  • 51. Data: 2021-12-02 14:46:20
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    > No to jak są takie "oferty" to nawet KNF nie musiał niczego zabraniać - nadwyżka na
    marży jest większa od zysku na stopach.
    > Inna sprawa, że jak ktoś zarabia w euro to weźmie sobie kredyt w zachodnim banku.

    nie weźmie, no chyba że ma nieruchomość "na zachodzie" polski bank nie
    skredytuje (zabezpieczenie) nieruchomości za granicą i vice versa,
    generalnie chodzi o przepisy dot. ksiąg wieczystych, hipotek itp...

    > A od dawna jest ta "rekomendacja", że kredyt tylko w walucie zarobków?
    > Ja pamiętam tylko, że jak waluty miały być różne, to musiał zostać bufor chyba 30%
    i być może coś o wkłądzie własnym było.

    rekomendacja S KNF, 2014 r. jak dobrze pamiętam

    KNF musiał "coś" zrobić, aby się frankowicze nie powtórzyli

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 52. Data: 2021-12-02 14:56:06
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 02.12.2021 o 13:53, J.F pisze:

    > Ale ale:
    > -jakie oprocenowanie stale oferowal bank w czerwcu,
    > -jakie stale oprocentowanie oferuja banki dzis,
    > -co bedzie za 5 lat - i jakies sumarycznej roznicy sie spodziewac
    > przez 5 lat ...
    >
    > -no wlasnie - spodziewasz sie, ze przez najblizsze 5 lat wibor bedzie
    > wysoki? A jak spadnie ?
    >
    > J.

    w czerwcu 2021 nawet ok. 3,6%; obecnie od 5%

    co będzie za 5 lat? oj chciałbym wiedzieć, ale ani czarna kula ani znany
    wróżbita tego nie wie...

    osobiście, subiektywnie, spodziewam się, że będzie rósł, 3% już blisko,
    nie wiem czy i kiedy będzie spadał, ale na jakim poziomie się ustalibilzuje

    przed pandemią było to ok. 1,7% przez około 6 lat bez większych zmian

  • 53. Data: 2021-12-02 15:19:09
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 2 grudnia 2021 o 14:46:23 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

> [...]
    > skredytuje (zabezpieczenie) nieruchomości za granicą i vice versa,
    > generalnie chodzi o przepisy dot. ksiąg wieczystych, hipotek itp...

    No to kiszkowato, opornie nam ta unia idzie, ale...

    30% i być może coś o wkłądzie własnym było.

    > rekomendacja S KNF, 2014 r. jak dobrze pamiętam
    >
    > KNF musiał "coś" zrobić, aby się frankowicze nie powtórzyli

    A, to widać nie jestem na bieżąco, ale Ty też.
    W poprzedniej rekomendacji S z 2013 rzeczywiście jest rekomendacja 6 - kredyt tylko w
    walucie dochodu (choć pytanie, co zrobić jak jest kilka walut dochodu?), nawet dla
    bogatych (o tych bagatych to pewnie dlatego wspomnieli, że poprzednio - ale nie chce
    mi się szukać archiwum, a bezpośrednio na stronie KNF nie ma - bogatym można było
    pozwolić na kredyt walutowy).
    Ale w tej z 2019 - która już powinna być wprowadzona w bankach komercyjnych - jest
    już nieco inaczej - jak jest kilka walut dochodu, to te, które nie są "główne",
    powinny być liczone jako 50%.
    Hmm, czy można z tego wyciągnąć wniosek, że jak ktoś zarabia tylko w złotówkach, a
    chce kredyt w euro, to można po prostu przyjąć, że ma połowę dochodów?

  • 54. Data: 2021-12-02 15:30:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Dec 2021 14:56:06 +0100, Robert_DF wrote:

    > w czerwcu 2021 nawet ok. 3,6%; obecnie od 5%
    >
    > co będzie za 5 lat? oj chciałbym wiedzieć, ale ani czarna kula ani znany
    > wróżbita tego nie wie...

    Z tym ze tu mi chodzi o to, czy za 5 lat nie bedzie
    "wibor wynosi dzis 50%, okres ochrony sie skonczyl, z 300k kredytu
    splacil pan 20k, zostalo 280k do splaty i nowa rata bedzie wynosic
    15 tys miesiecznie". I taka to ochrona.
    Choc to i tak lepie, ze nowa rata, niz sie tego dowiedziec po 2
    latach, a po 5 uslyszec "nie splacal pan rat i teraz dlug wynosi 600k"
    :-)

    > osobiście, subiektywnie, spodziewam się, że będzie rósł, 3% już blisko,
    > nie wiem czy i kiedy będzie spadał, ale na jakim poziomie się ustalibilzuje

    Tylko wiesz - banki maja roznych specjalistow, a moze i lobbystow,
    i oni usilnie wyliczaja, jaki ma byc ten %, aby bank nie stracil przez
    5 lat.
    A kto straci? Klient :-)

    > przed pandemią było to ok. 1,7% przez około 6 lat bez większych zmian

    no i Glapinski obiecuje powrot do normalnosci :-)

    A rzad ... trudno powiedziec, czy bardziej im zalezy na duzej
    inflacji, aby "socjał" podniesc, czy na małej, aby obligacje moc
    splacac :-)

    J.

  • 55. Data: 2021-12-02 18:00:27
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    chce kredyt w euro, to można po prostu przyjąć, że ma połowę dochodów?

    nie ma takiej możliwości, nawet jak zarabiasz bardzo dużo, ale waluta
    się różni to kredytu nie dostaniesz

    oczywiście są wyjątki, ale musi być druga osoba, działa to tak:

    zarabiasz np. 5000 EUR a żona w Polsce 5000 zł, wtedy bank może przyjąć
    Twój dochód w połowie tego co zarabia żona więc razem macie 7500 zł

  • 56. Data: 2021-12-02 18:29:45
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 02.12.2021 o 15:30, J.F pisze:

> [...]
    > Choc to i tak lepie, ze nowa rata, niz sie tego dowiedziec po 2
    > latach, a po 5 uslyszec "nie splacal pan rat i teraz dlug wynosi 600k"

    z papierów, które dostaje klient nie wynika, że to niemożliwe, ale
    kwestia jaki wtedy ww. będzie miał dochód? może za 15kzł sobie najtńsze
    buty kupi...

    > Tylko wiesz - banki maja roznych specjalistow, a moze i lobbystow,
    > i oni usilnie wyliczaja, jaki ma byc ten %, aby bank nie stracil przez
    > 5 lat.
    > A kto straci? Klient :-)

    umowy są tak ułożone, że bank nie straci lub jest to mało prawdopodobne,
    no chyba że klient nie będzie spłacał kredytu a zabezpieczenie nie
    pokryje zobowiązania
    takie ryzyko transakcji, nawet hipotek ok. 2% nie jest spłacanych

    > no i Glapinski obiecuje powrot do normalnosci :-)
    >
    > A rzad ... trudno powiedziec, czy bardziej im zalezy na duzej
    > inflacji, aby "socjał" podniesc, czy na małej, aby obligacje moc
    > splacac :-)

    przy wyższej inflacje realizowana jest tzw. renta inflacyjna czyli np.
    cały czas wypłaca 500+ które realnie jest warte 300 zł = siła nabywcza
    spadła o 40%

  • 57. Data: 2021-12-02 18:39:45
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 2 grudnia 2021 o 18:00:30 UTC+1 Robert_DF napisał(a):
> [...]
    >
    > zarabiasz np. 5000 EUR a żona w Polsce 5000 zł, wtedy bank może przyjąć
    > Twój dochód w połowie tego co zarabia żona więc razem macie 7500 zł

    Zapewne piszesz z praktyki, a przecież żyjemy w PL, ale teoretycznie w rekomendacji S
    z 2013 mamy rekomendacje 6:
    "Bank powinien udzielać klientom detalicznym kredytów zabezpieczonych hipotecznie
    wyłącznie w walucie, w jakiej uzyskują oni dochód, także w przypadku klientów o
    wysokich dochodach."
    ale nie ma tego już w rekomendacji S z 2019 - powinno być to wprowadzone w bankach do
    czerwca 2021 - za to mamy nową rekomendację 6:
    "W przypadku klientów detalicznych(lub gospodarstw domowych) uzyskujących dochód w
    kilku walutach, na potrzeby kalkulacji zdolności kredytowej,bank powinien założyć
    deprecjację o 50% innych walut niż waluta, w której kredytobiorca (lub gospodarstwo
    domowe) uzyskuje najwyższe dochody."
    Inna sprawa, czy to mądre jest, ale w Twoim przykładzie powinno być inaczej.
    Po pierwsze w ogóle kredyt w euro, a nie w PLN - choć jak taka marża to niech się
    całują.
    Ale dochód w EURO: 5k eur + (5k zł/2)/[kurs euro]
    A jeśli kredyt w PLN no to w sumie dochód albo taki sam jak w euro, przeliczony na
    PLN - albo chociaż 5k PLN + 2,5k euro - czyli ponad 15k PLN, a nie tylko połowa tego.

  • 58. Data: 2021-12-02 18:52:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Dec 2021 18:29:45 +0100, Robert_DF wrote:

    > z papierów, które dostaje klient nie wynika, że to niemożliwe, ale
    > kwestia jaki wtedy ww. będzie miał dochód? może za 15kzł sobie najtńsze
    > buty kupi...

    Jest to mozliwe, ale jakbys mnie 13 lat temu zapytal, to bym
    powiedzial, ze jak frank bedzie po 10zl, to i pensja bedzie wieksza.

    Przy czym sie niewiele pomylilem.
    Srednia pensja w 2008 2943zl ~= 1400 CHF,
    srednia pensja w 2020 5167zl ~= 1230 CHF po kursie 4.2 - w miare
    srednim w 2020.

    Tylko o kilkanascie lat :-)

> [...]
    > pokryje zobowiązania
    > takie ryzyko transakcji, nawet hipotek ok. 2% nie jest spłacanych

    Czyli bank sie zabezpieczyl przed niewielkim wzrostem wiboru,
    a jak wibor tego poziomu nie osiagnie, to klient straci, i jest to
    bardzo prawdopodobne :-)

    No chyba, ze wibor skoczy naprawde mocno, wtedy banki beda plakac,
    a klienci beda sie smiac :-)

    > przy wyższej inflacje realizowana jest tzw. renta inflacyjna czyli np.
    > cały czas wypłaca 500+ które realnie jest warte 300 zł = siła nabywcza
    > spadła o 40%

    Ale rzad ma tez miliardy obligacji do splacenia.
    czesc sie akurat konczy, to rzad bedzie musial dac odpowiednio wysokie
    odsetki, zeby sie chetni na rolowanie znalezli.

    No chyba, ze NBP wszystko kupi ...

    J.

  • 59. Data: 2021-12-02 20:08:34
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    PLN - albo chociaż 5k PLN + 2,5k euro - czyli ponad 15k PLN, a nie tylko połowa tego.

    1. bank nie ma obowiązku udzielać kredytu w innej walucie niż PLN i
    większość takich już nie ma,
    2. przykład, który podałem to interpretacja zapisów rekomendacji przez
    bank, więc przyjmą eur jako połowa dochodu w pln

    gdyby było inaczej to eur (1/2 z 5kzł eur > 5kzł pln) byłoby dochodem
    dominującym i kredyt w pln nie byłby możliwy

  • 60. Data: 2021-12-02 20:13:16
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 02.12.2021 o 18:52, J.F pisze:

> [...]
    >
    > Przy czym sie niewiele pomylilem.
    > Srednia pensja w 2008 2943zl ~= 1400 CHF,
    > srednia pensja w 2020 5167zl ~= 1230 CHF po kursie 4.2 - w miare

    tylko problemem niekoniecznie musi być sama rata, ale kwota kapitalu
    kredytu do spłaty

    klient wziął 100kchf, spłacił 20kchf, zostało mu 80kchf, kurs chf 2 zł
    na początku a teraz 4,5

    miał 200kzł kredytu, spłacił 1/5 (w walucie kredytu) i zostało mu 360kzł
    = jest w czarnej doopie

    > Czyli bank sie zabezpieczyl przed niewielkim wzrostem wiboru,
    > a jak wibor tego poziomu nie osiagnie, to klient straci, i jest to
    > bardzo prawdopodobne :-)

    i tak zazwyczaj jest

    > Ale rzad ma tez miliardy obligacji do splacenia.
    > czesc sie akurat konczy, to rzad bedzie musial dac odpowiednio wysokie
    > odsetki, zeby sie chetni na rolowanie znalezli.
    >
    > No chyba, ze NBP wszystko kupi ...

    i będzie rolował oferując coraz wyższy kupon