    Date: Thu, 2 Dec 2021 22:52:41 +0100
    Subject: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Newsgroups: pl.biznes.banki
    <61a7de27$0$552$65785112@news.neostrada.pl>
    <61a7e691$0$515$65785112@news.neostrada.pl>
    From: Zdzichu500 <n...@n...org>

    W dniu 01.12.2021 o 22:18, Robert_DF pisze:

    > kojarzę, że w "Money as debt" było to dobrze wyjaśnione = polecam

    Nijak jednak bank komercyjny nie tworzy pieniędzy z powietrza. A jedynie
    przyjmując depozyt zostawia sobie jego niewielką część a z reszty
    udziela kredytu, który kredytobiorca wydaje i te pieniądze trafiają do
    banku jako depozyt. Więc z tego są udzielane następne kredyty itd. Ale
    to nie jest "czarowanie" pieniędzy na zasadzie, że prezes przychodzi i
    mówi dzisiaj potrzebujemy piedryliard na kredyty to Heniu naciśnij na
    komputrze żebyśmy mieli (nie mogli tak prosto zrobić ani w Idea Banku
    ani w Lehman Brothers).
    Przy rezerwie cząstkowej i pieniądzu kruszcowym byłoby podobnie. Chyba,
    że bank by był skrytką w której czeka na każdego jego sztabka złota.
    Zresztą ilość papierowo złota już dawno przekroczyła ilość złota fizycznego.

    Pozdrawiam,
    Zdzichu