  • 11. Data: 2021-11-30 10:55:26
    Temat: Re: kredyty ze "stałym" oprocentowaniem?
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    W dniu 30.11.2021 o 10:36, _Master_ pisze:
    > Ziew...
    >
    > Kolejny instrument spekulacyjny ;-)

    ale który?

    hipo ze zmiennym czy tzw. stałym?

    --
    pozdrawiam
    Roberts

    kredyty-ubezpieczenia-inwestycje
    robertsierant.pl

  • 12. Data: 2021-11-30 11:44:43
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 29 listopada 2021 o 20:35:46 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

    > marże się nie zmieniły, ale w czerwcu np. było 2% (marża) + wibor ~0,2 a
    > teraz marża taka sama, ale wibor już 1,9...

    Czyli teraz można mieć zmienne (przyjmując marżę 2%) ~4%, a stałe (na 5 lat) ~5-6%?

    > marżę znasz już na początku, możesz wziąć od razu wibor + marża lub
    > oprocentowanie stałe

    To jak to jest wpisane w umowę?
    "Oprocentowanie wyliczane jest WIBOR3M + 2%, ale przez pierwsze pięć lat jest to
    stałe 3% + 2%, a potem też może być stałe, tylko inne, + 2%"?

    W sumie jak patrzeć na te % to rzeczywiście w czerwcu był to znakomity interes - ale
    taka sytuacja se ne vrati.
    Stopy były praktycznie zerowe więc mniejsze być nie mogły (sprawdzić czy nie
    Szwajcaria - i euro? ;) - a historia uczy, że to się długo nie utrzymuje (sprawdzić,
    czy nie Japonia - i euro? ;).

    A właściwie skąd się wziął ten stały %? Kto kazał tak oferować? Unia czy rząd?
    I od kiedy to się pojawiło?

    Bo tak się zastanawiam, czemu w tym czerwcu było tak tanio - czy są jakieś
    ograniczenia, że drożej nie mogło być?
    Bo coś ostatnio wpadło mi w oko, nie wiem, czy to prawda, że stawkę do wyliczenia
    WIBOR bank może sobie podać taką, jaką chce, ale jest jeszcze Henry Ford w postaci,
    że musi to być między stopą referencyjną (a może depozytową?) a lombardową - to
    prawda?
    Ten wibor ~0,2% z czerwca to by się zgadazł, ale ten 1,9% podobno obecny to już nie
    (większy od lombardowej).

  • 13. Data: 2021-11-30 13:04:59
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    > Czyli teraz można mieć zmienne (przyjmując marżę 2%) ~4%, a stałe (na 5 lat) ~5-6%?

    tak, stałe (czyli zmienne co 5 lat) jest zawsze nieco wyższe

    > To jak to jest wpisane w umowę?
    > "Oprocentowanie wyliczane jest WIBOR3M + 2%, ale przez pierwsze pięć lat jest to
    stałe 3% + 2%, a potem też może być stałe, tylko inne, + 2%"?

    tak, oprocentowanie stałe = X% przez 5 lat, marża kredytu XYZ, a po 5
    latach albo bierzesz to co bank da (nowa wartość stałego na kolejne 5
    lat) lub przechodzisz na zmienne = marża z FI i aktualny wibor

    > A właściwie skąd się wziął ten stały %? Kto kazał tak oferować? Unia czy rząd?
    > I od kiedy to się pojawiło?

    od 1.07.2021 każdy bank komercyjny musi takie mieć w ofercie,
    rekomendacja KNF to sprawiła ;-)

    > Bo tak się zastanawiam, czemu w tym czerwcu było tak tanio - czy są jakieś
    ograniczenia, że drożej nie mogło być?

    bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

> [...]
    prawda?
    > Ten wibor ~0,2% z czerwca to by się zgadazł, ale ten 1,9% podobno obecny to już nie

    bank określa, który to ma być wibor 1/3/6/12 + jak wylicza średnią
    dzisiaj wibor 3M to 1,91

  • 14. Data: 2021-11-30 13:16:39
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 30 listopada 2021 o 13:05:02 UTC+1 Robert_DF napisał(a):

    ograniczenia, że drożej nie mogło być?
    > bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

    No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego

  • 15. Data: 2021-11-30 13:27:56
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    ograniczenia, że drożej nie mogło być?
    > bo na zmiennym mogłeś mieć nawet 1,9 więc banki oferowały stałe od ok. 3,6

    No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego TYLKO O
    TYLE droższe, a nie jeszcze droższe?
    Czy jest jakieś odgórne ograniczenie - np. proponowane oprocentowanie stałe nie może
    być wyższe od np. wibor3m o np. 1,5pp?
    Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz - że
    stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.

> [...]
    prawda?

    > bank określa, który to ma być wibor 1/3/6/12 + jak wylicza średnią

    Nie chodzi o to, jak dany bank określa oprocentowanie na podstawie któregoś wiboru,
    tylko o to, jak ustalana jest sama stawka wibor.
    Banki codziennie zgłaszają swoje propozycje, skrajne są odrzucane (pytanie jeszcze,
    jakie wartości są uznawane za "skrajne", w skokach narciarskich sprawa jasna, ale
    banków w PL mamy nie 5, a z 700) a z reszty wyliczana jest jakaś tam średnie.
    Tylko kwestia w tym, czy bank może zgłosić dowolną wartość - najwyżej jako skrajna
    będzie odrzucona - czy też zgłaszane wartości są ograniczone przez jakieś widełki - w
    tym, co czytałem, pisali chyba, że powinno być między referencyjna (lub depozytową) a
    lombardową.
    A może właśnie propozycje spoza tych widełek uznawane są za "skrajne"?
    Ale tak czy siak 1,91% nie pasuje do powyższych teorii.

    I w sumie dopiero teraz ludzie odczują inflację - a ci z hipotekami szczególnie.
    Do tej pory mieli wzrost cen łagodzony czy wręcz równoważony obniżkami stóp i, co za
    tym idzie, rat - a teraz skumulowane podwójne do góry będzie.

    Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść
    wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie
    być miło :(

  • 16. Data: 2021-11-30 13:59:41
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 10:55, Robert_DF pisze:

    > ale który?
    >
    > hipo ze zmiennym czy tzw. stałym?

    Wszystkie ;-)
    Do tego banki doprowadziły że strach się bać kupować "nowy produkt" ;-)

    A tymczasem to powinna być PODSTAWA kredytowania

    Jak chcesz kombinować to se weź zmienną (ryzyk fizyk)

  • 17. Data: 2021-11-30 14:20:43
    Od: Kamil Jońca <k...@p...onet.pl>

    _Master_ <M...@...pl> writes:

    > Wszystkie ;-)
    > Do tego banki doprowadziły że strach się bać kupować "nowy produkt" ;-)
    >
    > A tymczasem to powinna być PODSTAWA kredytowania
    >
    > Jak chcesz kombinować to se weź zmienną (ryzyk fizyk)

    Brednie. Jakby wziął stałą stopę przy 10% proc wiborze, to też by sobie
    pluł w brode gdy wibor mocno na dłużej spadnie.
    KJ

  • 18. Data: 2021-11-30 15:05:11
    Od: _Master_ <M...@...pl>

    W dniu wtorek-30-listopada-2021 o 14:20, Kamil Jońca pisze:
    > Brednie. Jakby wziął stałą stopę przy 10% proc wiborze, to też by sobie
    > pluł w brode gdy wibor mocno na dłużej spadnie.
    > KJ

    Ciekawe dlaczego Polska jest takim ewenementem i tylko u nas święta jest
    zmienna stopa?

  • 19. Data: 2021-11-30 16:33:07
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

    > No dobra, wiadomo, że stałe na 5 lat droższe - ale ja się tylko, dlaczego

    ryzyko, bank nie wie czy i o ile wzrośnie więc za taki kredyt liczy
    sobie więcej

  • 20. Data: 2021-11-30 16:38:09
    Od: Robert_DF <k...@r...pl>

> [...]
    > Czy jest jakieś odgórne ograniczenie - np. proponowane oprocentowanie stałe nie
    może być wyższe od np. wibor3m o np. 1,5pp?

    nie ma, banki same kształtują politykę cenową

    > Bo banki - jeśli nie są debilami - musiały wiedzieć, że taka sytuacja jak teraz -
    że stałe jest tańsze niż zmienne - nastąpi w ciągu pół do roku.
    najwidoczniej niedoszacowały albo knf nie chciały wkurzać

> [...]
    > A może właśnie propozycje spoza tych widełek uznawane są za "skrajne"?
    > Ale tak czy siak 1,91% nie pasuje do powyższych teorii.

    jak liczony jest wibor?
    jest w necie pokazane jak to się liczy, może nie będę kopiował

> [...]
    za tym idzie, rat - a teraz skumulowane podwójne do góry będzie.

    ci co brali 'pod korek" na pewno odczują, a reszta? nawet jak hipo było
    oprocentowane 7% to też brali, bo jaka jest alternatywa?

    > Lepiej uważaj, bo jak klient sfrustrowany odbije się od banku, to może przyjść
    wyładować się na pośredniku. Tu nie USA, żeby z gunem przyszedł, ale i tak może nie
    być miło :(

    klient dostaje ode mnie pełną informację zgodnie z wytycznymi nadzoru,
    banków itp...

    cyrk jest wtedy jak klient chce sobie krzywdę zrobić i żadne argumenty
    do niego nie przemawiają, a ja nie mogę mu niczego zabronić