiał pisze:
> [...]
    > musi dzielic się z bankiem tymi 3% za kazdą transakcję kartą, bo inaczej
    > nie wciskaliby ich na prawo i lewo - czy to prawda ?

    Prawda- bank i organizacja płatnicza zarabiają na prowizji od zakupów.
    Tobie jest to względnie obojętne (zyskuje nieco wygoda i
    bezpieczeństwo), najbardziej kłócić się może sprzedawca, ale to głównie
    dlatego, że kosztu obrotu gotówkowego "nie widać" lub "nie czuć", a
    bezgotówkowy na pierwszy rzut oka- odliczana prowizja.

    Z jakichś przyczyn jednak terminali jest coraz więcej a sieć akceptacji
    coraz gęstsza, a sklepy które miały terminal i z inego zrezygnowały to
    wręcz niespotykane zjawisko (pomijam całkowity upadek interesu rzecz
    jasna ;) ).

    Tak a propos:

    http://biznes.onet.pl/gotowka-musi-odejsc,18543,3065
    263,1,news-detal

    Strach się bać, jak się pojawi jakiś "rządowy program" bo to zawsze
    oznacza jakieś kłopoty. Jak do tej pory rynek usług bezgotówkowych się
    rozwijał dobrze, to teraz może być inaczej. Ciekawe co popsują...

    --
    Michał

  • 8. Data: 2009-12-08 16:29:21
    Od: Mithos <f...@a...pl>

    r...@k...pl pisze:
> [...]
    > spłacając ją w terminie tak naprawdę płacisz "kredyt" w wysokości minimum 18%

    Tylko w teorii. W większości sklepów konsumenckich nie ma znaczenia czym
    płacisz, bo cena jest stała.
    Chyba, że masz kartę określonego banku to możesz liczyć na rabaty.

    Ja właśnie zakupiłem spodnie Levi's i zapłaciłem za nie 30% taniej kartą
    mBanku. Z gotówką mógłbym się wypchać (to była promocja ale normalnie i
    tak jest 10% taniej).

    Podobnie jest z innymi rzeczami, jak kupujesz w spożywczym jedzenia za
    100 PLN to nie powiesz do sprzedawcy "daj mi pan 3 PLN" zniżki", a
    płacąc karta Alior dostajesz bez gadania 1 PLN.

    No i co się opłaci bardziej ? :)

    --
    Mithos

  • 9. Data: 2009-12-08 17:49:53
    Od: "r...@k...pl" <r...@k...pl>

    Tue, 08 Dec 2009 17:29:21 +0100, w <hfluta$s0u$1@news.onet.pl>, Mithos
    <f...@a...pl> napisał(-a):

    > Tylko w teorii. W większości sklepów konsumenckich nie ma znaczenia czym
    > płacisz, bo cena jest stała.

    To wiem. Ale nie mówimy np. o spożywce, tylko o laptopie.

  • 10. Data: 2009-12-08 17:51:48
    Od: szczurwa <s...@g...com>

    On 8 Gru, 11:23, musiał <m...@y...de> wrote:

    Na prowizji od transakcji. Mnie dziś mój sklep odmówił przyjęcia AMEX-
    a, pod pretekstem jakichś gigantycznych prowizji pobieranych przez
    Amex. Dziwne, bo Amex polski, z mille...