  • 1. Data: 2003-09-03 10:24:39
    Temat: konto firmowe - koniecznosc?
    Od: "agnus dei" <a...@W...onet.pl>

    witam serdecznie,
    mam firme zarejestrowana na siebie (w nazwie jest imie i nazwisko) i wlasne
    konto osobiste.
    i teraz pytanie: czy moge tego konta uzywac do obslugi firmy, czy tez *musze*
    miec koniecznie osobne konto firmowe?
    pozdrawiam
    agnieszka

  • 2. Data: 2003-09-03 11:17:59
    Temat: Re: konto firmowe - koniecznosc?
    Od: Jarek Andrzejewski <j...@d...com.pl>

    On 3 Sep 2003 12:24:39 +0200, "agnus dei"
    <a...@W...onet.pl> wrote:

    >i teraz pytanie: czy moge tego konta uzywac do obslugi firmy, czy tez *musze*
    >miec koniecznie osobne konto firmowe?

    chyba zależy to od formy rozliczeń z US, ale generalnie tak, musisz
    mieć konto firmowe
    --
    Jarek Andrzejewski

  • 3. Data: 2003-09-03 11:33:35
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "agnus dei" <a...@W...onet.pl> napisał w
    wiadomości news:10d5.000022b6.3f55c166@newsgate.onet.pl...
    > i teraz pytanie: czy moge tego konta uzywac do obslugi firmy, czy tez
    *musze*
    > miec koniecznie osobne konto firmowe?

    Do obsługi firmy (przyjmowania płatności od klientów) -musisz
    Jeśli tylko do płacenia danin państwowych - nie musisz

  • 4. Data: 2003-09-03 18:56:55
    Od: "veni VIDI vici" <s...@o...pl>

    > Jeśli tylko do płacenia danin państwowych - nie musisz

    No to spróbuj zapłacic ZUS z niefirmowego konta:)

    "Ustawa Prawo działalności gospodarczej z dn. 19 listopada 1999r. (Dz. U. nr
    101, poz. 1178 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania
    rachunku bankowego."

    PZDr
    Quba
    www.vidi.biz.pl - już dostępny D A R M O W Y kurs

  • 5. Data: 2003-09-03 19:17:19
    Od: Tomek <m...@p...onet.BLABLA.pl>

> [...]
    > 101, poz. 1178 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania

    Jest taki wątek na pl.biznes z 2002 roku "Przelewy ZUS z RORu" i pisze tam:

    "Dowiedzialem sie ze mozna wplacac skladke ZUS z wlasnego RORu za
    siebie gdy firma jest jednoosobowa.
    Taka informacje uzyskalem w informacji w ZUS."

    I jeszcze jeden wątek na pl.biznes.banki (też z 2002 roku)
    "Konto gospodarcze?". Wyjaśniają tam, że wg. art. 50 ust. 3 prawa bankowego:
    - nie mogą być używane do obsługi DG tylko rachunki oszczędnościowe -
    wkłady oszczędnościowe.
    - konto musi być tylko na potrzeby DG.

    Ja to rozumiem tak, że jeśli założymy np. eKonto w Mbanku, które będzie
    służyło tylko do obsługi DG, to jest to zgodne z przepisami. Wyjaśnienie
    tego upartemu urzędnikowi ZUS/US to inna historia...

    Czy ktoś zna przepis, który podważa opisane w tych dwóch wątkach przypadki?

    Tomek

  • 6. Data: 2003-09-03 19:17:58
    Od: Andrzej <s...@p...onet.pl>

    Użytkownik veni VIDI vici napisał:

> [...]
    > 101, poz. 1178 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców obowiązek posiadania

    Moi starzy tak robią od lat i jakoś nic się nie dzieje.

    Andrzej

  • 7. Data: 2003-09-03 21:12:40
    Od: "Jarosław Łysio" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "agnus dei" napisał:

    | czy moge tego konta uzywac do obslugi firmy, czy tez *musze*
    | miec koniecznie osobne konto firmowe?

    Zgodnie z ustawą prawo o działalności gospodarczej należy mieć wyodrębniony
    rachunek do prowadzenia działalności gospodarczej.
    Banki lubią zarabiać, dlatego za konta firmowe biorą większe prowizje i
    opłaty, dodatkowo w regulaminach kont osobistych zastrzegają, że nie wolno
    ich używać do celów związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.
    Ale ZUSu ani urzędu skarbowego nie interesuje jaki jest charakter konta -
    dla urzędu skarbowego ważne jest by był to rachunek wyodrębniony, dla ZUSu -
    obojetne.

    W praktyce podejście banków jest różne. Np. staroświeckie PKO BP SA - które
    chyba każdy przelew księguje ręcznie :) zawraca przelewy przychodzące od
    kontrahentów na konto osobiste w PKO BP SA jeśli w tytule przelewu jest
    wpisane np. "Zapłata za rachunek nr 4/2003 z dn. 04.01.2003 r.", dlatego
    osoby które chcą to ominąć proszą kontrahentów o wpisanie w tytule np.
    "Rozliczenie" lub "Rozliczenie za styczeń". Wtedy czujne pracownice PKO BP
    SA nie mogą się pokapować i przelew zostaje przyjęty na konto osobiste.
    A prowadzenie działalności gospodarczej z wykorzystaniem eKonta w mBanku nie
    stwarza żadnych problemów - wszystkie przelewy są przyjmowane i wysyłane,
    niezależnie od tego, co jest wpisane w tytule przelewu.

    JŁ.

  • 8. Data: 2003-09-03 21:31:24
    Od: "SP9LWH" <s...@a...pl>

    Użytkownik "veni VIDI vici" <s...@o...pl> napisał w wiadomości
    > No to spróbuj zapłacic ZUS z niefirmowego konta:)

    żaden problem, by właściciel 1 osobowej firmy płacił ZUS za siebie z ROR

  • 9. Data: 2003-09-03 23:13:16
    Od: "Krzysztof K. Maj" <kmaj@REMOVE_THIS.krak.eu.org>

    veni VIDI vici <s...@o...pl> napisał w

    > No to spróbuj zapłacic ZUS z niefirmowego konta:)

    A niby dlaczego nie?
    Prawo bankowe, Art. 50, ust. 3 i 4:

    "3. Rachunki oszczednosciowe nie moga byc wykorzystywane przez ich
    posiadaczy
    do przeprowadzania rozliczen pienieznych zwiazanych z prowadzeniem
    dzialalnosci gospodarczej.

    4. Ograniczenia, o którym mowa w ust. 3, nie stosuje sie w przypadku
    oplacania skladek na ubezpieczenia spoleczne oraz innych skladek, do
    poboru
    których zobowiazany jest Zaklad Ubezpieczen Spolecznych."

    Starczy?

    > "Ustawa Prawo działalności gospodarczej z dn. 19 listopada 1999r.
    > (Dz. U. nr 101, poz. 1178 ze zm.) nakłada na przedsiębiorców
    > obowiązek posiadania rachunku bankowego."

    G. prawda!
    Powołujesz się na ustawę, a chyba jej nie przeczytałeś.
    Temat był na grupie wielokrotnie poruszany, choćby tu:

    --
    Pozdrowienia

    Krzysztof K. Maj
    (Uwaga na pułapkę w adresie!)

  • 10. Data: 2003-09-04 05:52:44
    Od: "Slawek Kos" <s...@p...gazeta.pl>

    Użytkownik "Tomek" <m...@p...onet.BLABLA.pl> napisał w wiadomości
> [...]

    Za siebie mozna jak najbardziej placic ZUS z ROR.
    TYLKO za siebie

    > "Dowiedzialem sie ze mozna wplacac skladke ZUS z wlasnego RORu za
    > siebie gdy firma jest jednoosobowa.
    > Taka informacje uzyskalem w informacji w ZUS."

    I prawidlowo. Sam tak place, mimo, ze "konto gospodarcze" zaposiadam. Z RORu
    mam darmo

> [...]
    > służyło tylko do obsługi DG, to jest to zgodne z przepisami. Wyjaśnienie
    > tego upartemu urzędnikowi ZUS/US to inna historia...

    Konto ma taki charakter jaki mu nada bank. eKonto jest rachunkiem
    oszczednosciowym i nie nadaje sie do DG. mBiznes w mBanku sie nadaje.

    Zeby bylo smieszniej to podatek platny z tytulu rozliczenia rocznego (PIT-36
    czy ktory tam skladasz...) mozna oplacic z ROR a zaliczke miesieczna (PIT-5)
    nie mozna. I nawet ma to rozsadne uzasadnienie...

    --
    Pozdrowienia
    ---