  • 1. Data: 2005-11-04 17:28:08
    Temat: [mBank] mPlan - klauzule zakazane
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    Witam!

    Dostałem wzór umowy mPlan hipoteczny w walucie do przestudiowania a tam
    widze takie kwiatki:

    [...]
    mBank może wypowiedzieć Umowę, również w przypadku
    [...]
    2. zagrożenia terminowej spłaty Kredytu z powodu złego stanu majątkowego
    Kredytobiorcy.
    [...]

    O ile się dobrze doczytałem taka klauzula jest klauzulą zakazną
    umieszczona pod pozycją 268 w rejestrze postanowień wzorców umów
    uznanych za niedozwolone.

    Pytanie, moje jest następujące - czy komuś udało się zmienić umowę
    kredytową w mBanku (np. usunąć taki zapis).

    Mroziu

  • 2. Data: 2005-11-04 20:34:16
    Temat: Re: [mBank] mPlan - klauzule zakazane
    Od: buraxta <b...@g...com>

    Mroziu wrote:
    > Pytanie, moje jest następujące - czy komuś udało się zmienić umowę
    > kredytową w mBanku (np. usunąć taki zapis).

    Skoro jest niedozwolona to nie ma sensu się męczyć z jej usuwaniem, bo i
    tak w świetle prawa jest nieważna, o ile pamiętam.

    --
    // \\
    // // // http://www.buraxta.int.pl \\ \\ \\

  • 3. Data: 2005-11-04 22:19:39
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    buraxta wrote:

    > Skoro jest niedozwolona to nie ma sensu się męczyć z jej usuwaniem, bo i
    > tak w świetle prawa jest nieważna, o ile pamiętam.

    Tylko po co, bank ma mieć możliwośc wypowiedzenia umowy kredytowej -
    tylko po to żeby później przegrać sprawę w sądzie?

    Mroziu

  • 4. Data: 2005-11-04 22:41:04
    Od: KrzysiekPP <k...@N...op.pl>

    > Tylko po co, bank ma mieć możliwośc wypowiedzenia umowy kredytowej -
    > tylko po to żeby później przegrać sprawę w sądzie?

    Ale zanim wygrasz tą sprawe, to komornik juz ci ten dom zlicytuje.

    --
    Krzysiek, Krakow

  • 5. Data: 2005-11-04 22:50:15
    Od: Mroziu <m...@h...pl>

    KrzysiekPP wrote:

    > Ale zanim wygrasz tą sprawe, to komornik juz ci ten dom zlicytuje.

    No właśnie dlatego obecność takich zapisów mi się nie podoba. No chyba
    że uda kredyt spłacić lub zrefinansować. Ale po co dawać komuś możliwość
    postawienia się pod ścianą.

    Ponawiam także pytanie. Czy ktoś coś zmieniał w umowach kredytowych z
    mBankiem?

    Mroziu

  • 6. Data: 2005-11-04 22:52:43
    Od: "K.K." <e...@d...wytnij.pl>

    > Skoro jest niedozwolona to nie ma sensu się męczyć z jej usuwaniem, bo i
    > tak w świetle prawa jest nieważna, o ile pamiętam.

    O ile jest niedozwolona, bo nie wiadomo czy odnosi się do wszystich
    kredytów, czy tylko do kredytów konsumenckich, a hipoteczny takim ustawowo
    nie jest. Sam rejestr nie precyzuje jakiego kredytu lub jakiej umowy
    dotyczył werdykt Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy kompetencje
    UOKiK sięgają umów kredytów niekonsumenckich? Mam poważne wątpliwości.

  • 7. Data: 2005-11-04 23:53:32
    Od: buraxta <b...@g...com>

    KrzysiekPP wrote:
    > Ale zanim wygrasz tą sprawe, to komornik juz ci ten dom zlicytuje.

    Jakim sposobem komornik to zlicytuje, skoro taki zapis jest nieważny?
    Nieważny=nie ma go, a skoro go nie ma to bank nie ma podstawy do
    wypowiedzenia kredytu.

    --
    // \\
    // // // http://www.buraxta.int.pl \\ \\ \\

  • 8. Data: 2005-11-05 06:51:52
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    K.K. napisał(a):
> [...]
    > umowy dotyczył werdykt Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Czy
    > kompetencje UOKiK sięgają umów kredytów niekonsumenckich?

    Jest różnica między kredytem konsumenckim a umową kredytu zawartą z
    konsumentem. Przepisy o klauzulach niedozwolonych będzie się stosować do
    każdej umowy zawartej z konsumentem.

    KG

  • 9. Data: 2005-11-05 06:54:07
    Od: kam <#k...@w...pl#>

    buraxta napisał(a):
    > Jakim sposobem komornik to zlicytuje, skoro taki zapis jest nieważny?
    > Nieważny=nie ma go, a skoro go nie ma to bank nie ma podstawy do
    > wypowiedzenia kredytu.

    Bank wypowie kredyt, wystawi tytuł egzekucyjny, rozpocznie egzekucję.
    Mało komfortowa sytuacja.

    KG

  • 10. Data: 2005-11-05 09:31:48
    Od: "K.K." <e...@d...wytnij.pl>

    > Jest różnica między kredytem konsumenckim a umową kredytu zawartą z
    > konsumentem. Przepisy o klauzulach niedozwolonych będzie się stosować do
    > każdej umowy zawartej z konsumentem.

    To ja już nic nie rozumiem. Jest wyraźna sprzeczność między stanowiskiem
    UOKiK a ustawą prawo bankowe, albo UOKiK ma zastrzeżenia do niezbyt
    precyzyjnie wyodrębnionego fragment umowy, bo nie do jego całości.

    Postanowienie wzorca umowy uznane za niedozwolone:
    Bank może wypowiedzieć umowę kredytu w całości lub w części, w szczególności
    z powodu:
    1) niespłacenia w terminie należności, o których mowa w §13 ust. 1,
    2) zagrożenia terminowej spłaty kredytu z powodu złej sytuacji finansowo
    majątkowej Kredytobiorcy,
    3) znacznego obniżenia się realnej wartości złożonego zabezpieczenia lub
    utraty tego zabezpieczenia, 4) niedotrzymania innych warunków umowy kredytu

    Cytat z umowy mBankowej:
    "mBank może wypowiedzieć Umowę, również w przypadku zagrożenia terminowej
    spłaty Kredytu z powodu złego stanu majątkowego Kredytobiorcy"

    A teraz ustawa Prawo Bankowe. a konkretnie jej Art. 75;
    1. W przypadku niedotrzymania przez kredytobiorcę warunków udzielenia
    kredytu albo w razie utraty przez kredytobiorcę zdolności kredytowej bank
    może obniżyć kwotę przyznanego kredytu albo wypowiedzieć umowę kredytu.

    IMHO "zagrożenie terminowej spłaty z powodu złego stanu majątkowego" to nic
    innego jak "utrata zdolności kredytowej".