  • 1. Data: 2003-03-07 12:32:34
    Temat: e-karta[problemy]
    Od: "Joanna Pawlus" <j...@i...com.pl>

    Witam,

    Problem wygląda następująco:
    Chciałam kupić pare rzeczy małym niemieckim sklepie netowym www.reitshop.de
    , ale sklep nie może ściągnąć pieniędzy z e-karty. Czytałam w archiwum, że
    nie jest jakoś szczególnie szokujące ;) ale... Rzecz w tym, że w sierpniu
    zeszłego roku zapłaciłam w tym samym sklepie tą samą kartą bez żadnych
    problemów.

    Teraz, gdy zrobiło się pod górkę, zadzwoniłam do mLinki i poprosiłam o
    pomoc. Dowiedziałam się, że sklep traktuje moją kartę jako kredytową i w tym
    tkwi problem. No to napisałam maila do sklepu z tłumaczeniem, że e-karta nie
    jest kredytowa, tylko wirtualną i żeby zmienili prośbę o autoryzację
    transakcji. Otrzymałam odpowiedź:

    "So sorry, but it is not possible to transact the invoice
    amount of 129,07 EUR, because your bank says "no"!
    We don´t know why, but there is nothing we can do.
    We have tried and tried it again and we tried to get an approval number,
    called
    our card eccaptions , but your bank say "no" to the transaction."

    Ponieważ nie znam zupełnie szczegółów procesu autoryzacji transakcji e-kartą
    (chętnie się dowiem) mam parę pytań (wybaczcie, jeśli są śmieszne lub
    naiwne):

    1. Czy jest możliwe, że sklep po prostu nie ma możliwości technicznych do
    przeprowadzenia transakcji przy użyciu takiej karty? Czytałam coś w archiwum
    o tym, że muszą mieć odpowiedznio skonfigurowanego POSa (co oczywiście nic
    mi nie mówi;)). No ale jeśli nie mają, to jak udało mi się zapłacić w
    sierpniu?

    2. Jeśli mają możliwości techniczne, tylko mnie nie zrozumieli ;)) to co mam
    im napisać? W mLinii dowiedziałam się, że sklep traktując e-kartę jako
    kredytową najprawdopodobniej zapytał bank o mój adres, a powinien tylko o
    dane podane na karcie. Mam im napisać, żeby się nie interesowali moim
    adresem, czy może coś bardziej fachowego w stylu: "autoryzujcie kartę w
    systemie jakimśtam"? ;))

    3. Gdy wypełniałam formularz na www nie było tam miejsca na podanie CVV2,
    czy to może być problem?

    4. Jeśłi nie mają możliwości, żeby ściągnąć pieniądze z e-karty, to VE
    Inteligo też nie przejdzie?

    pozdrawiam
    Joanna

  • 2. Data: 2003-03-07 12:41:49
    Temat: Re: e-karta[problemy]
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Fri, Mar 07, 2003 at 01:32:34PM +0100, Joanna Pawlus wrote:

> [...]
    >called
    >our card eccaptions , but your bank say "no" to the transaction."

    He, 'we tried and tried' ... nie wyglada to na ioo ;-)

> [...]
    >o tym, że muszą mieć odpowiedznio skonfigurowanego POSa (co oczywiście nic
    >mi nie mówi;)). No ale jeśli nie mają, to jak udało mi się zapłacić w

    e-karta mbanku sluzy do transakcji typu MO/TO/IO - oni probuja pewnie
    zrobic transakcje poprzez wpisanie numeru karty do posa. Takie
    transakcji nie sa dozwolnoe dla tej karty - to jest jej _zaleta_!

> [...]
    >dane podane na karcie. Mam im napisać, żeby się nie interesowali moim
    >adresem, czy może coś bardziej fachowego w stylu: "autoryzujcie kartę w

    Mozesz sie zapytac czy transakcja przebiega jako IO. To czy to jest
    karta kredytowa czy inna __nie_ma_absolutnie__ znacznia.

    >3. Gdy wypełniałam formularz na www nie było tam miejsca na podanie CVV2,
    >czy to może być problem?

    Nie.

    >4. Jeśłi nie mają możliwości, żeby ściągnąć pieniądze z e-karty, to VE
    >Inteligo też nie przejdzie?

    na 99% tak.

    --

    --w

  • 3. Data: 2003-03-07 12:50:09
    Od: "scndrl" <p...@r...ro>

    http://mbank.blog.pl/archiwum/index.php?nid=2656046

  • 4. Data: 2003-03-07 17:08:06
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

    w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek) writes:

    > e-karta mbanku sluzy do transakcji typu MO/TO/IO - oni probuja pewnie
    > zrobic transakcje poprzez wpisanie numeru karty do posa. Takie
    > transakcji nie sa dozwolnoe dla tej karty - to jest jej _zaleta_!

    Eee tam, zaleta. Niby dla kogo to jest zaleta? Dla usera? Nie, bo mu
    transakcje nie przechodza, a karta jest i tak wystarczajaco bezpieczna
    - transakcje z uzyciem normalnego POSa to tylko ryzyko dla sklepu, nie
    dla usera.

    Dla sklepu? Nie, bo mu transakcje nie przechodza, a sklep ponosi i tak
    calkowite ryzyko przy *O (niezaleznie od tego, czy POS wie ze to *O).

    Dla banku? Nie, bo nie dostaje prowizji i musi walczyc z userami,
    a w obu przypadkach niczym nie ryzykuje.

    W uproszczeniu, bezpieczenstwo e-karty jest sprawa prawie nieistotna,
    ze wzgledu na latwosc reklamacji (ryzykuje i tak sklep) oraz zasilanie
    karty niewielka kwota potrzebna do transakcji.
    Natomiast funkcjonalnosc jest mniejsza niz moglaby byc.
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 5. Data: 2003-03-07 18:53:00
    Temat: Re: Re: e-karta[problemy]
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Fri, Mar 07, 2003 at 06:08:06PM +0100, Krzysztof Halasa wrote:

> [...]
    >transakcje nie przechodza, a karta jest i tak wystarczajaco bezpieczna
    >- transakcje z uzyciem normalnego POSa to tylko ryzyko dla sklepu, nie

    Dla usera? Tak, karta "chodzi" tylko w internecie. I tylko w onlinie.

    >Dla sklepu? Nie, bo mu transakcje nie przechodza, a sklep ponosi i tak
    >calkowite ryzyko przy *O (niezaleznie od tego, czy POS wie ze to *O).

    A tutaj, to ja bym sie zastanowil nad tym dlaczego taki sklepik
    stosuje wklepywanie reczne do posa - otoz *O (jak ladnie powiedziales)
    stanowi dla sklepu wieksze ryzyko/koszt niz takie wklepanie do posa -
    po prostu visa transakcje *O traktuje jako potensjalnie ryzykowne i
    ryzyko to w duzej mierze spoczywa wlasnie na merchancie.

    >Dla banku? Nie, bo nie dostaje prowizji i musi walczyc z userami,
    >a w obu przypadkach niczym nie ryzykuje.

    No wiec nie - ryzyko dla kart umiejacych robic *O mimo wszystko jest
    wieksze. Chyba w to nie watpisz?

    >W uproszczeniu, bezpieczenstwo e-karty jest sprawa prawie nieistotna,

    Ja bym powiedzial tak - bezpieczenstwo jest wieksze, ale czesto
    kosztem funkcjonalnosci.

    >ze wzgledu na latwosc reklamacji (ryzykuje i tak sklep)

    Niekoniecznie - dlatego ze oprocz ustalen bank<->merchan<->cardholder
    licza sie jeszcze ustalenia merchant<->aklajer - dla transakcji *O sa
    one nieco mniej korzystne niz przy online.

    >oraz zasilanie
    >karty niewielka kwota potrzebna do transakcji.

    E, to jest absolutny kretynizm.

    >Natomiast funkcjonalnosc jest mniejsza niz moglaby byc.

    Krzysztof, rozmawiasz z posiadaczem _uzywanych_ 5 kart wypuklych i ani
    jednej e-karty.

    ;-)

    --

    --w

  • 6. Data: 2003-03-07 20:52:05
    Od: Krzysztof Halasa <k...@d...pm.waw.pl>

> [...]
    > po prostu visa transakcje *O traktuje jako potensjalnie ryzykowne i
    > ryzyko to w duzej mierze spoczywa wlasnie na merchancie.

    Jasne. No wiec sklep wklepuje tak, jakby mial karte przed oczami, tylko
    paska nie chcialo odczytac. I co? I nic - wciaz calkowite ryzyko ponosi
    sklep, bo to nie sposob przeprowadzenia transakcji decyduje o jej rodzaju.

    > No wiec nie - ryzyko dla kart umiejacych robic *O mimo wszystko jest
    > wieksze. Chyba w to nie watpisz?

    Ale tu mamy karte umiejaca robic *O tak czy owak.

    > Niekoniecznie - dlatego ze oprocz ustalen bank<->merchan<->cardholder
    > licza sie jeszcze ustalenia merchant<->aklajer - dla transakcji *O sa
    > one nieco mniej korzystne niz przy online.

    Ale owe "online" musza byc podparte (w przypadku reklamacji) kwitem
    z podpisem zgodnym z tym z karty. Obawiam sie, ze sklep takim nie
    dysponuje.

    Nie wiem, moze bank boi sie, ze ktos zacznie fabrykowac te karty
    i placic nimi w sklepach, a nie da sie usera obciazyc?
    --
    Krzysztof Halasa
    Network Administrator

  • 7. Data: 2003-03-08 03:26:47
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Fri, Mar 07, 2003 at 09:52:05PM +0100, Krzysztof Halasa wrote:

    >Jasne. No wiec sklep wklepuje tak, jakby mial karte przed oczami, tylko
    >paska nie chcialo odczytac. I co? I nic - wciaz calkowite ryzyko ponosi
    >sklep, bo to nie sposob przeprowadzenia transakcji decyduje o jej rodzaju.

    W polszcze, transakcje *O sa obarczone zdecydowanie wieksza
    odpowiedzialnoscia sklepu niz w przypadku transakcji robionych w
    posie, nawet takie wklepane recznie. Sztuczka polega na tym ze aklajer
    ma prawo przelac pieniadze za taka platnosc do 30 dni po fakcie
    sprzedazy.

    W przypadku posow tak nie ma.

    IMHO to jest wieksze ryzyko dla sklepu ...

    >Ale tu mamy karte umiejaca robic *O tak czy owak.

    Ale wystepujaca tylko w *O! Czyli np. nie wystepujaca na slipie -
    pamietasz jak pjo sie kiedys nabijal ze wysylka robiona w nocy byla
    cala widoczna przez okno sklepu.

    >Ale owe "online" musza byc podparte (w przypadku reklamacji) kwitem
    >z podpisem zgodnym z tym z karty. Obawiam sie, ze sklep takim nie
    >dysponuje.

    IO jest online i nie masz podpisu. A jesli chodzi o online przy
    wklepywaniu do posa - dla zwyklych garbatych kart mozna to
    przeprowadzic i podpis nie jest konieczny ;-)

    >Nie wiem, moze bank boi sie, ze ktos zacznie fabrykowac te karty
    >i placic nimi w sklepach, a nie da sie usera obciazyc?

    Wiesz, na clasicach _zawsze_ jest jakies ryzyko.

    --

    --w

  • 8. Data: 2003-03-09 17:43:43
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 8 Mar 2003 04:26:47 +0100, w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)
    wrote:

> [...]
    >posie, nawet takie wklepane recznie. Sztuczka polega na tym ze aklajer
    >ma prawo przelac pieniadze za taka platnosc do 30 dni po fakcie

    No ale przeciez nawet jesli merczant przeprowadza tranakcje przez
    wklepanie numeru do POSa to nie majac umowy na jakies MO/TO/IO musi i
    tak miec podpis klienta na slipie.
    A skad go wezmie ??

    --
    Wojtek Frabinski ICQ 50443653
    w...@a...net.pl GG 212730

  • 9. Data: 2003-03-09 18:33:34
    Od: w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)

    On Sun, Mar 09, 2003 at 06:43:43PM +0100, Wojtek Frabinski wrote:

    >No ale przeciez nawet jesli merczant przeprowadza tranakcje przez
    >wklepanie numeru do POSa to nie majac umowy na jakies MO/TO/IO musi i
    >tak miec podpis klienta na slipie.
    >A skad go wezmie ??

    Wojtek, a po co mu ten podpis? ;-)

    --

    --w

  • 10. Data: 2003-03-09 19:25:48
    Od: Wojtek Frabinski <w...@a...net.pl>

    On 9 Mar 2003 19:33:34 +0100, w...@p...waw.pl (Wojtek Piecek)
    wrote:

    >Wojtek, a po co mu ten podpis? ;-)

    Przeciez reklamacje skladamy w razie czego :)